Välja elbil

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok. Men är typ 2 & ccs standard på andra bilar så kan även de ladda på teslas superchargers?

Det skulle ha kunnat det men de valde att ställa sig utanför Teslas Superchargernätverk när de fick erbjudande om det för ett gäng år sedan. De "trodde inte på elbilar" hette det väl då... Nu satsar de stora (VAG/BMW/KIA/Hyundai/MB) på Ionity men det kommer såklart att ta tid att bygga upp nätverket och Sverige norr om Sundsvall verkar inte vara prioriterat.

Det är alltså mjukvarumässigt som det inte fungerar, kontakten är likadan.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Märker att jag fortfarande inte fattar det här.
Tesla har en egen standard för laddning med egna anslutningar? Får man med adaptrar då när man köper bilen som passar i ett tex typ 2-uttag eller behöver man köpa något själv?
I Europa så har Model S och X ett modifierat typ2-uttag som funkar som ett vanligt typ2 för växelström men som även kan ta 120kW likström på en tesla Supercharger. Vill man kunna ladda med Chademo eller CCS måste man ha en adapter. Har för mig att CCS-adaptern ingår nuförtiden, och kan köpas till på äldre bilar.
Model 3 har standard CCS.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det skulle ha kunnat det men de valde att ställa sig utanför Teslas Superchargernätverk när de fick erbjudande om det för ett gäng år sedan. De "trodde inte på elbilar" hette det väl då... Nu satsar de stora (VAG/BMW/KIA/Hyundai/MB) på Ionity men det kommer såklart att ta tid att bygga upp nätverket och Sverige norr om Sundsvall verkar inte vara prioriterat.

Det är alltså mjukvarumässigt som det inte fungerar, kontakten är likadan.

Ok nu är jag med. Tack för det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Aha, ungefär som att "jag tänker ALDRIG köpa en iPhone/Mac, det är en sekt som betalar onödigt mycket för sina grejor"? :va

Nä tvärtätt är det inte, men Tesla kan ju ladda på alla andra eluttag också vilket ger dem en extremt stor fördel i sammanhanget. Och det går ju att resa "som vanligt" överallt i Norrland, till skillnad från alla icke-Tesla... :tuttar

Ja, lite så, jag kommer aldrig att låsa in mig på ett ekosystem, sen tycker jag att Tesla ägare är lite läskiga som står vid laddstolparna och smeker varandra sexuellt och talar om för varandra hur mycket bättre dom är för att dom är Teslaägare, jag är inte intresserad av sådana sekter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha snarare så att vi slipper stå i kö vid den enda laddare som finns... jag tror det där sekteristiska var mer förr, då Tesla sågs som ytterst exklusivt. Så är det ju inte längre.


Buy quality, cry once
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du skulle i så fall komma fram med 9%? Gör det då, är väl det enkla svaret. :)

Håller helt med om att man hellre tar en bit mat samtidigt.

Laddningar av andra märken är tyvärr ofta förknippat med krångel...

Stannar jag och tar en hamburgare och laddar i 53 minuter till fullt så kommer jag fram med 54% kvar, stannar jag inte alls så kommer jag fram (FÖRHOPPNINGSVIS) med 9%

Men nu har jag ännu inte provkört en elbil (eller en bensin/diesel) där uppgiven förbrukning har stämt om man kör som vanligt folk, så jag antar att jag måste ladda någonstans
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja, lite så, jag kommer aldrig att låsa in mig på ett ekosystem, sen tycker jag att Tesla ägare är lite läskiga som står vid laddstolparna och smeker varandra sexuellt och talar om för varandra hur mycket bättre dom är för att dom är Teslaägare, jag är inte intresserad av sådana sekter.
Men faktum är ju att med en tesla så har du både tillgång till det största laddnätverket i världen https://www.tesla.com/sv_SE/findus?...975&zoom=4&filters=supercharger&search=Sweden och alla andra nätverk..
Sen vet jag inte var du sett dessa Tesla-ägare som idkar fornikeringsliknande rörelser på automobilerna. Var det några schnygga kex med i bilden så berätta gärna var. Jag är nyfiken av.. uhm.. rent akademiska skäl :tuttar
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Stannar jag och tar en hamburgare och laddar i 53 minuter till fullt så kommer jag fram med 54% kvar, stannar jag inte alls så kommer jag fram (FÖRHOPPNINGSVIS) med 9%

