Extraljus till bil, vilka är bäst till vettigt pris?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Obs att LED lyser med full styrka eller inte alls. Är alltså inte så blodigt om man kör med 2.5 eller 4 mm2. Jag skulle nog hävda att 4 är overkill för det mesta

Nja. Det där är faktiskt inte riktigt sant. Det är sant såtillvida att olika typer av LED kan bete sig olika när man försöker dimma dom. Framför allt beroende på vilken drivelektronik som ligger i lampan. Men en dimmer ändrar inte spänningen utan den klipper ju sinuskurvan i antingen framkant eller bakkant istället.
En LED armatur med konstantströmsdrivdon kommer att ta den ström som krävs för att lysa med full effekt om den får spänning över tröskelvärdet men om du har klenare kablar som ger spänningsfall pga hög ström så kommer det inte att kunna ske utan vidare. Framför allt inte utan risk för att kablarna brinner.

En LED som får lägre spänning kommer att lysa svagare. Det finns gott om videos på folk som testar LED dioder där det framgör tydligt.

Dvs med LED är det ännu viktigare att man har tillräckligt grova kablar om man inte är intresserad av att råka ut för kabelbrand.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nja. Det där är faktiskt inte riktigt sant. Det är sant såtillvida att olika typer av LED kan bete sig olika när man försöker dimma dom. Framför allt beroende på vilken drivelektronik som ligger i lampan. Men en dimmer ändrar inte spänningen utan den klipper ju sinuskurvan i antingen framkant eller bakkant istället.
En LED armatur med konstantströmsdrivdon kommer att ta den ström som krävs för att lysa med full effekt om den får spänning över tröskelvärdet men om du har klenare kablar som ger spänningsfall pga hög ström så kommer det inte att kunna ske utan vidare. Framför allt inte utan risk för att kablarna brinner.

En LED som får lägre spänning kommer att lysa svagare. Det finns gott om videos på folk som testar LED dioder där det framgör tydligt.

Dvs med LED är det ännu viktigare att man har tillräckligt grova kablar om man inte är intresserad av att råka ut för kabelbrand.

Med LED menar jag här kompletta enheter som tex en ramp och ljusstyrkan är den samma om du matar den med tex 13 eller 14 V förutsatt att man kan leverera dom ampere som krävs. En typisk spec kan se ut så här
"Volt: 10-32V, multivolt" och det betyder inte att den lyser mer om du har den i ett 24V-system, bara att den drar mindre ström.

Vad gäller dimensionering av kabel så hävdar jag fortfarande att 4 mm2 är som regel overkill, men visst ska man haka på väldigt mkt last på bara en sladd så visst
kabel_dimensionering.png


Vad gäller dimensionering av kabel
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Med LED menar jag här kompletta enheter som tex en ramp och ljusstyrkan är den samma om du matar den med tex 13 eller 14 V förutsatt att man kan leverera dom ampere som krävs. En typisk spec kan se ut så här
"Volt: 10-32V, multivolt" och det betyder inte att den lyser mer om du har den i ett 24V-system, bara att den drar mindre ström.

Vad gäller dimensionering av kabel så hävdar jag fortfarande att 4 mm2 är som regel overkill, men visst ska man haka på väldigt mkt last på bara en sladd så visst
View attachment 452299


Vad gäller dimensionering av kabel

Absolut. Det är helt sant att om du sätter en LED-ramp som i ditt exempel så kommer den ju inte att lysa starkare för att den får större spänning. Det hänger ju ihop med att man sätter ett drivdon i rampen som reglerar uteffekten till dioderna. Den kommer bara att ta mer eller mindre ström för att få önskad uteffekt.

