Välja elbil

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
I sommar kommer VW börja skeppa ID.3.
Skall gå 42 mil och kostar runt 350 (innan miljörabatt).
Skall försöka åka och titta på en om det går.
Dags att byta fruns diesel KIA.

Edit: 350 verkar vara för 33 mils räckvidd.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
VW ska börja i sommar med ID3, men de lär inte leverera smärtfritt förrän framåt nästa årsskifte.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tips från coachen är att "ställa sig i kö" redan nu om man vill ha någon av de nya modellerna. Magkänslan är att vi här i Sverige får de första MEB/ID3 vid typ årsskiftet(+-6mån). Utbudet initialt kommer vara lågt och efterfrågan stor på de kommande modellerna. Polaren ställde sig i kö för nya Skoda Vision (baserad på VW's MEB-plattform). Går in på 10 pbb och ska enligt uppgift få drag med 1600kg dragvikt. De killgissade att han kanske skulle kunna få den till årsskiftet 2020/2021..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I sommar kommer VW börja skeppa ID.3.
Skall gå 42 mil och kostar runt 350 (innan miljörabatt).
Skall försöka åka och titta på en om det går.
Dags att byta fruns diesel KIA.

Edit: 350 verkar vara för 33 mils räckvidd.

Har du varit nöjd med Kian i övrigt tycker jag att du ska provköra/låna hem en E-niro, du får förmodligen bäst betalt för din Kia hos en Kia handlare, och deras elbil finns ju redan, eventuellt kommer dom då att ha en demokörd/lätt begagnad som du kan få billigare än VW, som inte ens finns (på marknaden) än och har kortare räckvidd
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Polaren ställde sig i kö för nya Skoda Vision (baserad på VW's MEB-plattform). Går in på 10 pbb och ska enligt uppgift få drag med 1600kg dragvikt. De killgissade att han kanske skulle kunna få den till årsskiftet 2020/2021..

Modigt att ställa sig i kö på något som inte finns än och som kanske enligt rykten kommer att få kula med en ännu okänd dragvikt.

Jag skulle inte lita på att det kommer kula alls, och om det kommer en kan det lika gärna bli en 750kg kula, eftersom övriga EU oftast nöjer sig med det, ska dom dra husvagn gör dom det med en dieselsuv.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad använder man för ruttplanerare för elbilar nuförtiden, egotrip som jag har provat tidigare verkar död, abetterroutplanner får jag ingen karta på, bara grå bakgrund, men den kalkylerar rutten verkar det som

Hur funkar dom inbyggda GPS/ruttplanerarna i bilarna? Tidigare har det ju klagats på att dom aldrig är aktuella och uppdaterade, och det är ju rätt värdelöst att bli ruttad in på något industriområde för att låna en Shucko 16A om det står en nybyggd snabbladdare efter vägen.

Sist jag provade att planera en rutt i inlandet hade bilarna 33kw batteri och laddarna var så glest placerade att den gav upp, alternativt ruttade mig helt otroliga omvägar för att det ens skulle gå

Med 64kw batterier tar man sig ju betydligt längre, och laddarna har blivit fler.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Abetterrouteplanner är nog den som fungerar bäst om man vill ha realistiska räckviddsberäkningar.

Och du har just upptäckt varför Tesla är det enda som ännu fungerar på ett rimligt vis på längre resor...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag brukar kolla rutten i https://abetterrouteplanner.com/ för att få en grov uppskattning var jag ska ladda längs vägen, sen https://uppladdning.nu/ för att kolla upp destinations-laddning.
Änsålänge har Tesla's SuperChargers och inbyggda navigator räckt i alla fall utom ett, där jag fått snikladda på en clever 50kW (SuC'en var under uppbyggnad på andra sidan gatan).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Abetterrouteplanner är nog den som fungerar bäst om man vill ha realistiska räckviddsberäkningar.

Och du har just upptäckt varför Tesla är det enda som ännu fungerar på ett rimligt vis på längre resor...

Ja, en bil med större batteri/bensintank tar sig längre mellan påfyllningarna, det är ju inte tvärtätt mellan Teslas laddstolpar i norrlands inland precis.

Jag utesluter Tesla eftersom det aldrig kommer att vara aktuellt att gå med i den sekten
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, en bil med större batteri/bensintank tar sig längre mellan påfyllningarna, det är ju inte tvärtätt mellan Teslas laddstolpar i norrlands inland precis.

Jag utesluter Tesla eftersom det aldrig kommer att vara aktuellt att gå med i den sekten

Aha, ungefär som att "jag tänker ALDRIG köpa en iPhone/Mac, det är en sekt som betalar onödigt mycket för sina grejor"? :va

Nä tvärtätt är det inte, men Tesla kan ju ladda på alla andra eluttag också vilket ger dem en extremt stor fördel i sammanhanget. Och det går ju att resa "som vanligt" överallt i Norrland, till skillnad från alla icke-Tesla... :tuttar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag brukar kolla rutten i https://abetterrouteplanner.com/ för att få en grov uppskattning var jag ska ladda längs vägen, sen https://uppladdning.nu/ för att kolla upp destinations-laddning.
Änsålänge har Tesla's SuperChargers och inbyggda navigator räckt i alla fall utom ett, där jag fått snikladda på en clever 50kW (SuC'en var under uppbyggnad på andra sidan gatan).