Men nu har jag ännu inte provkört en elbil (eller en bensin/diesel) där uppgiven förbrukning har stämt om man kör som vanligt folk, så jag antar att jag måste ladda någonstans
Det beror lite på vad planen är. Finns det en laddstolpe där du parkerat bilen och inte ska köra tillbaka på ett par timmar är det i de flesta fall ingen större ko på isen att komma fram med så låg SoC (State of Charge). Beroende på bil..
Med vår Leaf stannar jag för det mesta typ 5-10 minuter (så lång tid det tar att köpa en korv och käka) när jag är utanför räckvidden, för att rulla in hemma med typ 10% SoC. Bilen ska ändå stå parkerad tills dagen efter, och blir fulladdad under natten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Stannar jag och tar en hamburgare och laddar i 53 minuter till fullt så kommer jag fram med 54% kvar, stannar jag inte alls så kommer jag fram (FÖRHOPPNINGSVIS) med 9%

Men nu har jag ännu inte provkört en elbil (eller en bensin/diesel) där uppgiven förbrukning har stämt om man kör som vanligt folk, så jag antar att jag måste ladda någonstans

Elbilar - oavsett märke - är i allmänhet väldigt duktiga på att räkna ut om/när du kommer fram och i så fall med hur mycket. Man kan lita ganska bra på bilen, även om det kan vara läskigt i början...

Jag ligger tex på snart 1400 mil riktig vinterkörning med dubbdäck i Norrlands kust- och inland på 214 Wh/km, de flesta resor med 3-4 personer och packning samt snötäckta vägar. Om jag utgår från 220 Wh/km när jag räknar räckvidd är jag på den säkra sidan. Oftast på långresor sjunker förbrukningen till ca 180 Wh/km vilket gör att jag vintertid ändå räknar med +40 mils räckvidd om det skulle knipa. Tesla M3 Performance med 75 kWh batteri.

En ekonomisk detalj är att billån+försäkring+laddning kostat mig mindre än bara bränslet om jag kört motsvarande sträcka med min Toyota Landcruiser som drar ca 1,3 l/mil blandat. Och nu går bränslepriserna upp ännu mer både pga skatt och oroligheter i Mellanöstern... Elförbrukningen hemma är såhär års mindre än ifjol, istället för att ladda i 3-5 kWh per dygn så stod ju motor- och kupévärmaren på ett antal timmar varje dygn och det drog ungefär dubbelt. Sommartid blir det förstås åt andra hållet med några kronor per dygn.

Typisk dygnsladdning hemma efter en tur på stan eller jobbet tor (brukar oftast ladda till 85% ifall jag behöver dra iväg lite längre med kort varsel):

9062beae01bea9f90b0be94dd93e4e35.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det beror lite på vad planen är. Finns det en laddstolpe där du parkerat bilen och inte ska köra tillbaka på ett par timmar är det i de flesta fall ingen större ko på isen att komma fram med så låg SoC (State of Charge). Beroende på bil..
Med vår Leaf stannar jag för det mesta typ 5-10 minuter (så lång tid det tar att köpa en korv och käka) när jag är utanför räckvidden, för att rulla in hemma med typ 10% SoC. Bilen ska ändå stå parkerad tills dagen efter, och blir fulladdad under natten.

Jo jag räknar ju givetvis med att ladda när jag kommer fram, frågan är ju bara om jag överhuvudtaget kommer fram om den guesstimerar att jag kommer att ha 9% kvar.

Jag har nog aldrig kört något fordon utan att ha överskridet angiven förbrukning med minst 10%

Sen känns det ju lite surt att behöva lämna bilen flera timmar/över natten på en laddplats när man kommer fram, och kanske promenera någon kilometer, men vissa uppoffringar får man väl räkna med, man kan ju åka och lasta ur bilen och be någon komma och hämta en när man har lämnat bilen på laddaren
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När du laddar över natten laddar du där du är, vanligt 220V 10A räcker långt om bilen skall stå säg 10 timmar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När du laddar över natten laddar du där du är, vanligt 220V 10A räcker långt om bilen skall stå säg 10 timmar.