Det scenariot relaterat till det jag skrev är ju mest om det är så att du lägger en för klen kabel så kommer det att resultera i ett större spänningsfall över kabeln med följd att strömmen blir ännu högre för att få önskad överförd effekt. Jämför man med halogen så kommer ju strömmen att minska pga spänningsfallet om man underdimensionerar kabeln.
Med en sådan LED-ramp skulle då risken finnas att en kabel som är i klenaste laget leder till ett stort spänningsfall vilket leder till att rampen istället tar mer ström och därmed ökar risken för att överbelasta kabeln med följd att man riskerar kabelbrand.

Men du har helt rätt i att för dom flesta tillämpningar så är 4 mm2 fullt tillräckligt. Den ska ju räcka för upp till 15 Ampere (ca 180w) med 4-5 meter ledningslängd vilket ska räcka även om man har sitt bilbatteri i bagageutrymmet. Dvs grövre kabel än så är bara aktuellt om du sätter dit något extremt i fråga om ljusstyrka när det kommer till LED.

Så jag tror att vi är ganska överens. Vi bara tittade på lite olika perspektiv.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tänk på att när man läser ett nomogram så måste man ta med totala kabellängden dvs både plus och minuskabel sammanlagt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har Borsch Big Knick med halogen på på bägge bilarna, det extraljuset måste ju funnits väldigt länge och finns ju fortfarande kvar trots att det borde vara minst 30 år, jag har haft körkort i 28 år och Big Knick har ju funnits hela tiden.

Farsan monterade Big Knick på sin nya Volvo 245 år 1980 eller möjligen -81, så de har nog funnits i snart 40 år!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med LED menar jag här kompletta enheter som tex en ramp och ljusstyrkan är den samma om du matar den med tex 13 eller 14 V förutsatt att man kan leverera dom ampere som krävs. En typisk spec kan se ut så här
"Volt: 10-32V, multivolt" och det betyder inte att den lyser mer om du har den i ett 24V-system, bara att den drar mindre ström.

Vad gäller dimensionering av kabel så hävdar jag fortfarande att 4 mm2 är som regel overkill, men visst ska man haka på väldigt mkt last på bara en sladd så visst
View attachment 452299


Vad gäller dimensionering av kabel

Diagrammet är gjort för i Högra spaletn med Amp och Watt ha 12,0 Volt som faktor mellan Ström och Effekt.
Inget och säga om, jag hade 11,5Volt över stiften på halvljuslampan på min Sprint RS i original.
Trots att generatorn ger ca 14,3 Volt. Nog om det.

Utgår man från Längd och Ström och ser vilken kopplingsledningsarea diagrammet ger så blir det ett spänningsfall på ca 0,3 Volt. När jag räknade några exempel blev det från 0,24 Volt till 0,39 Volt.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänk på att när man läser ett nomogram så måste man ta med totala kabellängden dvs både plus och minuskabel sammanlagt.

Var ett klappmongo på ett annat forum som tog mig örat och förklarade att pluskabeln var viktigast
för i den åker strömmen fram till lampan och omvandlas till ljus.

:rofl

Inte lätt när mamma och pappa var syskon
 

Peter Ankare

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2020
Ort
Mora
Hoj
2005, Honda cbr1000rr
Jag har en MITSUBISHI ASX och har funderat ett bra tag på att skaffa extraljus då jag ofta kör på vägar med lite belysning. Har hört mycket bra om LEDstars så tänkte kika om någon här har testat deras ljus? Har främst kollat in dessa extra ljus men är öppen för förslag! Viktigast för mig är att dem har hyfsat bra räckvidd och lång livslängd såklart. :tungan
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag har en MITSUBISHI ASX och har funderat ett bra tag på att skaffa extraljus då jag ofta kör på vägar med lite belysning. Har hört mycket bra om LEDstars så tänkte kika om någon här har testat deras ljus? Har främst kollat in dessa extra ljus men är öppen för förslag! Viktigast för mig är att dem har hyfsat bra räckvidd och lång livslängd såklart. :tungan

Personligen hade jag nog inte köpt från en säljare som inte har kapacitet att prestera en ljusmätning...
Typ den här, från Hella.se
Hella.jpg

Men så är jag ju också ljusnörd... :D
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nån som xenonkonverterat Biltemas 7" extraljus?

