Ukraina/Kiev

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har fått för mig att att jag ska köra från Riga till Kiev, via Litauen och Polen. Och sen färja tillbaka hem från Ventspils. Är det en bra idé? Tänker närmast på Ukraina; något särskilt att tänka på där?
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Tror det är svårt att få visum dit om du kör mc. Vad jag har läst mig till är att man måste flyga till Kiev alt. åka arrangerad bussresa.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Ett tillägg. Lettland, Litauen och Polen är väldigt tradiga. Blir mycket "trupptransport", dvs raka vägar rakt genom landet. Leta efter sjöar för där måste vägen svänga.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ett tillägg. Lettland, Litauen och Polen är väldigt tradiga. Blir mycket "trupptransport", dvs raka vägar rakt genom landet. Leta efter sjöar för där måste vägen svänga.

Bra input. Har kört både i Estland och Lettland, och asfalten är inte kul. Inte många svängar där. Gruset däremot :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Precis. Jag körde hoj till Kiev för något år sedan. Passade på att ta dagtur till Chernobyl och lite annat också. Passade på att besöka Transnistrien också, Europas enda defacto stat.

Inga visum bara regbevis, försäkringskort och pass.

Vitryssland/Belarus är däremot stökigt med visum om man inte flyger till Minsk.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Ukraina och Kiev rekommenderas starkt!
Visst kan man kolla Tjernobyl om man ändå är där, men låt inte ha det som enda mål, då blir man besviken.
(jag åkte dit för Dugan och blev impad, ödestaden är ju däremot rätt seg)

Kiev är en mycket vacker och påkostad stad, troligen en av de lyxigaste i Europa.
Landsbygden i landet är tvärtom och därmed väl värd att besöka, att bara åka transport på de långa och raka asfaltslederna ger inget... sväng av och snirkla er fram!
...men pass upp... ett potthål kan mer eller mindre svälja er.
Vägarna kan alltså vara precis hur dåliga som helst, så även i byar och mindre städer om man kommer lite vid sidan om...
 

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
Beger man sig till Ukraina besök få även södra delarna typ Odessa mm. Även Lviv är fin gammal stad i västra Ukraina. Har rest en hel del i Ukraina med jobbet sista åren. Engelska är problem utanför Kiev mer el mindre. Vägarnas kvalitet varierar kraftigt som andra redan nämnt.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Beger man sig till Ukraina besök få även södra delarna typ Odessa mm. Även Lviv är fin gammal stad i västra Ukraina. Har rest en hel del i Ukraina med jobbet sista åren. Engelska är problem utanför Kiev mer el mindre. Vägarnas kvalitet varierar kraftigt som andra redan nämnt.

Finns ju en svensktalande by också. Gammalsvenskby ;)
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Tro mig, svenskakunskaperna i Gamlesvenskby är ytterst marginellt bättre än resten av landet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top