En tur i Norge 2020 - tips, råd och ideer

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Personligen är jag inte så mycket för att planera. Spontanåker iväg och ställer ett mål i sikte.

Nåt år packade jag på kvällen Zoomermopeden och tog sikte för en tur till Trollsigen och tillbaka(Boden-Trollstigen enkel väg 110 mil)
Hamnade dock i Aursjövägen, Geiranger, Stavanger, Lysebottn, Oslo, Stockholm, Helsingfors(båt) samt Vaalimaa(gränsen till St:petersburg).
I Vaalimaa var jag tvungen att vända hemåt till Boden. Innan Haparanda stod jag och funderade om jag skulle upp till Nordkap också, men insåg att.....jag måste åka o jobba, så jag drog hem. Dock så åkte jag dit med moppen året efter istället.

Så, planera inte alldeles för mycket och minitiöst…..blir roligare så.

100722-3b19.jpg
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Är man flera är det väl nästan ett tvång att planera någorlunda, flera viljor gör det svårt med spontankörning.

Jag kör ensam det ultimata spontanalternarivet men min arbetskompis kör i grupp om 4-5 pers och de trivs med det.

Okända nalkas gärna ensamma bikers men ryggar tillbaka om det är en grupp, så räkna att det blir fler samtal med ortsbefolkningen.
Gamla gränsvakter, prostituerade, bönder, hotellägare, pensionärer, andra turister och gud vet alla som man pratat med på bruten engelska eller tyska.
Det har gett mig en förståelse att allt är inte svart eller vitt.

Jag körde över dovrefjäll förbi rjukan och oslofjordstunneln, fina vägar och inte farligt med trafik.

Hoppas bara man får åka runt i sommar utan stängda gränser men det ser inte ljust ut för min majtur.

Lycka till på Norgeturen.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Personligen är jag inte så mycket för att planera. Spontanåker iväg och ställer ett mål i sikte.

Nåt år packade jag på kvällen Zoomermopeden och tog sikte för en tur till Trollsigen och tillbaka(Boden-Trollstigen enkel väg 110 mil)
Hamnade dock i Aursjövägen, Geiranger, Stavanger, Lysebottn, Oslo, Stockholm, Helsingfors(båt) samt Vaalimaa(gränsen till St:petersburg).
I Vaalimaa var jag tvungen att vända hemåt till Boden. Innan Haparanda stod jag och funderade om jag skulle upp till Nordkap också, men insåg att.....jag måste åka o jobba, så jag drog hem. Dock så åkte jag dit med moppen året efter istället.

Så, planera inte alldeles för mycket och minitiöst…..blir roligare så.

100722-3b19.jpg

Haha, jag har läst om dina resor. Det är helt stört att bara råka glida iväg på en tur på flera hundra mil. Hade gärna testat göra likadant men vi är fyra pers, och då går det inte. Fyra rätt olika personer ska sägas, så det hade inte blivit bra alls :)

Men riktigt coolt!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Är man flera är det väl nästan ett tvång att planera någorlunda, flera viljor gör det svårt med spontankörning.

Jag kör ensam det ultimata spontanalternarivet men min arbetskompis kör i grupp om 4-5 pers och de trivs med det.

Okända nalkas gärna ensamma bikers men ryggar tillbaka om det är en grupp, så räkna att det blir fler samtal med ortsbefolkningen.
Gamla gränsvakter, prostituerade, bönder, hotellägare, pensionärer, andra turister och gud vet alla som man pratat med på bruten engelska eller tyska.
Det har gett mig en förståelse att allt är inte svart eller vitt.

Jag körde över dovrefjäll förbi rjukan och oslofjordstunneln, fina vägar och inte farligt med trafik.

Hoppas bara man får åka runt i sommar utan stängda gränser men det ser inte ljust ut för min majtur.

Lycka till på Norgeturen.

Precis, svårt när vi är flera. Känner dom såpass väl och vet att planering är ett absolut måste. Det blir aldrig riktigt som vi tänkt med vilka vägar vi tar, däremot så vill vi alla nog veta var vi ska sova. Pallar inte tält!

Tack så mycket. Hoppas vi alla kommer iväg på våra svängar!

Det är tur att Norge finns kvar även i framtiden :)

1. Åk så långt norr ut du kan och sen vänd hemåt.


