Olja i vevhuset.

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Jag tänkte som så när sista bandagen för året var gjord och sista turen på hösten var körd att jag skulle prova på lite offroad kanske.
Jag införskaffade en RM125 från 2001 för att leka lite med. Gick hyfsat till en början innan den började dö för mig. Hade ingen aning om varför men jag plockade av cylinder och kolv och bytte de. Kollade över förgasare, att den stod rätt och inte läckte igenom.
När jag sedan startar hojen dör den nästan genast efter att det ryker svart eller åtminstone mörkgrått. Stiftet är dyngsurt av olja varje gång.
Får ett tips om att den suger in växellådsolja genom packboxen till vevaxeln. Bytte packboxar på båda sidor och provade igen. Blir bättre. Den kan vara igång längre men vill fortfarande dö och ryka blått när man ökar varvtalet.
Frågorna är: Om den sugit in så mycket olja att det ligger kvar i vevhuset, hur blir jag av med det? När jag tappade ur oljan vid renoveringen fattades det en dryg deciliter.
Finns det något annat sätt som olja kan komma in i vevhuset, och hur kollar jag det isåfall?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ligger inte choken på helt enkelt? Enda sättet växelhusolja ska komma in i vevhuset utan att passera vevaxeltätningarna är rakt igenom blocket in till växellåda. De kan va skador på packningsyta mellan blockhalvor så de smygläcker in olja från växellådan eller så har ett drev gått sönder och tryckt hål igenom denna vägg nu efter köp. Olja kan inte ligga kvar i vevhuset efter den vcarit igång mer än 2 - 5 min de blandas med bensinen och åker ut.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Ligger inte choken på helt enkelt? Enda sättet växelhusolja ska komma in i vevhuset utan att passera vevaxeltätningarna är rakt igenom blocket in till växellåda. De kan va skador på packningsyta mellan blockhalvor så de smygläcker in olja från växellådan eller så har ett drev gått sönder och tryckt hål igenom denna vägg nu efter köp. Olja kan inte ligga kvar i vevhuset efter den vcarit igång mer än 2 - 5 min de blandas med bensinen och åker ut.

Hmm... Jag skulle säga att förgasaren funkar som den ska. Haft ner den flera gånger och kan inte hitta något fel. Men säg att choken skulle ligga på, det förklarar ju inte de mörka avgaserna tänker jag.
Men om det inta kan ligga kvar någon olja i vevhuset, ditt argument där låter rimligt, så betyder de att den fortfarande får in olja nånstans. Stiftet är blött, svartoljigt.
Verkar som jag måste klyva motorn då va?:huvet:huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mörka avgaser är kan va för mycket bränsle typ hängd choke de ger svarta avgaser. Oljerök är mer åt blåa hållet. Om den går bäst medans den är kall så kan de mycket väl va hängd choke. Klyva motorn behöver du ev inte, börja med att ta bort cylindern igen och kolla om du ser skader inifrån växellåda till. Du kan även trycksätta växellådan med lite tryckluft för att försöka tvinga fram synligt läckage in till vevhuset. Om de nu är mindre läckage i blockskarv in till vevhus från växellåda kan du rengöra där nere och plasta igen läckaget med epoxy. Men då måste lådan tömmas på olja och våldsam rengöring vid limytan. Spackla igen läckagestället med 24min vers av JB weld epoxy.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Kolla så att inte växellådsventilationen är igensatt. Öppna oljepåfyllningen och blås i slangen till ventilationen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top