Vad kör tomten för hoj??

Vad kör tomten för hoj??


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Nu börjar det närma sig julafton eller som de äkta tvåhjulsfanatiker brukar säga "hjulafton" och då väcks det alltid frågan: vad kör egentligen tomten med för hoj?

Då vi går in i ett nytt årtionde där det fria ordet blir mer och mer obehagligt så har jag bifogat en 15-alternativs poll, det ni, årets julklapp 2019 woooow!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sur & grinig började jag min julledighet med flunsan och nybliven träningsvärk i mellangärdet - därav "kränkt kan du va själv!" Rätt färg på hojen har jag iaf! :tomten
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vadå tror ni på tomten eller...Trollololololol

Nej men jag tror tomten har typ världen största samling hojar, han kan nog välja och vraka. Jag har haft en ny hoj överst på önskelistan i flera år men tomten har liksom inte hållt sin del av avtalet och levererat. Ger mig fan på att alla dessa står i det där garaget på nordpolen.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För en sådär trettio år sedan hade Yamaha en slogan till sina snöskotrar - "om tomten körde Yamaha så skulle det vara jul i november"...Yamaha snöskotrar har sedan dess blivit en icke-faktor på snöskotermarknaden, men det kanske fortrarande stämmer på deras hojar...?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Varför måste vi vänta till 2020-12-30 för att få veta?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För en sådär trettio år sedan hade Yamaha en slogan till sina snöskotrar - "om tomten körde Yamaha så skulle det vara jul i november"...Yamaha snöskotrar har sedan dess blivit en icke-faktor på snöskotermarknaden, men det kanske fortrarande stämmer på deras hojar...?

Körde han inte dessutom en CF300?


Du är bara sur för att de inte går sönder hela tiden. ;)


Buy quality, cry once
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vill minnas att den slogan kom från någon slags utlottning där deltagarna skulle hitta på en slogan...? Kan ha varit så tidigt som när den ursprungliga Vikingen kom...?

(jag äger fortfarande ett antal Yamaha snöskotrar, dock ingen nyare än 1993...)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan absolut stämma, men tomten kom ju inte med vettiga mattor till Yamaha förrän 2013 så det var nog ett snabbinhopp...


Buy quality, cry once
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Varför måste vi vänta till 2020-12-30 för att få veta?

Se på klockslaget. Tråden startades 00:38 i natt. TS hade nog suttit uppe för länge och smakat för mycket på glöggen.

Då är det lätt att räkna fel på ett år och en vecka. :D
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En PK-tomte kör naturligtvis BMW:fakta
Säcken innehåller klappar från tragigkverket.
Ex farthållare 80km, en bit vajerräcke och en fartkamera:3freak:3freak
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Byggs inte yamaha av arktikcatt? Vet att yamaha inte har egna chassie längre.

Jodå det har de. Det är bara Viper och Sidewinder samt en hiskelig skitful arbetstourer som är dekaltrimmade AC med Yamahamotorer.

Apex, RS Venture/Viking, Phazer, Venture Lite/MP och Viking 540 osv är japanska och har fungerande elsystem även efter första säsongen.


Buy quality, cry once
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jodå det har de. Det är bara Viper och Sidewinder samt en hiskelig skitful arbetstourer som är dekaltrimmade AC med Yamahamotorer.

Vilket betyder att ungefär 95% av Yamahas nyförsäljning är dekaltrimmade Arctic Cat...alltså säkert ett tjugotal skotrar i hela Sverige bara i år...

Min tolkning av Yamaha och snöskoter,

Yamaha hade något riktigt bra på gång under tidigt tvåtusental i och med introduktionen av motorcykelbaserade högpresterande fyrtaktsmotorer. Motorerna var riktigt bra och kunde med lätthet ha tagit över hela marknaden, men tyvärr tappade man bollen totalt med usla, tunga och ändå inte särskilt hållbara chassien och - om möjligt - ännu märkligare modellprogram med total avsaknad av utveckling år från år.

Fem till tio år sedan var man fortfarande en faktor på lössnömarknaden främst på grund av möjligheten att bygga tre- till femhundra hästars turbomonster. Detta segment är dock på stadig nedgång då chassina blir frånsprungna mer och mer för varje år som går av konkurrenter som faktiskt driver utvecklingen i en riktning som kunderna vill ha. Dagens lössnöåkning är helt och hållet inriktad på agilitet och manövrerbarhet i tät terräng och där är Yamaha helt enkelt inte en faktor. Liknelsen Hayabusa på en bana avsedd för supermotard är slående och utvecklingen av Yamahas försäljningssiffror vittnar om att jag knappast har fel.

Sedan 2014-2015 någon gång byggs övervägande delen av modellprogrammet av Arctic Cat, alltså typ det värsta som kunde hända för lojala, kvalitetsmedvetna Yamahakunder såväl som handlare. Den sista riktiga Yamahan var således den sista Apex som tillverkades och min samling har därför en ledig plats för en sådan, bredvid VMax-4:an och SRX'en, två maskiner från tider då Yamaha var Yamaha.

Angående tomten så tror jag inte att han är särskilt PK. Skägget ser väldigt ovårdat ut jämfört med den typiske hufvudstadshipstern och midjemåttet vittnar om en köttkonsumption grande. Sedan går han ju för jämna runt och kallar män, kvinnor såväl som barn för prostituerade. Det känns mer som fuckyouburnout på tidig GSX-R 1000, utan katalysator men med högljutt slipon...?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Till mig var det länge sen tomten kom så jag antar att han kör Aprilia eller KTM...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top