Hydraulstyrning

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Dum fråga kanske men har det tillverkats någon motorcykel med hydraulstyrning någon gång? Jag är sugen på att bygga en hoj med framhjulet ca 2m framför styret och varken stag till navstyrningen eller choppergaffel är något bra alternativ. Däremot så vore hydraulstyrning av navstyrningen ett mycket bra val men jag vet inte vad SFRO och andra instanser tycker om sådana lösningar...?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nej, är min åsikt.
Kolla styrning med ställmotor, sök på "steering by wire" eller liknande, dvs elservostyrning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Spännande tanke. Rent instinktivt tänker jag svårt att få till känsla och feedback. Men 2m extra choppergaffel gör ju inte heller underverk för styrkänslan.....
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Spännande tanke. Rent instinktivt tänker jag svårt att få till känsla och feedback. Men 2m extra choppergaffel gör ju inte heller underverk för styrkänslan.....
Kommer ha ett lastutrymme mellan styret och framhjulet så choppergaffel är inte ens en möjlighet. Det där med känsla kan vara ett bekymmer men så länge ingen har testat så vet man väl egentligen inte.

Vill ha ett lågt liggande batteripack i botten på det där lastutrymmet. Ca 20kwh
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns väl redan både trampcykel och moped med lastutrymme framför chauffören så det är ju bara att kolla deras lösning.

Vill minnas att styraxeln var rakt ned och en hävarm drog i ett stag till en hävarm på framhjulet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Berätta mer. Vad är det galet spännande idé?
Jag och tre vänner har spånat lite i detta bygge. Grundidén var att köra Göteborg-Nordkap med fyra egenbyggda elhojar med plats för ett gäng solceller för vi ville även utföra detta utanför elnätet, dvs ladda själva.

Vi tänkte att vi behövde ungefär en palls storlek som last utrymme även om jag personligen gärna ser något lägre lastutrymme än 120cm, helst runt 140cm.
Att lastutrymmet ligger mellan styret och framhjulet är givetvis inte någon självklarhet men det är mer tekniskt roligt och det är bra ur luftmotståndsperspektiv. Tanken är nämligen att få ner luftmotståndet genom kåpor och lågt sittande position och helst kunna sänka hojen så den går mycket lägre vid landsvägskörning.

Jag har designat en navstyrningen med "snakebite" sving för ett större styrutslag.
Men det viktigaste är att vi kan knö in riktigt stora batteripack i en optimal position för god balans i hojen. Skulle vilja jämföra det lite med en BMW GS av större modell där boxermotorn gör hojen extremt välbalanserad trots att den väger 250kg. Detta är normalt ett problem för elhojar som bygger på konventionella ramkonstruktioner eftersom dem tvingas placera batteripacken relativt högt med bristande optimering av tyngdpunkten som följ.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad tror ni om "vajerstyrning" istället, kanske lättare att få igenom besiktningen?

Det är framförallt den så kallade "snakebite"-lösningen av framsvingen som gör stag komplicerat. Den lösning bygger på att svingens fästpunkter i ramen sitter någon decimeter över hjulaxeln och att svingen dyker ner mot hjulaxeln ovanifrån vilket möjliggör att hjulet kan svänga utanför framsvingens bredd, dvs under framsvingen. Det är generellt sett navstyrningars akilleshäl, att styrutslaget är väldigt lågt. En annan möjlig lösning kan vara att skippa "snakebite"-lösningen och ha navstyrning även bak men det skulle orsaka problem i kraftöverföringen från motorn.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tyvärr så dröjer nog SbW till mc ett tag till....
Men till fyrhjul så verkar det rätt smutt.
https://www.nexteer.com/a-d-a-s-automated-driving/steer-by-wire/

Hydraulik är ganska safe på LGF, hjullastare, entrepenad etc, inget stabilt system, känns som en sämre styrsnäcka i en gammal jänk.

