En tur i Norge 2020 - tips, råd och ideer

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Brutala dagssträckor i Norge!

Lägg in en reservdag ifall vädret blir riktigt dåligt, någon får punka osv.

Bra tur, och friskt planerat. Jag tror att det kan vara klokt att stiga upp tidigt eftersom flera av dessa sträckor nog kommer att ta längre tid i verkligheten. Ni behöver stanna, käka lunch, tanka osv. Om det tar 2 timmar/dag så får du lägga på det på tiderna och hotell kan hinna stänga osv.

Men det är ju för körningen man vill åka så om det tar 12 eller 16 timmar i sadeln kanske spelar mindre roll - om det inte är tre plusgrader och horisontellt regn...


Buy quality, cry once
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Dag 7 kommer ni att fastna i ett vägbygge på nedfarten från Saltfjället. Trafiksignaler och grusbeläggning.
Tänk på att de har får på lösdrift som gärna ligger på asfalten, gäller mindre icke E-vägar
Kjell.e


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Brutala dagssträckor i Norge!

Lägg in en reservdag ifall vädret blir riktigt dåligt, någon får punka osv.

Bra tur, och friskt planerat. Jag tror att det kan vara klokt att stiga upp tidigt eftersom flera av dessa sträckor nog kommer att ta längre tid i verkligheten. Ni behöver stanna, käka lunch, tanka osv. Om det tar 2 timmar/dag så får du lägga på det på tiderna och hotell kan hinna stänga osv.

Men det är ju för körningen man vill åka så om det tar 12 eller 16 timmar i sadeln kanske spelar mindre roll - om det inte är tre plusgrader och horisontellt regn...


Buy quality, cry once

Ja, många mil blir det!

Tidigare resor har vi kört mellan 50 och 90 mil/dag i Norge och det har gått väldigt bra. Vad Google Maps säger om restiden är inte speciellt relevant för oss, utan vi går endast på sträckan då det är vad vi har att relatera till från tidigare resor. Hoppas det stämmer hyfsat även nu!

Som du säger så kommer vi gå upp tidigt för att få ut så mkt av dagen. Vi har en "vilodag" i Lofoten, där vi ska bo två nätter, ifall nån av oss vill bara ligga å slappa eller så. Hotellen vi har bokat har vi valt utifrån att man kan checka in när som helst. Det är redan kontrollerat och verifierat :)

Gällande punka och annat så är det surt, men vi har verktyg för det mesta och kan laga punkor och kedjor längs vägen. De andra pojkarna har slanglösa däck och plugg, men jag har reservslang med mig och verktyg för att byta. Det gäller även tändstift, de vanligaste hylsorna o nycklarna, lite torx o insex etc. Bogserlina också om något skulle gå åt skogen. Ska posta bild på min lilla verktygssats senare i tråden.

Det enda som kan få oss att riktigt bomma schemat är rejält kasst väder typ snö å skit, eller olycka.

Tack för input!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Dag 7 kommer ni att fastna i ett vägbygge på nedfarten från Saltfjället. Trafiksignaler och grusbeläggning.
Tänk på att de har får på lösdrift som gärna ligger på asfalten, gäller mindre icke E-vägar
Kjell.e


Skickat från min iPad med Tapatalk

Tack för info. Finns info om vägbygget någonstans? Hittar inget på vegvesen.no.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, jösses vilka sträckor per dag! Kroppen fixar det kanske (på en någorlunda komfortabel hoj) men hur går det med knoppen?

Man (jag) brukar ju bli rätt mjuk i skallen efter 50 mil på en dag. Trött, okoncentrerad och småsliten framåt kvällen.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Ja, jösses vilka sträckor per dag! Kroppen fixar det kanske (på en någorlunda komfortabel hoj) men hur går det med knoppen?

Man (jag) brukar ju bli rätt mjuk i skallen efter 50 mil på en dag. Trött, okoncentrerad och småsliten framåt kvällen.

Aaa man e lite seg efteråt, men det går allt bra! Det är kul att pusha sig lite. Märker inte av tröttheten förrän man landar i sängen på kvällen. De två första dagarna blir absolut värst :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En 0,5-liters PET med en blandning av Resorb och TREO gör att man håller knopp och kropp klarare under långa körpass. Stor skillnad när man passerar åtta timmar och vi brukar alltid ha med oss det i tankväskan just för transportetapperna på 80-120 mil...


Buy quality, cry once
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
En 0,5-liters PET med en blandning av Resorb och TREO gör att man håller knopp och kropp klarare under långa körpass. Stor skillnad när man passerar åtta timmar och vi brukar alltid ha med oss det i tankväskan just för transportetapperna på 80-120 mil...


Buy quality, cry once

Det ska jag prova. Brukar annars köra bara vatten och kaffe, snickers och koffeintabletter utöver vanlig mat då.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det ska jag prova. Brukar annars köra bara vatten och kaffe, snickers och koffeintabletter utöver vanlig mat då.

Där får du koffein, salter, socker osv. Samt blodkärlsvidgande och lätt pulshöjande vilket gör att du blir piggare och får mer syre till hjärnan.

