Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ukraina/Kiev

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650

Ukraina/Kiev

Har fått för mig att att jag ska köra från Riga till Kiev, via Litauen och Polen. Och sen färja tillbaka hem från Ventspils. Är det en bra idé? Tänker närmast på Ukraina; något särskilt att tänka på där?

Het Potatis heltsonikas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    Aprilia Tuono Factory -18, VF750F -83, XJ 650 -81, Aprilia Tuono Factory -16 (såld), BMW S1000R -14 (såld)
    Tror det är svårt att få visum dit om du kör mc. Vad jag har läst mig till är att man måste flyga till Kiev alt. åka arrangerad bussresa.

Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    Aprilia Tuono Factory -18, VF750F -83, XJ 650 -81, Aprilia Tuono Factory -16 (såld), BMW S1000R -14 (såld)
    Ett tillägg. Lettland, Litauen och Polen är väldigt tradiga. Blir mycket "trupptransport", dvs raka vägar rakt genom landet. Leta efter sjöar för där måste vägen svänga.

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Citat Ursprungligen postat av heltsonika Visa inlägg
    Ett tillägg. Lettland, Litauen och Polen är väldigt tradiga. Blir mycket "trupptransport", dvs raka vägar rakt genom landet. Leta efter sjöar för där måste vägen svänga.
    Bra input. Har kört både i Estland och Lettland, och asfalten är inte kul. Inte många svängar där. Gruset däremot

M E D L E M Jonte Hs avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Hoj
    VFR800X 2017
    Tror det är svårt att få visum dit om du kör mc. Vad jag har läst mig till är att man måste flyga till Kiev alt. åka arrangerad bussresa.
    Visumfritt för svenska medborgare. Grönt kort och regbevis.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...bestämmelser/

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Precis. Jag körde hoj till Kiev för något år sedan. Passade på att ta dagtur till Chernobyl och lite annat också. Passade på att besöka Transnistrien också, Europas enda defacto stat.

Inga visum bara regbevis, försäkringskort och pass.

Vitryssland/Belarus är däremot stökigt med visum om man inte flyger till Minsk.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Medlem Portlands avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Hoj
    BMW R1200GS -16
    Ukraina och Kiev rekommenderas starkt!
    Visst kan man kolla Tjernobyl om man ändå är där, men låt inte ha det som enda mål, då blir man besviken.
    (jag åkte dit för Dugan och blev impad, ödestaden är ju däremot rätt seg)

Kiev är en mycket vacker och påkostad stad, troligen en av de lyxigaste i Europa.
    Landsbygden i landet är tvärtom och därmed väl värd att besöka, att bara åka transport på de långa och raka asfaltslederna ger inget... sväng av och snirkla er fram!
    ...men pass upp... ett potthål kan mer eller mindre svälja er.
    Vägarna kan alltså vara precis hur dåliga som helst, så även i byar och mindre städer om man kommer lite vid sidan om...
    IBA SS1000

Medlem
    Reg.datum
    jan 2007
    Hoj
    2hjulslös
    Beger man sig till Ukraina besök få även södra delarna typ Odessa mm. Även Lviv är fin gammal stad i västra Ukraina. Har rest en hel del i Ukraina med jobbet sista åren. Engelska är problem utanför Kiev mer el mindre. Vägarnas kvalitet varierar kraftigt som andra redan nämnt.

Reg.datum
    maj 2006
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Beger man sig till Ukraina besök få även södra delarna typ Odessa mm. Även Lviv är fin gammal stad i västra Ukraina. Har rest en hel del i Ukraina med jobbet sista åren. Engelska är problem utanför Kiev mer el mindre. Vägarnas kvalitet varierar kraftigt som andra redan nämnt.
    Finns ju en svensktalande by också. Gammalsvenskby

Medlem
    Reg.datum
    jan 2007
    Hoj
    2hjulslös
    Ja EN ja men ska man resa runt i Ukraina så blir det klent med svenskakunskaper.

Medlem Portlands avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Hoj
    BMW R1200GS -16
    Tro mig, svenskakunskaperna i Gamlesvenskby är ytterst marginellt bättre än resten av landet.
    IBA SS1000

Medlem Startgass avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Hoj
    Gasgas 450 quad
    Tack för tipset, blev en timme dokumentärtittande på youtube om det.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag ska upp till Lule snart men inte har jag flygskam. Jag skäms inte för att jag inte gillar att flyga! Vet var Kallax ligger men har aldrig varit där, i [...]

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här