Tänkte stoppa i några snabbstartande 55W eller 70W för lite fjong

Bonusfråga , nån som vet skillnad på 7" och 9" varianten
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nån som xenonkonverterat Biltemas 7" extraljus?

Tänkte stoppa i några snabbstartande 55W eller 70W för lite fjong

Bonusfråga , nån som vet skillnad på 7" och 9" varianten

Jag har inte gjort men många i Ljusfascisterna har gjort det och resultatet ska vara bra. Om jag har förstått det rätt så räcker inte utrymmet för att ha ballasterna på insidan
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fy fan vad jag hatar folk som kör runt med för mycket glörgigt xenonljus.. skottpengar på sånt. Blir ju tvungen att uppgradera själv så jag kan ge moteld och blända ner idioterna i diket..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fy fan vad jag hatar folk som kör runt med för mycket glörgigt xenonljus.. skottpengar på sånt. Blir ju tvungen att uppgradera själv så jag kan ge moteld och blända ner idioterna i diket..

Haha tillhör inte dom som bländar ned folk i onödan men man vill ju ha lite klösa att ösa på ibland.

Fick lite kött på benen , 7 tum ger lite bredare och kortare ljus oh 9 tum ger längre men smalare.
Gäller i praktiken alla ljus oavsett märke med lite undantag , 7 tum är vettigast m.a.o
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha tillhör inte dom som bländar ned folk i onödan men man vill ju ha lite klösa att ösa på ibland.

Fick lite kött på benen , 7 tum ger lite bredare och kortare ljus oh 9 tum ger längre men smalare.
Gäller i praktiken alla ljus oavsett märke med lite undantag , 7 tum är vettigast m.a.o

Ljusbilden har inte ett skit med storleken på reflektorn att göra, formen på reflektorn avgör om det är långt/smalt eller kort/brett ljus

En större reflektor är alltid effektivare än en liten.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ljusbilden har inte ett skit med storleken på reflektorn att göra, formen på reflektorn avgör om det är långt/smalt eller kort/brett ljus



En större reflektor är alltid effektivare än en liten.

Ja men när.extraljusena finns i en knatte och en vuxenversion så
är.skilnaden just den jag beskrev
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ljusbilden har inte ett skit med storleken på reflektorn att göra, formen på reflektorn avgör om det är långt/smalt eller kort/brett ljus

En större reflektor är alltid effektivare än en liten.

Som du själv skriver: formen på reflektorn avgör om det är långt/smalt eller kort/brett ljus

och det är för mig uppenbart att det inte är samma reflektor i Biltemas 7" och Biltemas 9".

Alltså inget orimligt i att det Klockringaren skriver som jag ser det:
Fick lite kött på benen , Biltemas 7 tum ger lite bredare och kortare ljus och Biltemas 9 tum ger längre men smalare. Som jag tolkade det.

Men jag håller med dig, eftersom det är formen på reflektorn som avgör
så gäller det inte generellt att 7" ska ge bredare och 9" smalare ljusbild, det är formen på reflektorn som avgör
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Bumpar denna.

Bytte bil för att tag sen och kommer gå över till en ljusramp bakom grillen istället för "vanliga runda".

Rampen drar 336W och jag har räknat ut att jag behöver minst 6 mm2 på 2-3 meter kabel och 40+ A relä.
Däremot har jag INGEN ANING vilka typer av kontakter jag ska använda mellan rampens kablar och resten av kabelhärvan.
Att gå in i rampen och byta ut till längre kablar känns jobbigt.

Vilka vattentäta kontakter finns som pallar 336W? DT-kontakter verkar ligga på max 140-180W?
Kabelskor med vattentät krympslang?
Wago + något vattentätt?

Jag kommer självfallet använda flexslang fram till rampen men det garanterar inte att kontakten inte kommer att utsättas för vatten.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top