Ett alternativ (jag vet att det känns fel, men) kan ju vara framvagn från en sån där scooter med dubbla framhjul som man kan luta med, Yamma har väl nån sån med 750cc.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Du har väl redan förkastat idén med batterier i en släpvagn?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag och tre vänner har spånat lite i detta bygge. Grundidén var att köra Göteborg-Nordkap med fyra egenbyggda elhojar med plats för ett gäng solceller för vi ville även utföra detta utanför elnätet, dvs ladda själva.

Vi tänkte att vi behövde ungefär en palls storlek som last utrymme även om jag personligen gärna ser något lägre lastutrymme än 120cm, helst runt 140cm.
Att lastutrymmet ligger mellan styret och framhjulet är givetvis inte någon självklarhet men det är mer tekniskt roligt och det är bra ur luftmotståndsperspektiv. Tanken är nämligen att få ner luftmotståndet genom kåpor och lågt sittande position och helst kunna sänka hojen så den går mycket lägre vid landsvägskörning.

Jag har designat en navstyrningen med "snakebite" sving för ett större styrutslag.
Men det viktigaste är att vi kan knö in riktigt stora batteripack i en optimal position för god balans i hojen. Skulle vilja jämföra det lite med en BMW GS av större modell där boxermotorn gör hojen extremt välbalanserad trots att den väger 250kg. Detta är normalt ett problem för elhojar som bygger på konventionella ramkonstruktioner eftersom dem tvingas placera batteripacken relativt högt med bristande optimering av tyngdpunkten som följ.

Kan det bli av med Nordkap TR under Hjul till och med Nyårshelgerna 2020 - 2021 ?
Eller kanske bättre vänta till Hjul till och med Nyårshelgerna 2021 - 2022 ?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Se på denna konstruktion
Det kan tyckas enkelt men när såg du senast så korta gaffelben till en motorcykel? Det går inte att hålla sig så låg med en vridstyv konstruktion utan att äta upp lastutrymmet om man använder en konventionell gaffel. Det är därför jag pratar om navstyrning men det finns även andra mindre beprövade lösningar på att styra och fjädra gaffellösa framhjul.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Kan inte hitta någon serietillverkad mc med hydraulisk navstyrning i minnet men de första bimota tesiprototyperna hade hydraulstryrning.
Nu var det ju såklart då relativt excentriska italienare det handlade om i det fallet men att de - Vyrus och Yamaha ( har någon annan tillverkat någon nämnbar serie med navstyrda hojar ? ) gick över till mekanisk lösning är nog ett tecken….
För din applikation kan det ju såklart vara en lite annorlunda prioritering att göra.
Ser fram mot bilder när - om det blir något!
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ett alternativ (jag vet att det känns fel, men) kan ju vara framvagn från en sån där scooter med dubbla framhjul som man kan luta med, Yamma har väl nån sån med 750cc.
Ja nä det känns tråkigt men jag har faktiskt en polare som frågade häromdagen om midjestyrda hojar inte vore något, vi andra tycker kanske att han är lite galen men han brukar genomföra sina projekt med respekt så jag dömer aldrig ut hans idéer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad tror du om att ta lite av lådcykeldesignen, men då med konventionell hojgaffel och ha stötstången/stängerna ovanför batteriet istället?

Tänk på att du måste ha noll glapp i överföringen, så kugghjulslösningar går i princip bort, och det blir svårt med vajrar, det måste ju dessutom vara 2 stycken då.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det kan tyckas enkelt men när såg du senast så korta gaffelben till en motorcykel? Det går inte att hålla sig så låg med en vridstyv konstruktion utan att äta upp lastutrymmet om man använder en konventionell gaffel. Det är därför jag pratar om navstyrning men det finns även andra mindre beprövade lösningar på att styra och fjädra gaffellösa framhjul.

Tänkte mej att det kanske går att aplisera en typ av cross / bamracing sidovangns fram sving på ett styrhuvud.. titta på sidvagns racing..
 

Bifogat

  • Screenshot_2019-12-28-21-40-29.png
    Screenshot_2019-12-28-21-40-29.png
    731.1 KB · Visningar: 102
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Strunta i att åka på vinterhalvåret bara, med midnattssolen kan ni ju ladda medan ni sover
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top