Välja elbil

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hmm de är väl inte mycket dyrare? Svag motor, kort räckvidd (typ max 15-20mil) men absolut fungerande hantverkarbil inom tätorten.

Kangoo ZE 260km NEDC när dom är ny, nypris på 388 tusen och 12tusen om år i batterihyra.

Jag har en bekant som köpte en, antingen är hans batteri sopslut eller så är räckvidden grovt överdriven från början.

Då det är batterihyra på hans så lämnade han in den för att kolla skicket på batteriet och eventuellt få det utbytt, men Renault byter inte hyrda batterier förän det är totalkasst, dom sa åt honom att hans batteri var "normal åldrat"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Renault har inte tempererat batteri, laddar genom att köra strömmen baklänges genom motorn, halvkass värme osv. Kanske inte sista skriket på något sätt men flyttar arslet från A till B på ett hyfsat billigt vis. Nu kommer ju massvis av modernare konkurrenter (åtminstone på papperet) så det skall bli intressant att se vad Renault svarar med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nissan E-NV, liknande bil, fast mycket bättre, ingen batterihyra och liknande pris ny.

Tyvärr är dom sällsynta som begagnade, man hittar nog inte en 5 år gammal med 500 mil på mätaren som med Renaulten ovan.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
På mitt förra jobb köptes det in ett helt gäng Renault Zoe för enklare omsorgsresor och taxi inom Stockholms stad. Var en jävla massa problem med värmen i dem. Antingen dålig värme, eller att värmen lade av helt när det var kallt. Verkstadsbesöken var ofta, men det kanske är löst vid det här laget?
Det är hursomhelst ingen bil jag hade satsat på.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kommit fram till att jag måste gå OT i min egen tråd för enligt givna premisser verkar det vettigaste alternativet vara en fabriksny e-up/CITIGOe iV.

Begagnade bilar är helt enkelt på tok för dyra för räckvidden de erbjuder. Det kommer säkert ändras nu när det kommer ett gäng billiga bilar med +200km räckvidd men vi är inte där än.

Problemet är att jag verkligen inte vill ha ännu en VAG.:gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla Peugeot e-208 annars.

”Ur askan i elden”? :va


Buy quality, cry once
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kolla Peugeot e-208 annars.

”Ur askan i elden”? :va

Den kostar ju 100k mer också. Det är en större bil med bra räckvidd så det kanske är rimligt men det är onödigt i mitt fall.

Och jag tror jag hoppar en fransk biltillverkares första massproducerade elbil. Känns risky.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Skodan annonseras ju för 250 kkr och det är ett svårslaget pris.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Hur menar du att den inte är fransk? Det är väl egentligen bara en 208 med tråkigt utseende?
Drivlinorna är nog inköpta från samma underleverantör (exakt samma specar på Hk och kWh), men resten av bilen verkar vara olika. Opel är väl inte franskt? Eller? :va
Har dålig koll på vem som äger vad nuförtiden i övriga bilvärlden.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Peugeot äger Opel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
PSA har köpt Opel. Det betyder inte att bilen plötsligt blir "fransk"... Lika lite som Jaguar är en indisk bil.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
PSA har köpt Opel. Det betyder inte att bilen plötsligt blir "fransk"... Lika lite som Jaguar är en indisk bil.
Om man vill undvika franska bilar pga deras stundtals rödvinsfärgade konstruktioner tror jag att en badge engineerad Pegga/Opel wannabe kan vara fel val.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Nån som kör Ioniq (28kWh)? Har en Zoe nu men den börjar bli lite liten.
Tilltalas av Hyudaien map utseende (ser ut som en bil(!)), utrymmen (till synes, aldrig testat själv), laddeffekt (läst rapporter om upp mot 70kW kortvarigt) och räckvidd trots relativt litet batteri.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har inte testat Ioniq. En annan prisvärd elbil med ganska mycket plats är MG ZS EV. WLTP är 26 mil vill jag minnas. På youtube körde Björn Nyland 30 mil med vanlig körning och 50 mil vid hypermiling, utan att ladda. Laddhastighet upp till 85 kw. En sån kunde jag tänkt mig som familjebil. Tyvärr har den inte möjlighet till dragkrok.

Den är för övrigt byggd av Kinas största biltillverkare.

mg_zs_ev_600x400.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har inte testat Ioniq. En annan prisvärd elbil med ganska mycket plats är MG ZS EV.
Den är för övrigt byggd av Kinas största biltillverkare.

Hur är återförsäljar/servicenätet i Sverige för MG?

Det är ju nästa grej med många nya elbilsmärken, köper man en bil av en biltillverkare som har funnits länge och har utbyggt nätverk så finns det en verkstad.

Köper man något udda som en Tesla så får man frakta bilen till Stockholm för att få den lagad på garanti.

https://www.mestmotor.se/recharge/a...3/eltaxibolag-i-konkurs-byter-tesla-mot-audi/

När tror ni att Sonos Sion har en verkstad i norrland? 2050?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du behöver inte frakta den till Tesla Servicecenter om den pajar under garantitiden, det sköter Tesla.

Angående MG-n där så verkar den helt OK. Det finns ett antal biltillverkare i Kina som gör elbilar och det säljs väl en miljon sådana årligen i Kina. Även om det också säljs fossilbilar så kommer deras omställning att gå fortare än vår.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top