Välja elbil

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Hej Bullen!

Min äckliga Skoda-diesel börjar sjunga på sista versen och ersättaren kommer vara en beggad elbil men vad ska jag välja???

Familjen kommer behålla en 9-sitsig buss med dragkrok så lastutrymme och möjlighet till långresor finns redan.

Inköpspris är viktigt men jag har ingen hård gräns.
Total driftskostnad över längre tid är klart viktigt.
Planen är att behålla bilen ett antal år så byggkvalitet/driftsäkerhet är viktigt.
Prestanda är ganska oviktigt.

Jag behöver alltså en bil som fraktar arslet kortare sträckor till en låg kostnad. Vi har 7,5 mil till sommarstugan så om den tar sig dit och hem på en laddning vintertid är det trevligt men det är inte ett absolut krav.

Vad ska jag välja?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Spontant skulle jag säga en Nissan Leaf om du bara ska transportera dig typ 10 mil i taget. Har du el i sommarstugan och planerar att vara där ett mer än ett fåtal timmar så räcker förra generationen, 30kWh-varianten. Har en sådan just för det syftet själv. Den är sjukt ful, men transporterar arslet hyfsat bekvämt, och börjar så smått krypa ner i pris på begagnat-marknaden.
De nyare 40/60-kWh har problem med "rapid-gate" om du ska köra längre.. (Men å andra sidan kommer du längre per laddning, och de har typ2-uttag, och sist men inte minst ser de ut som en bil istället för en groda)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej Bullen!

Min äckliga Skoda-diesel börjar sjunga på sista versen och ersättaren kommer vara en beggad elbil men vad ska jag välja???

Familjen kommer behålla en 9-sitsig buss med dragkrok så lastutrymme och möjlighet till långresor finns redan.

Inköpspris är viktigt men jag har ingen hård gräns.
Total driftskostnad över längre tid är klart viktigt.
Planen är att behålla bilen ett antal år så byggkvalitet/driftsäkerhet är viktigt.
Prestanda är ganska oviktigt.

Jag behöver alltså en bil som fraktar arslet kortare sträckor till en låg kostnad. Vi har 7,5 mil till sommarstugan så om den tar sig dit och hem på en laddning vintertid är det trevligt men det är inte ett absolut krav.

Vad ska jag välja?

E-Golf tror jag skulle passa utmärkt. Annars e-Up eller Hyundai ioniq om du behöver lite större.

Leaf har du redan fått tips om. De tidigare är fula, men ligger bra i pris och funkar till ditt ändamål. BMW i3 ger ungefär samma leverans i funktioner, men mer fancy och med dyrare material osv.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Begagnade elbilar är svårt, visst kan man köpa något som kostar som en ny bensinbil men med 10 mil räckvidd, men dom begagnade elbilar som kommer på marknaden om 3 år har tredubbla räckvidden.

Du kan köpa en Renault Zoe för 100k och betala 1000:- i månaden i batterihyra, eller du kan köpa motsvarande Renault med bensinmotor för halva priset och tanka för 500:- i månaden och ha fyrdubbel räckvidd.

Det är nog bara Leaf som är vettig i förhållande till vad man får
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad säger du om Kona och Niro irish?
Har ingen personlig erfarenhet dessvärre. De har fått bra kritik, och har sett en och annan i bygden som skaffat såna. Änsålänge har det inte kommit ut några begagnade tjänstebilar, så andrahandsmarknaden är ju i det närmaste obefintlig.
Om man inte har behov av SUV skulle jag nog sneglat på model3 i de prisklasserna, laddnätverket är milsvida bättre än allt annat just nu.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har ju en budgetkärra från VAG nu och elen i den har inte imponerat. Det samma gäller alla franska personbilar jag haft det tveksamma nöjet att umgås närmare med.
Vill man då verkligen ha Dacias första generation elbil?
Eller en förhållandevis dyr VW, Hyundai eller Renault?

Jag är faktiskt sugen på en i3 för att få bättre upplevd kvalitet och förhoppningsvis slippa korrosionsproblem och elgremlins om några år men det kommer med en kostnad och frugan hatar utseendet på i3 av hela sitt hjärta.

