Lugnt att enbart byta ena främre bromsskivan?

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
som rubriken låter och eftersom att jag är snål så undrar jag om det är lugnt att byta ena bromsskivan och inte bägge,
gjort klassikern att glömma skivlåset på och undrat vad fan det är som tar i mot när jag ska rulla hojen.. vilket resulterat i en skev skiva
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Naturligtvis är det lugnt att bara byta ena skivan.
Den andra skivan är ju OK ?
Men är du tveksam så brukar det ofta vara dags för byte när MC bromsskivan är 0,5mm tunnare än ny.
Mikrometerskruv bra att mäta med en bit in på skivan.
Kolla upp om du ska ha nya skruvar för att dra fast bromsskivan i navet med.
Se manual.

Som på bil,
Du sätter på nya vinterdäck och skär en vecka senare upp höger bakdäck på på en vass trottoarkant när du svänger höger i ett gatuhörn. Du byter bara högerbakdäck.
(Har jag gjort själv)

Skillnad, du har nästan slut vinterdäck men klarar en säsong till. Skär upp höger bakdäck på på en vass trottoarkant när du svänger höger i ett gatuhörn. Du byter både till nytt vänster bakdäck och nytt höger bakdäck.
För undvika sneddragningar.

Mitt knep för att slippa kvadda bromsskivor är att alltid ställa hojen så jag måste rulla ut den baklänges.
Har räddat mig många gånger.

Vilken hoj är det som ena bromsskivan är kass på ?
Fabrikat ? Modell ? Årgång ?
 
Last edited:

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
tack för svaret!
ja, det missade jag att skriva, det är en R6a 2006 som passerade 3000 mil precis innan jag ställde av den

det är just tjockleken jag var lite fundersam över att den nya kan vara betydligt tjockare än ny. Men får ta och mäta och se ????
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
tack för svaret!
ja, det missade jag att skriva, det är en R6a 2006 som passerade 3000 mil precis innan jag ställde av den

det är just tjockleken jag var lite fundersam över att den nya kan vara betydligt tjockare än ny. Men får ta och mäta och se ????
Det har ingen betydelse att dom är olika tjocka, det som har betydelse är om dom är utslitna eller inte. Och rent estetiskt är det ju spöslitning på att ha olika skivor ;)
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
ifall du vill ha nått att välja på , billiga och tydligen bra kvalitet ifrån Arashi https://www.ebay.com/itm/Arashi-Fro...858765?hash=item3d79772e0d:g:YZcAAOSwLw1bZXKp
Kör på dom själv och dom funkar kanon , innan jag bestämde mig så skickade jag ut lite frågor och det fanns flera här i sverige som kört med dom på bana i flera år utan problem.
Dom har bara fått bra kritik på dom fb sidorna där vi ZRX älskare håller hus ifrån alla värdens hörn.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top