Kör precis samma metod. Plugshare-appen är bra när man är inne i städer!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nä tvärtätt är det inte, men Tesla kan ju ladda på alla andra eluttag också vilket ger dem en extremt stor fördel i sammanhanget. Och det går ju att resa "som vanligt" överallt i Norrland, till skillnad från alla icke-Tesla... :tuttar

Märker att jag fortfarande inte fattar det här.
Tesla har en egen standard för laddning med egna anslutningar? Får man med adaptrar då när man köper bilen som passar i ett tex typ 2-uttag eller behöver man köpa något själv?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så här ser abetterroutplanner ut för mig mellan Umeå och Boden

Jag ska alltså stanna och ladda från 55% till 61% i skellefteå, vilket tar 5 minuter, för att komma fram med 15% kvar i batteriet.

Med Egotripp föreslogs jag ta tre pauser på vägen, på mellan 5 och 27 minuter (om jag minns rätt) vid olika laddare.

Kör folk verkligen så?

Om jag hade fortsatt någon kilometer till så hade jag kunnat stanna och ta en hamburgare i 45min vid en annan laddare, vilket ju borde innebära att jag har betydligt mera kvar i batteriet när jag kommer fram.

Och vad jag har sett på youtube så tar det ofta en jäkla tid innan man får igång laddningen, laddningar avbryts och måste startas om osv, då tror jag inte att jag stannar och trasslar med det för att ladda 6% och komma fram med i princip tomt batteriabetterrouteplanner.jpg
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Märker att jag fortfarande inte fattar det här.
Tesla har en egen standard för laddning med egna anslutningar? Får man med adaptrar då när man köper bilen som passar i ett tex typ 2-uttag eller behöver man köpa något själv?

Tesla har sedan några år ett vanligt typ2/CCS-uttag. Ingen egen standard således utan man laddar på alla ställen där elbilar laddas. Det finns såklart också adaptrar för vanliga trefasuttag eller CHADEMO om man nu skulle vilja köpa det.

Dvs du laddar en Tesla överallt där det finns el eller andra elbilsladdare, dessutom tillgång till Superchargernätverket vilket gör att man som teslaägare helt slipper olika brickor, kort eller appar. Samt laddar till självkostnadspris, vilket idag ligger på ca 2:25 i norra Sverige och 2:56 i södra (olika nätavgifter).

Det som ingår är en UMC med schuko-uttag (och möjlighet till olika adaptrar) samt en typ2-kabel som används till alla andra elbilsladdare.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Märker att jag fortfarande inte fattar det här.
Tesla har en egen standard för laddning med egna anslutningar? Får man med adaptrar då när man köper bilen som passar i ett tex typ 2-uttag eller behöver man köpa något själv?

Som jag har förstått det så är det som med Apple, du får köpa till lite olika donglar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så här ser abetterroutplanner ut för mig mellan Umeå och Boden

Jag ska alltså stanna och ladda från 55% till 61% i skellefteå, vilket tar 5 minuter, för att komma fram med 15% kvar i batteriet.

Med Egotripp föreslogs jag ta tre pauser på vägen, på mellan 5 och 27 minuter (om jag minns rätt) vid olika laddare.

Kör folk verkligen så?

Om jag hade fortsatt någon kilometer till så hade jag kunnat stanna och ta en hamburgare i 45min vid en annan laddare, vilket ju borde innebära att jag har betydligt mera kvar i batteriet när jag kommer fram.

Och vad jag har sett på youtube så tar det ofta en jäkla tid innan man får igång laddningen, laddningar avbryts och måste startas om osv, då tror jag inte att jag stannar och trasslar med det för att ladda 6% och komma fram med i princip tomt batteri

Du skulle i så fall komma fram med 9%? Gör det då, är väl det enkla svaret. :)

Håller helt med om att man hellre tar en bit mat samtidigt.

Laddningar av andra märken är tyvärr ofta förknippat med krångel...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tesla har sedan några år ett vanligt typ2/CCS-uttag. Ingen egen standard således utan man laddar på alla ställen där elbilar laddas. Det finns såklart också adaptrar för vanliga trefasuttag eller CHADEMO om man nu skulle vilja köpa det.

Dvs du laddar en Tesla överallt där det finns el eller andra elbilsladdare, dessutom tillgång till Superchargernätverket vilket gör att man som teslaägare helt slipper olika brickor, kort eller appar. Samt laddar till självkostnadspris, vilket idag ligger på ca 2:25 i norra Sverige och 2:56 i södra (olika nätavgifter).

Ok. Men är typ 2 & ccs standard på andra bilar så kan även de ladda på teslas superchargers?

Ahaa typ 2 och CCS verkar vara krav på EU-nivå inom Europa om jag fattar rätt.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top