Eftersom norrmännen har slutat köpa upp alla begagnade elbilar och det är nya budgetkärror på gång är det förstås bäst att vänta med inköpet till Skodan är helt okörbar men så är det ju alltid...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dacian är ju en Renault K-ZE med bättre krockskydd
(Renault ville inte sälja den under eget namn utanför asien, men Dacia behöver en elbil för att dra ner snittutsläppsvärdet för märket)

Kia och Kona är utmärkta bilar, men det finns inga begagnade än.

Skoda släpper ju en billig liten elbil snart, kanske en sån då?
Min erfarenhet av VAG är liknande din av franska bilar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man inte har behov av SUV skulle jag nog sneglat på model3 i de prisklasserna, laddnätverket är milsvida bättre än allt annat just nu.

Fast för samma pris som en begagnad 3 får du ju en ny Kia/Kona, och då slipper man Tesla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Dacian är ju en Renault K-ZE med bättre krockskydd

Skoda släpper ju en billig liten elbil snart, kanske en sån då?
Min erfarenhet av VAG är liknande din av franska bilar.
Det är tveksamt om Dacia levererar något innan 2021 så det är ju till lite hjälp just nu.

VAG har inte imponerat på mig heller. Särskilt inte elen och rostskyddet i Skodan jag har nu.
Skodas CITIGOe kostar drygt 200 000kr efter bonus så frågan är om man vill ha en ny Skoda eller en lätt begagnad Leaf för samma pengar. Jag gissar att japanen är mer problemfri de kommande 7 åren även om den är ett år äldre från början.

Skulle själv tagit en Zoe utan hyra med de premisserna
Vad är fördelen med en Zoe jämfört med en Leaf?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är tveksamt om Dacia levererar något innan 2021 så det är ju till lite hjälp just nu.

VAG har inte imponerat på mig heller. Särskilt inte elen och rostskyddet i Skodan jag har nu.
Skodas CITIGOe kostar drygt 200 000kr efter bonus så frågan är om man vill ha en ny Skoda eller en lätt begagnad Leaf för samma pengar. Jag gissar att japanen är mer problemfri de kommande 7 åren även om den är ett år äldre från början.


Vad är fördelen med en Zoe jämfört med en Leaf?

Zoe var mer underhållande att köra, bekvämare interiört och tystare i kupén. Den jag testade var Bose edition, bra uummppf i ljudsystem är essentiellt! Batterimätaren gick att lita på och räckvidden praktiskt 28-30mil
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det inte jäkligt svårt att hitta en Zoe med stora batteriet utan batterihyra?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu vet jag inte hur det ser ut där ni bor, men Zoe har ett gediget rykte för att ha dålig värme här uppe i Norrbotten. En god vän har en sådan sedan flera år. De är nöjda förutom värmen som är så dålig att de funderat på att montera in en bränslevärmare...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Är det inte jäkligt svårt att hitta en Zoe med stora batteriet utan batterihyra?

Det finns ett knippe på Blocket med 41kWh-batteriet men de kostar från 240k vilket känns lite saftigt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har ingen egen erfarenhet av Zoe, men det jag läst (och kommer ihåg) är att laddningen ska vara oerhört ineffektiv på lägre strömstyrkor (använder inte dedikerad laddare utan "kör motorn baklänges" istället typ). Kan vara fixat på nyare årsmodeller, någon med mer erfarenhet får gärna flika in.
Om du faller in på en Leaf, ta Tekna-modellen (mest utrustade) utan att passera gå. Typ samma pris på blocket vad jag kan se, men då får du läderklädsel, helt ok Bose ljud-anläggning och lite annat smått och gott att ha. Fr.o.m 30kWh batteriet så är det även värmepump om jag inte minns fel. Hjälper en hel del när temperaturen kryper ner. Största aber med Leafen maskinellt är att bromsarna skriker om man backar ut det första man gör när det är blött. Annars har vår funkat klanderfritt i 6.000 mil.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top