Behövs inge mera än så ju :tungan

haha, jag ska vidarebefodra detta till dom äldre i gruppen!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Alla boenden är avbokade från deras sida och de pengar vi betalat in har vi fått tillbaka. Vi är alla inställda på att inte åka. Covid-19 kan suga ku.......
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Inte läst hela tråden så risk för upprepning av information. Om du är orolig för att det ska bli jobbigt för högerhanden, fundera på någon av:

https://www.xlmoto.se/gashandtagsstod-hyper#?p

https://www.xlmoto.se/farthallare-booster-easy#?p

Jag har testat den första av de två, inte riktigt en farthållare men oerhört hjälpsam. Den andra har jag inte testat men nog mer av en farthållare (luffar-style).

Good luck, låter som en häftig (ansträngande) runda! :yoparty
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Inte läst hela tråden så risk för upprepning av information. Om du är orolig för att det ska bli jobbigt för högerhanden, fundera på någon av:
https://www.xlmoto.se/gashandtagsstod-hyper#?p
https://www.xlmoto.se/farthallare-booster-easy#?p
Jag har testat den första av de två, inte riktigt en farthållare men oerhört hjälpsam. Den andra har jag inte testat men nog mer av en farthållare (luffar-style).
Good luck, låter som en häftig (ansträngande) runda! :yoparty
Jag har en av varje. Hyper hjälper lite. Booster är bättre.

Jag använde en sådan 2017 när jag nästan körde Sverige runt. Från Göteborg till Stockholm på småvägar. Sedan Norrlandskusten upp enligt modellen "undvik E4". In i landet till Kiruna och Riksgränsen, vidare till Lofoten. Söderut på norska väg 17 längs kusten till Trondheim. In i landet via Röros, söderut genom Dalsland och hem till Göteborg. Tog 13 dagar, 500 mil. Nästan Sverige runt. Fin tur, rekommenderas!

"Farthållaren" var oerhört värdefull. Främst på längre sträckor i Norrlands inland där man kan behöva vila gashanden. Det är ju stora avstånd. (En kuriositet: vid ett tillfälle när jag tittade på min GPS sade den "Om 14 mil, kör rakt fram i rondellen". Om 14 mil? Tack för förvarningen! ;) )

Sprinten på Lofoten.PNG

Fotat på Lofoten. Ett Lofoto? :)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Farthållare är helt enkelt Guds gåva till motorcykelföraren. I alla fall när man bor i Norrland. Och är över 50.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Uppdatering igen:
i har bokat ett par boenden uppåt Åre, så det blir fem nätter norrut istället. Alltid något! Rutt inte spikat, vi kollar på det i helgen. Blir fint!

Tips?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kall-Anjan-Skalstugan-Åre men eftersom vägen går in i Norge en sväng lär det vara stängt - såvida inte ”spärren” ligger längre ned i Norge...

Kör ni grus så finns det en hel del fina vägar kring Håckrenmagasinet.


Buy quality, cry once
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Kall-Anjan-Skalstugan-Åre men eftersom vägen går in i Norge en sväng lär det vara stängt - såvida inte ”spärren” ligger längre ned i Norge...

Kör ni grus så finns det en hel del fina vägar kring Håckrenmagasinet.


Buy quality, cry once

Tackar. Ska läsa på!
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Kall-anjan-skalstugan-åre. De gränsövergångarna, speciellt den närmast anjan är riktigt små. Undrar om de verkligen är avspärrade/bemannade. Dessutom är man bara på norska sidan nån kilometer.

Jag har börjat köra över Älvdalen och Lillhärdal när jag åker upp till Jämtland. En rätt häftig väg, oväntat bra standard på norra halvan och fin fjällnatur. Södra halvan är lite sämre, går i skogslandet men kurvig. Norra halvan är rak, men går att köra snuskigt fort på.

Nu minns jag inte var ni utgår ifrån men från Sälen så kan ni köra upp till Ljungdalen/Ramundberget i trevlig natur. Grusväg över Flatruet mellan Funäsdalen och Ljungdalen.
Sen har jag nördat ner mig och kollat google maps satellitbilder och det ser ut som att det ska gå att köra grusväg från typ Börtnan till Ottsjö och komma ut på E14 först vid Undersåker. Rapportera om det gick ifall ni provar. :)

Norr om Årefjällen finns Vildmarksvägen. Har inte kört den men kanske kan vara kul på MC.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Så då var resan klar. Kom hem i måndags kväll visserligen. Sverige är fint men inte lika fint som Norge.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top