Inga mängder, varannan vatten. :)


Buy quality, cry once
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag körde med Camelback förra sommaren när jag körde till Italien förra sommaren i värmebölja, -suveränt :yoparty
Man kunde smådricka hela tiden :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har brassat runt i områdena med både 5 liters och 3,7 liters tankar. Haft med mig en 5 liters dunk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En 0,5-liters PET med en blandning av Resorb och TREO gör att man håller knopp och kropp klarare under långa körpass. Stor skillnad när man passerar åtta timmar och vi brukar alltid ha med oss det i tankväskan just för transportetapperna på 80-120 mil...


Buy quality, cry once


Får jag vara lite tråkig och höja ett varnande finger för detta med att köra MC på smärtstillande...?

Det är som så att acetylsalicylsyra, tillsammans med övriga aktiva substanser inom NSAID-gruppen påverkar blodets förmåga att levra sig på ett negativt sätt.

Nej, man dör inte direCkt, men det kan vara en bra idé att informera sina resekamrater att man poppar piller så dom kan börja stasa av direkt när det börjar bloa efter en krasch.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Vet inte om någon nämnde detta.

EDIT, såg att ni kör andra hållet. Då tar man alltså av söder om Trondheim och kommer inpå E6 igen norr om Lillehammer.

Men om man tar av nordöst efter Lillehammer / hafjell så kommer man på en uppförsbacketur upp på fjäll med fin asfalt och en del vackra utsikter.

Kanske någon ren och några får. Men helt fantastiskt. Finns toaletter och sånt längs den vägen också. Tanka kan man göra precis innan man tar av.

Vägarnas numme är 27 och 29.

Man kommer tillbaka på E6 en bit söder om Trondheim.

Har åkt den ett par gånger med bil och ”stjärnmärkt den” för att någon gång ta den på hoj.

Om dagarna inte är ett peoblem så kan man kombinera med en fin skärgårdstur på fjordline helt gratis från Strömstad.

Då hamnar man o Sandefjord och kan antingen åka motorväg eller småvägar därifrån och norr.

Man kan ta västra sidan om mjösa efter Oslo. Lite mer spännande än motorväg även om den också är rak och fin.

Finns sjukt bra burgerställe i Lillehammer som jag varmt kan rekommendera. Samma i Sandefjord.

//K
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Får jag vara lite tråkig och höja ett varnande finger för detta med att köra MC på smärtstillande...?

Det är som så att acetylsalicylsyra, tillsammans med övriga aktiva substanser inom NSAID-gruppen påverkar blodets förmåga att levra sig på ett negativt sätt.

Nej, man dör inte direCkt, men det kan vara en bra idé att informera sina resekamrater att man poppar piller så dom kan börja stasa av direkt när det börjar bloa efter en krasch.

Säkerhetstänkande på hög nivå. Alltid bra!

Nu skall nog inte just den risken överdrivas pga intag av två brustabletter TREO på 12 timmar. Mer att man faktiskt håller skärpan på ett märkbart bättre vis än utan. Vätskebalansen är även den en viktig faktor i sammanhanget, därav Resorb och fyllda vattenflaskor.

Har faktiskt kikat på tankväska med camelback inuti men hittar ingen som rymmer allt annat jag har däri och är vattentät utan överdrag.


Buy quality, cry once
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Nu är hojen klar iaf. Så här kommer jag åka iväg (om nu Norge släpper in oss). Till detta kommer jag använda mig av mitt gamla Klim Badlands och Touratech Toucan-stövlar. Handskar har jag med mig ett par olika varianter beroende på väder och vind.

Nu kan man inte göra mer än vänta..

DSC00727.JPG
DSC00721.JPG
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Det här gillar jag! Hoppas ni kommer iväg! En kollega sträckkörde 100 mil hem från Norge i fjol, på en xt660r. Regnade hela vägen. Gick hur bra som helst. :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Sonen fick rulla XT600 från -98 på två norgeturer förra sommaren, med utgångspunkt från Stockholm. Den första i södra Norge i juni. Och så lite längre norrut i augusti. Funkade också hur bra som helst. Tror längsta dagsetappen var 75 mil. Den dagen var dock lite dryg...

Mc.jpg
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Det här gillar jag! Hoppas ni kommer iväg! En kollega sträckkörde 100 mil hem från Norge i fjol, på en xt660r. Regnade hela vägen. Gick hur bra som helst. :)

Ja, hoppas det går vägen nu! Kommer vi bara iväg kommer det gå kanon. Vi har kört många och långa dagar innan så det har vi bra rutin på :) Hoppas vi slipper regn dock ;)

Sonen fick rulla XT600 från -98 på två norgeturer förra sommaren, med utgångspunkt från Stockholm. Den första i södra Norge i juni. Och så lite längre norrut i augusti. Funkade också hur bra som helst. Tror längsta dagsetappen var 75 mil. Den dagen var dock lite dryg...

View attachment 453082

Låter hur härligt som helst. Var körde ni?

Denna resa gjorde vi ifjol (4 gubbs med varsitt stånka-järn).
Grymt bra!
View attachment 453083
View attachment 453084
View attachment 453085
:tummenupp

Kanon ju. Rätt o-gubbigt av er att köra stånka. Min farsa, som är en riktig gubbe på 56, kör r1200gs!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top