Quickshift

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Hej alla forumvänner
Ni som har Quickshift på era hojar, hur funkar det ? Är det lika skonsamt för lådan som när man använder kopplingen ? Det finns som original tillbehör till min Honda och jag funderar på att köpa och montera det. Låter ju riktigt härligt när man kollar på Youtube :kär
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur skonsamt det är beror på hur man ställer in timingen. Felinställd qs är inte alls snällt mot lådan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hur skonsamt det är beror på hur man ställer in timingen. Felinställd qs är inte alls snällt mot lådan.

+1 på den.
Men om man drar till det varvtal den är inställd på och växlar så är det fantastiskt behagligt.
Jag antar att det är en gathoj? Det är ju inget som hindrar dig att växla med koppling när du fisåker och kommer höja din creddighet vid rödljusrace.
 
Last edited:

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
.Aha, det är alltså inte bara köpa och montera. Måste göra nån sorts inställning också ? Kanske får ta ett snack med Hondacenter om att montera isf. :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
.Aha, det är alltså inte bara köpa och montera. Måste göra nån sorts inställning också ? Kanske får ta ett snack med Hondacenter om att montera isf. :)

Min satt på, inställd och klar men det är bryttid man ställer in.
Jag skulle tro* att det finns bra utgångsvärden för varje modell

* som i ”att inte veta”
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Beroende på vilken qs du köper så finns det olika saker att ställa in. Vet att HM har en enkel modell som passar för gatbruk, tror att den levereras med fast inställda värden för tryck och bryttid, det som du kan ändra är nog om den ska vara "push eller pull". Kör själv med Cordonas qs på racehojen, på den kan man justera varvtal för aktivering, bryttid samt antal kg som måste appliceras på pedalen. Mina värden är 3000rpm, 65ms och 10 kg. Brytare måste beställas med antingen push eller pull beroende på hoj samt om du vill ha gatväxlat eller raceväxling. Tror att dessa värden funkar hyfsat på de flesta hojar.
Ring eller Maila till Grevens mc delar så kan de säkert kolla om det finns något som passar? Om du har Powercommander på hojen så finns deras qs som ofta bara är att koppla in i PC-enheten. Undrar hur Hondas modell funkar? Säkert inte billig iaf.
 
Last edited:

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Enligt Hondacenter är original qs till min hoj bara att köpa och montera. Inga inställningar att fundera på enligt dom, det har Honda redan tänkt på från fabrik :) Ganska exakt 2500 spänn kostar den komplett, ganska billigt tyckte jag. Förvisso enbart uppväxling, men det räcker nog för mig och mitt körsätt. Blir nog en sån under våren :)
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Enligt Hondacenter är original qs till min hoj bara att köpa och montera. Inga inställningar att fundera på enligt dom, det har Honda redan tänkt på från fabrik :) Ganska exakt 2500 spänn kostar den komplett, ganska billigt tyckte jag. Förvisso enbart uppväxling, men det räcker nog för mig och mitt körsätt. Blir nog en sån under våren :)

Helt klart ett bra pris! inget att tveka på, bara köra och stampa i växlarna :yoparty
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Hmm? googlade Honda quickshift och hittade ett pris på 8463:- ursäkta men 2500 låter helt otroligt billigt?
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Hmm? googlade Honda quickshift och hittade ett pris på 8463:- ursäkta men 2500 låter helt otroligt billigt?

Ja det priset fick jag till min hoj. Men den du googlade måste vara nån mer avancerad modell? Kanske bäst att beställa innan dom ändrar sig :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top