I teoretiskt bästa fall då 2.2kw/ timme, 22kw/10 timmar, vilket ger mig en tredjedel av fullt batteri, i praktiken mindre.

Dessutom överskattar du nog tillgången på 10A uttag utan timer som man kan låna, hemma är det givetvis inget problem, där har jag god tillgång på 16A Schucko eller trefas till en laddbox vilket jag nog anser att man bör ha.

Det rekommenderas ju att inte ladda från vanligt väggutag i onödan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt korrekt, men du behöver alltså inte ställa bilen på ett ställe och lifta flera kilometer till ett annat... Du kan dra ned till 6A om du vill och ladda i de där extra milen som blir. Dvs mindre ström än till den motorvärmare som du behöver till din dieselbil...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Helt korrekt, men du behöver alltså inte ställa bilen på ett ställe och lifta flera kilometer till ett annat... Du kan dra ned till 6A om du vill och ladda i de där extra milen som blir. Dvs mindre ström än till den motorvärmare som du behöver till din dieselbil...

Jo, men redan vid ett 10A uttag så bör ju bilen stå i +30 timmar för att bli full laddad så att jag kan åka hem igen, annars får jag ju börja min resa med ett stopp vid en snabbladdare vilket ju inte känns optimalt
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, du slipper åka till macken... och det är sällan du behöver "fullt".

Reser man långt är ett stopp vid snabbladdare inget att yvas över. Bristen på snabbladdare blir däremot snabbt ett problem när man inte "tillhör sekten".:hihi
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man får väl räkna vad man sparar i milkostnad och om det är värt det, helt enkelt. Sålänge milbesparingen innebär att ligga ute med summan av två vettiga bilar för att få en, pass.
Själv behöver jag köra till macken två gånger per kvartal. Bra att man tog tillvalet ”utökad bränslevolym” á 6000kr :hihi
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja, du slipper åka till macken... och det är sällan du behöver "fullt".

Reser man långt är ett stopp vid snabbladdare inget att yvas över. Bristen på snabbladdare blir däremot snabbt ett problem när man inte "tillhör sekten".:hihi

Fast macken "åker" man inte till, man passerar cirka 60st på vägen och ett stopp tar 5 minuter för att fylla på +60 mil räckvidd.

Jag yvas över att behöva börja en långresa med en timmes paus eller mer, jag brukar ta en halvtimme efter 4 timmars körning, och då är jag sedan länge hemma.

Jag ÄR medveten om att det är lite krångligare med elbil, det får det vara, men att tappa en timmes restid på en sträcka som tar tre timmar är inte OK, alltså vill jag starta med fullt batteri och stödladda så lite som möjligt på vägen
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo jag räknar ju givetvis med att ladda när jag kommer fram, frågan är ju bara om jag överhuvudtaget kommer fram om den guesstimerar att jag kommer att ha 9% kvar.

Jag har nog aldrig kört något fordon utan att ha överskridet angiven förbrukning med minst 10%

Sen känns det ju lite surt att behöva lämna bilen flera timmar/över natten på en laddplats när man kommer fram, och kanske promenera någon kilometer, men vissa uppoffringar får man väl räkna med, man kan ju åka och lasta ur bilen och be någon komma och hämta en när man har lämnat bilen på laddaren
Såg förresten att din tripp på abetterrouteplanner var inställd på 90% SoC vid avfärd. Så om du trycker upp den till 100% innan avfärd så bör du vara nere på 19% utan laddstopp
Det tar ett tag att vänja sig vid bilen och hur den beter sig. Vår Tesla är ruggigt bra på att beräkna både ankomst-tid och SoC vid slutmålet. Jag har lite tung högerfot, så kategoriskt ligger den några procent-enheter fel på långresor. Men eftersom jag vet om det så är det lätt att "kompensera".
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top