Hydraulstyrning

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och före hydrauliska styrdämpare fanns mekaniska friktionsstyrdämpare, fanns tex på BMW R60.
Man spände den mekaniska friktionsstyrdämparen på BMWn lagom med en ratt över styrhuvudet.

Ja jäklar ja, det har du rätt i! Jag har ju kört med det själv! :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Många crossförare på hög nivå kör med entusiastiskt dragna styrlager som en slags styrdämpare.

Inte min melodi men jag vill inte döma och säga att förare som är avsevärt snabbare än mig har helt fel.

Även motocross action nämnde det som tips på sin hemsida tidigare i år.

Men.... varför har man inte en styrdämpare "på riktigt"?:va Låter lite... för enkelt. Och dåligt!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
När vi ändå pratar om saken så vill jag kolla hur man räknar ut försprånget på en navstyrd hoj?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
När vi ändå pratar om saken så vill jag kolla hur man räknar ut försprånget på en navstyrd hoj?
På samma sätt som man gör på en vanlig hoj (eller har jag för dålig fantasi för att förstå att man borde göra på annat sätt?).
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
På samma sätt som man gör på en vanlig hoj (eller har jag för dålig fantasi för att förstå att man borde göra på annat sätt?).
Jag tänkte mest på att man inte kan utgå från den faktiska styraxeln men efter att ha tänkt en smula till så måste man utgå från den axel hjulet svänger runt, dvs centrerat i navet.

Det resulterar också i att man "måste" ha väldigt låg "gaffelvinkel" mellan 12-16grader känns optimalt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men.... varför har man inte en styrdämpare "på riktigt"?:va Låter lite... för enkelt. Och dåligt!

Jag är väl inte rätt person att fråga eftersom jag inte använder metoden men om det är så att en enkel lösning räcker för att lösa problemet så kanske det är onödigt att krångla till det mer än så.

Själv är jag ägare till en klassisk unic styrdämpare, den har legat i min verktygslåda ca 15år. Känner inget behov av den på crossbanan längre. Hojarna går så stabilt ändå att jag inte tycker mig behöva lägga till något som gör styrningen trögare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tänkte mest på att man inte kan utgå från den faktiska styraxeln men efter att ha tänkt en smula till så måste man utgå från den axel hjulet svänger runt, dvs centrerat i navet.

Det resulterar också i att man "måste" ha väldigt låg "gaffelvinkel" mellan 12-16grader känns optimalt.

Man ska nog läsa på lite om bilars framvagnar innan man gör sin konstruktion.

Caster kallar dom det, sen tror jag man ska fundera över hur man vill/bör placera sitt rollcentrum.

Kanske är de intressanta punkterna vid navstyrning. Vad jag kan komma på nu i alla fall.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Man ska nog läsa på lite om bilars framvagnar innan man gör sin konstruktion.

Caster kallar dom det, sen tror jag man ska fundera över hur man vill/bör placera sitt rollcentrum.

Kanske är de intressanta punkterna vid navstyrning. Vad jag kan komma på nu i alla fall.

Ok, ska kolla vad som står i SFROs bygghandbok :tummenupp

Kanske skulle slänga iväg ett mejl till Stellan och Acke, den sistnämnde mejlade jag iofs igår men det var mest för att få reda på vad han tar för navstyrningen, tror jag Konstruerar/fräser/svarvar det själv ändå.

50k plus moms tar han. Helt ok skulle jag säga med tanke på att han har utvecklat det mer eller mindre själv. Är också en hel del jobb med att få ihop det där och man får med bromsar, styrkrona och vajrar. Jag ska definitivt överväga att köpa det av honom.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok, ska kolla vad som står i SFROs bygghandbok :tummenupp

Kanske skulle slänga iväg ett mejl till Stellan och Acke, den sistnämnde mejlade jag iofs igår men det var mest för att få reda på vad han tar för navstyrningen, tror jag Konstruerar/fräser/svarvar det själv ändå.

50k plus moms tar han. Helt ok skulle jag säga med tanke på att han har utvecklat det mer eller mindre själv. Är också en hel del jobb med att få ihop det där och man får med bromsar, styrkrona och vajrar. Jag ska definitivt överväga att köpa det av honom.

Iden köpa färdig navstyrning tycker jag är bra ur tidssynpunkt. Spar tid.
Tror att Stellan Egeland hade använt ca 800 timmar till sin hoj, se #25. Med navstyrning från ISR.
Vad kommer din hoj att väga ?
Hur mycket vikt kommer på framhjul och bakhjul ?
För jag misstänker att när ISR bygger en navstyrning så räknar man med vilken vikt som kommer på framhjulet och dimensionerar komponenterna i navstyrningen efter tänkt vikt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är väl inte rätt person att fråga eftersom jag inte använder metoden men om det är så att en enkel lösning räcker för att lösa problemet så kanske det är onödigt att krångla till det mer än så.

Sant. Samtidigt lämnar det OÄNDLIGA möjligheter till feljusterade styrlager som resulterar i körbara hojar. Ungefär som stötdämpare med för många inställningsmöjligheter...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top