Extraljus till bil, vilka är bäst till vettigt pris?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Som radioamatör möter jag ofta bilar som stör mina HF/VHF/UHF radios

Undras vem kan vara din idol då'rå, Tony Hancock med GLK London eller den olycklige "arvtagaren" till LA8PV dvs LA2WRA?

Lixom, hur svårt är det att montera ferriter på sakers anslutningar? Allt för en quick buck istället för att spendera en vecka på (f.d.) SP i Borås efter att ha dammsugit Sveriges alla leverantörer på ferriter för att CE-testa en D-AMPS testare för export.

/f.d. abk@ericsson.com (ja jag vet, rekordtidig epostadress) - som halkar in på elektroner istället för fotoner
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Undras vem kan vara din idol då'rå, Tony Hancock med GLK London eller den olycklige "arvtagaren" till LA8PV dvs LA2WRA?

Lixom, hur svårt är det att montera ferriter på sakers anslutningar? Allt för en quick buck istället för att spendera en vecka på (f.d.) SP i Borås efter att ha dammsugit Sveriges alla leverantörer på ferriter för att CE-testa en D-AMPS testare för export.

/f.d. abk@ericsson.com (ja jag vet, rekordtidig epostadress) - som halkar in på elektroner istället för fotoner

På den gamla onda tiden då Sveriges alla telefoner ägdes av Televerket (och tillverkades av Ellen Ericsson) så var det välkänt att alla telefoner stördes av HF.

Istället för att montera in lite drosslar och ferriter i telefonerna så åkte man ut och monterade dom på plats hos kunder som rapporterade störningar. (kretskorten i telefonerna var förberedda för komponenterna)

Det var avsevärt billigare att bara avstöra dom som drabbades, än att montera komponenterna i alla telefoner från fabrik.

Nuförtiden är det tvärtom, radioamatörerna som störs av allehanda utrustningar hos sina grannar, senaste plågan är robotgräsklippare och solcellsanläggningar.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/maj/darfor-stor-solcellerna/

Man tar kostnaden för problemen där dom upptäcks, men skiter i att designa om produkterna så att dom inte stör.
I fallet med solcellsanläggningarna är det speciellt "optimerare" som stör, I princip en switchad omformare under varje panel som optimerar spänningen ut från varje enskild panel.
Lösningen? Man tar bort optimerarna hos folk som har någon som klagar på störningar.
(lite som switchade omformare i LED belysningar och Xenonballaster, samma princip att hacka upp en spänning och omvandla den till en annan)

Man kan tacka luftfartsverket och militären för att det överhuvudtaget görs någonting alls, när dom blir störda händer det nämligen saker
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nu har jag fått hem lazer T16 och påbörjat monteringen.

Kvalitén är riktigt bra och den inkluderade kabelstamen är otroligt välbyggd med kabelskydd, krympslang, ip-klassat relä osv.

MEN.
Kablarna från lampan till relät är på generösa tre meter vilket jag inte behöver. Jag klarar mig på 1,5 utan problem och är därför sugen på att korta ner den.
Har någon erfarenhet av att dela på en sån här kontakt alternativt relät?

Länk till kabelstam;
www.lazerlamps.com/single-lamp-wiring-kit-high-power.html

IMG_20201024_021425773.jpg
IMG_20201024_021352176.jpg
IMG_20201024_021933836.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag fått hem lazer T16 och påbörjat monteringen.

Kvalitén är riktigt bra och den inkluderade kabelstamen är otroligt välbyggd med kabelskydd, krympslang, ip-klassat relä osv.

MEN.
Kablarna från lampan till relät är på generösa tre meter vilket jag inte behöver. Jag klarar mig på 1,5 utan problem och är därför sugen på att korta ner den.
Har någon erfarenhet av att dela på en sån här kontakt alternativt relät?

Länk till kabelstam;
www.lazerlamps.com/single-lamp-wiring-kit-high-power.html

View attachment 456780
View attachment 456778
View attachment 456779

Jag hade bara klippt av kablarna, trätt på krympslang, avisolerat, tryckt ihop ändarna, lött ihop ändarna, fört krympslangen över lödskarven, värmt krympslangen. Klart.
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Garantin kanske inte gäller om kontakten är klippt, dessutom är det svårt att sälja en ramp med klippt kontakt för det är första tecknet på att den är stulen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På bilden på hemsidan ser det ut som att sladden från rampen är bara en halvmeter, men kabeln från reläet till rampen är lång?

I såna fall kortar du ju kabeln från reläet istället för den från rampen, reläet är ju inget du kommer att reklamera hursomhelst antar jag, även om kabelsatsen med relä var jäkligt dyrt
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Stämmer, kabeln till relät är den långa men det sitter fortfarande en kontakt på lampans kabel som måste klippas.

Garantin är borta då jag har jackat lite i ena kylflänsen.
Kvittot står på mig så att sälja är nog ingen big deal.

Kabelsatsen ingick i rampen, inget jag betalade extra för.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stämmer, kabeln till relät är den långa men det sitter fortfarande en kontakt på lampans kabel som måste klippas.

