Video Köra aktivt efter 60? Efter 70...?

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Köra aktivt efter 60? Efter 70...? ................. hmmmmmmmmm
Den var ju svår att svara på! Det är en fråga...... eller.

Jag åker dock sällan hoj. Jag kör hoj!
Å så kör jag ju mest på vanlig väg.
Skulle jag landa inne i Göteborg, ut och åka med de yngre.
Då skulle jag nog vara den minst aktive, jag har ju en önskan om många mil till.
Kör jag med mina jämngamla kamrater, en del utav dem så kör jag nog för fort
Som 70-åring nu, vi får se.
På någon utav sporthojarna kommer det säkert att vara aktivt. Dock så är kondisen inte på topp...
tittat för mycket på Marlboro Man och ciggreklam i motorsport.
On/off road moppen, på grus och skogsväg. Den gamle 77:an jag pyser fram...

Men på hoj har jag mina bästa stunder,

Så jag får nog vara aktiv..... och köra hoj.
KÖRA AKTIVT EFTER 70 ............. OK då så jag får vara med.
Jobba på kondisen, så de aktiva stunderna varar länge!

:tummenupp Ha det bäst, med vänlig hälsning Toyman.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Vi jobbar på att få upp farsgubben i sadeln igen, han vurpade på hoj, eller missbedömde en kurva och bröt lårbenet mot ett skyddsräcke, det tog sin tid att få det där att läka, samtidigt så visade det sig att pumpen läckte som ett såll, hjärtklaff fixad, men pumpen går väldigt ojämnt, rusar ibland.

Kicka igång hojar har han insett är kört, tur att han precis innan köpte en husaberg 390 och vfr800 är de han behållit, tanten hans ylade som tusan att alla hojar skulle bort, sa åt henne att då släcker du sista gnistan, han har inte varit upp än men hoppet finns kvar och han går ut och startar någon hoj i garaget ibland.

Själv så hoppas jag att jag kan köra länge.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det är bara att hoppas att det går att lura sjukvården att skriva ett läkarintyg, så man kan ta ut tävlingslicens nästa år igen. Annars får man väl hamna i touringträsket och åka på märkesrallyn. Några år till ska det väl gå att kicka igång en hoj. Fast en del 80+ bekanta sätter på elstart på gammelhojarna.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
fan va alla är gamla härinne :D
inget påga träsk precis :)
jag är ju bara 56 år eller 30+ som jag brukar säga till flickorna :hihi
har kört 2 hjuling sen jag var 12 o hoppas att hålla på många många år till
2020 väntar 3 dagar på Almeria i spanien till våren o sen lite Classic racing + någon semestertripp med harleyn
så med lite tur ska man väll vara aktiv även efter 60. fy fan va det låter knäppt att man ska bli 60 om 4 år:crash
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag får väl sälla mig till gubbarna och svara att köra aktivt, det gör jag!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAg ser fram emot att bli en av de där gubbarna på bandagar som kör ifrån ungtupparna så det skvätter om det. :hihi
För man minns ju när man började köra bana och blev frånåkt så in i helvete av ett gäng pensionärer som fick det att se sjukt lätt ut när man själv kämpade och bröt och jäävlades.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Uppiggande tråd. Hoppas ni alla får många härliga mil till i sadeln!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är ju enklare att köra motorcykel än bil, så det borde inte vara någon skillnad att köra som ung eller gammal om man inte får fel på balansorganen eller om det regnar.

En hoj kräver i princip bara två handtag, en gasrulle och växelspaken.
Bilen däremot har tre pedaler, en växelspak, en stereo, en klimatanläggning, värmesitsar, elhissar, solskydd och den svala ölen i mugghållaren.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Det är ju enklare att köra motorcykel än bil, så det borde inte vara någon skillnad att köra som ung eller gammal om man inte får fel på balansorganen eller om det regnar.

En hoj kräver i princip bara två handtag, en gasrulle och växelspaken.
Bilen däremot har tre pedaler, en växelspak, en stereo, en klimatanläggning, värmesitsar, elhissar, solskydd och den svala ölen i mugghållaren.

TRoLOLolololo. :D

Ja, kör motorcykel med gyrokraften som främsta kraft gör ju allt väldigt okomplicerat, t.ex hur en svänger & bromsar. Alla bilåkare bör sleeeengggaaa sina bilar i Säve-ån & köra motorpsykel istället.:fyllisar
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Det är ju hastighetsberoende, precis som i bil. Och när fipplade du senast med stereon medan du körde hoj?

senast jag var ute med harly´n, lite rocknroll får man ha på turen :D:D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är ju hastighetsberoende, precis som i bil. Och när fipplade du senast med stereon medan du körde hoj?

senast jag var ute med harly´n, lite rocknroll får man ha på turen :D:D

- Äh du är ju överkvalificerad. Men du har väl iallafall inte kylt handskfack i den där gjutjärnsvibratorn?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
- Det är ju hastighetsberoende, precis som i bil. Och när fipplade du senast med stereon medan du körde hoj?

Ja, bilar välter ju titt som tätt också vid parkering. Samt med vajjer-räcken & rullgrus så är ju hoj helt klart att föredra. Körning i minus-grader är ju också ett kalas med motorpsssyyyykel.
Är vi klara nu? Jag orkar inte mer för idag.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Det är ju enklare att köra motorcykel än bil, så det borde inte vara någon skillnad att köra som ung eller gammal om man inte får fel på balansorganen eller om det REGNAR.

En hoj kräver i princip bara två handtag, en gasrulle och VÄXELSPAKEN.

Ja, det är ju mycket enklare att köra motorcykel än bil:huvet Att köra bil på landsväg är ju så extremt fysiskt och mentalt krävande, och alla andra problem som tillkommer, t.ex så är det ju väldigt tungt att resa bilen om den skulle råka välta vid parkering eller rödljus.

Och bara för att vissa som kör motorcykel är äldre så behöver väll inte motorcykeln automatiskt vara så gammal att den har växelspak?, det borde ju fungera minst lika bra, eller bättre, med en motorcykel med växelpedal eller variator? :confused:

Och jag är väldigt nyfiken på varför någon som är äldre inte skulle kunna köra motorcykel i regn?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju bara gubbar som kör när det regnar?

Och vad är medelåldern på kristallrallyt och liknande? 70? :va


Buy quality, cry once
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är ju bara gubbar som kör när det regnar? Och vad är medelåldern på kristallrallyt och liknande? 70? :va
He-he.... :D
Det ligger nog lite i det du skriver. De unga sporthojs-boyzen med snygga perforerade skinnställ eller alla café-/scrambler-dudes i ömtåliga jackor från en hip butik i London håller sig ofta inne när det regnar.

Medan de som kör i ur och skur, och kör långt, ofta är gråskäggiga farbröder med korvätarhjälm på en tysk boxer med korvlådor, Super Teneré eller något i den stilen. Ibland kör de rentav i "osäsong". Fastän det regnar! :)

Fördom eller erfarenhet?

*Innan någon slår mig i huvudet för min fördomsfulla text vill jag erkänna att jag tillhör själv flera av kategorierna jag räknar upp. Har en hoj som tål långa turer, även i regn. Har en annan som jag inte vill smutsa ned (jobbigt att tvätta) Har flera ömtåliga caféjackor som inte tål regn. Dock inget perforerat skinnställ. :) Och inget grått skägg. *
 
Last edited:

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Riktigt sevärd film :tummenupp
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top