REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 81 till 88 av 88
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Obs att LED lyser med full styrka eller inte alls. Är alltså inte så blodigt om man kör med 2.5 eller 4 mm2. Jag skulle nog hävda att 4 är overkill för det mesta
    Nja. Det där är faktiskt inte riktigt sant. Det är sant såtillvida att olika typer av LED kan bete sig olika när man försöker dimma dom. Framför allt beroende på vilken drivelektronik som ligger i lampan. Men en dimmer ändrar inte spänningen utan den klipper ju sinuskurvan i antingen framkant eller bakkant istället.
    En LED armatur med konstantströmsdrivdon kommer att ta den ström som krävs för att lysa med full effekt om den får spänning över tröskelvärdet men om du har klenare kablar som ger spänningsfall pga hög ström så kommer det inte att kunna ske utan vidare. Framför allt inte utan risk för att kablarna brinner.

En LED som får lägre spänning kommer att lysa svagare. Det finns gott om videos på folk som testar LED dioder där det framgör tydligt.

Dvs med LED är det ännu viktigare att man har tillräckligt grova kablar om man inte är intresserad av att råka ut för kabelbrand.
    The man, the myth, the concept.

Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Nja. Det där är faktiskt inte riktigt sant. Det är sant såtillvida att olika typer av LED kan bete sig olika när man försöker dimma dom. Framför allt beroende på vilken drivelektronik som ligger i lampan. Men en dimmer ändrar inte spänningen utan den klipper ju sinuskurvan i antingen framkant eller bakkant istället.
    En LED armatur med konstantströmsdrivdon kommer att ta den ström som krävs för att lysa med full effekt om den får spänning över tröskelvärdet men om du har klenare kablar som ger spänningsfall pga hög ström så kommer det inte att kunna ske utan vidare. Framför allt inte utan risk för att kablarna brinner.

En LED som får lägre spänning kommer att lysa svagare. Det finns gott om videos på folk som testar LED dioder där det framgör tydligt.

Dvs med LED är det ännu viktigare att man har tillräckligt grova kablar om man inte är intresserad av att råka ut för kabelbrand.
    Med LED menar jag här kompletta enheter som tex en ramp och ljusstyrkan är den samma om du matar den med tex 13 eller 14 V förutsatt att man kan leverera dom ampere som krävs. En typisk spec kan se ut så här
    "Volt: 10-32V, multivolt" och det betyder inte att den lyser mer om du har den i ett 24V-system, bara att den drar mindre ström.

Vad gäller dimensionering av kabel så hävdar jag fortfarande att 4 mm2 är som regel overkill, men visst ska man haka på väldigt mkt last på bara en sladd så visst
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kabel_dimensionering.png
Visningar:	54
Storlek:	96,0 KB
Id:	452299

Vad gäller dimensionering av kabel

Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Med LED menar jag här kompletta enheter som tex en ramp och ljusstyrkan är den samma om du matar den med tex 13 eller 14 V förutsatt att man kan leverera dom ampere som krävs. En typisk spec kan se ut så här
    "Volt: 10-32V, multivolt" och det betyder inte att den lyser mer om du har den i ett 24V-system, bara att den drar mindre ström.

Vad gäller dimensionering av kabel så hävdar jag fortfarande att 4 mm2 är som regel overkill, men visst ska man haka på väldigt mkt last på bara en sladd så visst

Absolut. Det är helt sant att om du sätter en LED-ramp som i ditt exempel så kommer den ju inte att lysa starkare för att den får större spänning. Det hänger ju ihop med att man sätter ett drivdon i rampen som reglerar uteffekten till dioderna. Den kommer bara att ta mer eller mindre ström för att få önskad uteffekt.

Det scenariot relaterat till det jag skrev är ju mest om det är så att du lägger en för klen kabel så kommer det att resultera i ett större spänningsfall över kabeln med följd att strömmen blir ännu högre för att få önskad överförd effekt. Jämför man med halogen så kommer ju strömmen att minska pga spänningsfallet om man underdimensionerar kabeln.
    Med en sådan LED-ramp skulle då risken finnas att en kabel som är i klenaste laget leder till ett stort spänningsfall vilket leder till att rampen istället tar mer ström och därmed ökar risken för att överbelasta kabeln med följd att man riskerar kabelbrand.

Men du har helt rätt i att för dom flesta tillämpningar så är 4 mm2 fullt tillräckligt. Den ska ju räcka för upp till 15 Ampere (ca 180w) med 4-5 meter ledningslängd vilket ska räcka även om man har sitt bilbatteri i bagageutrymmet. Dvs grövre kabel än så är bara aktuellt om du sätter dit något extremt i fråga om ljusstyrka när det kommer till LED.

Så jag tror att vi är ganska överens. Vi bara tittade på lite olika perspektiv.
    The man, the myth, the concept.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Tänk på att när man läser ett nomogram så måste man ta med totala kabellängden dvs både plus och minuskabel sammanlagt.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Tänk på att när man läser ett nomogram så måste man ta med totala kabellängden dvs både plus och minuskabel sammanlagt.
    För jorden behöver man ju sällan mer än några dm kabel
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Har Borsch Big Knick med halogen på på bägge bilarna, det extraljuset måste ju funnits väldigt länge och finns ju fortfarande kvar trots att det borde vara minst 30 år, jag har haft körkort i 28 år och Big Knick har ju funnits hela tiden.
    Farsan monterade Big Knick på sin nya Volvo 245 år 1980 eller möjligen -81, så de har nog funnits i snart 40 år!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08

Diagrammet är gjort för i Högra spaletn med Amp och Watt ha 12,0 Volt som faktor mellan Ström och Effekt.
    Inget och säga om, jag hade 11,5Volt över stiften på halvljuslampan på min Sprint RS i original.
    Trots att generatorn ger ca 14,3 Volt. Nog om det.

Utgår man från Längd och Ström och ser vilken kopplingsledningsarea diagrammet ger så blir det ett spänningsfall på ca 0,3 Volt. När jag räknade några exempel blev det från 0,24 Volt till 0,39 Volt.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-01-16 klockan 22:22.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Var ett klappmongo på ett annat forum som tog mig örat och förklarade att pluskabeln var viktigast
    för i den åker strömmen fram till lampan och omvandlas till ljus.

Inte lätt när mamma och pappa var syskon
    Rattar hyllan

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Hej. Lite kort jag tagit... MC-Mässan 2020 Lördag morgon innan "stormen" Med vänlig hälsning Toyman

Toyman
Vill du annonsera ovan? Klicka här