Garantin är borta då jag har jackat lite i ena kylflänsen.
Kvittot står på mig så att sälja är nog ingen big deal.

Kabelsatsen ingick i rampen, inget jag betalade extra för.

Varför måste du klippa kontakten på Lampan också?
Du kapar ju reläets kabel i änden som är mot reläet (eller mitt på och skarvar) och åtevinner stumpen med kontakten som passar mot lampan?

Hursomhelst tror jag inte att garantin påverkas av att man klipper bort kontaktstycken, men du kan ju kolla med firman först
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Varför måste du klippa kontakten på Lampan också?
Du kapar ju reläets kabel i änden som är mot reläet (eller mitt på och skarvar) och åtevinner stumpen med kontakten som passar mot lampan?

Hursomhelst tror jag inte att garantin påverkas av att man klipper bort kontaktstycken, men du kan ju kolla med firman först

Ja, det kan jag göra, absolut!

Ska bara hitta ett vettigt ställe att skarva på.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Då min Far dog hastigt , och jag måste pendla till Dalarna för att ta hand om det , så kändes det akut med xtraljus.
Sprang in på Jula och köpte en LED-ramp de hade på kampanj. Totalt 1400:- klart på bilen. Fantastisk skillnad mot orginal helljus. Känns nästan kriminellt att inte ha xtraljus ur säkerhetssynpunkt.
Om nu inte Jularampen håller, så har jag iaf allt framdraget för annan ljuskälla.

Jag skall idag montera en lite dyrare(bättre?) ramp på frugans golf. Kul o se skillnaden.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Verkar finnas en hel del kunning folk inom denna nisch som huserar i tråden o därför ställer jag frågan om detta kan vara något att montera på vår andrabil i familjen?
https://ljusakuten.se/produkt/cree-line-slim-serien-svangd-1/
Bilen i fråga är en Peugeot Partner och jag vill komma undan så billigt jag kan!

Tack :Bugar
Jag hade problem med ljusakuten om du backar några sidor.

Det är som vanligt med de lite billigare, man ljuger friskt angående effekt.
Min från ljusakuten drog 139w och deras hemsida sa 336w.

De var inte jättesugna när jag försökte reklamera produkten.

Är man beredd på ovanstående, köp.
Jag köpte tre spottar från dom och de höll under de två åren jag hade bilen.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Verkar finnas en hel del kunning folk inom denna nisch som huserar i tråden o därför ställer jag frågan om detta kan vara något att montera på vår andrabil i familjen?
https://ljusakuten.se/produkt/cree-line-slim-serien-svangd-1/
Bilen i fråga är en Peugeot Partner och jag vill komma undan så billigt jag kan!

Tack :Bugar

Om du vill komma undan så billigt som möjligt hade jag inte köpt en ledramp.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-halogen-2000033426

Håller troligen längre, dessutom är de inte stöldbegärliga...
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Om du vill komma undan så billigt som möjligt hade jag inte köpt en ledramp.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-halogen-2000033426

Håller troligen längre, dessutom är de inte stöldbegärliga...

Saken är den att det sitter idag en ljusramp på bilen där 2 av 4 ljus inte funkar så en ledramp hade varit ett minimum av "strul" att montera o ersätta befintlig ramp med.

Ljusakuten säljer även "kabelsats" till men jag bör ju kunna använda befintligt dragen kabelsats till den nya rampen - eller...?

partner.jpg
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Så länge den nya rampen inte drar betydligt mer Ampere och/eller kablarna är för klena så är det lugnt förutsatt att befintliga kablar är kopplade via eget relä.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Efter att ha monterat och provlyst Julas 1400:- ramp och en Genesis för 3000:- så kan jag inte påstå att jag ser nån skillnad. Julas tyckte jag hade stabilare fästen.
Möjligt att den dyrare kommer hålla bättre. Båda lyser mycket bra.
Båda har kartongeffekt 120W
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu har jag fått hem lazer T16 och påbörjat monteringen.

Hur gick det? Själv slog jag till på 2 st Lazer Linear-18 Elite under Black Friday och sen blev det ett Xenon H7-kit till original-ljuset

v70_xenon_lazer.png11.png

Blev ganska bra men inte tillräckligt. Ska flytta fram ramperna och klippa bort lite i grillen sen så kanske det löser sig
Målet är minst lika bra ljus som på min gammel-volvo

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Efter att ha monterat och provlyst Julas 1400:- ramp och en Genesis för 3000:- så kan jag inte påstå att jag ser nån skillnad. Julas tyckte jag hade stabilare fästen.
Möjligt att den dyrare kommer hålla bättre. Båda lyser mycket bra.
Båda har kartongeffekt 120W
Vi köpte en av Julas 2000kr-ramper när dom sålde ut den för halva priset, den satt nog 2-3 år på första bilen, och ett år till på bilen efter det, bra lyse och funkade felfritt innan den fick följa med bil 2 till nästa ägare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top