Video Köra aktivt efter 60? Efter 70...?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Någon som fundrat över när det är dags att sluta?




Gör inte det. Kolla på denna filmen istället.
Många sanningar i den.

"Get on with ridin', or get on with dyin'..."

Två gentlemen med ett helt liv av motorcyklar bakom sig, och ändå ett helt liv med motorcyklar kvar framför sig diskuterar körning med ålderskrämpor, försämrad syn och fysik - och den eviga jakten på det snygga spåret.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
:Bugar
Tack för tipset. "glimt"-tittade lite här på jobbet. Ser redan fram mot att se hela hemma ikväll.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Grabbarna har helt rätt slutar man göra det som är kul så tappar man sitt barnasinne och det är nog då man börjar falla rätt fort.

Vi lånade hem en canam 4hjuling en av dom större min 80 åriga fader som har honda trx 500 som en motoriserad rulator for runt på canamen, det gick på tvären med leran sprutandes högt upp i luften länge.

Detta har han pratat om sedan i sommras hur skoj detta var o att han saknar att leva.. då bör man tala om att min far har kört hoj sedan barnsben som jag och har en rejäl hog med pokaler från enduro han började tävla på en silver pil.

Folk säger att jag inte e klok, jag kör som en buse åker bakhjul sladdar på grus varesig det är hoj eller bil och detta ger ju en känsla av att leva, att få adrenalin på slag att verkligen känna sig levande.

Visst fasen känner man att man lever när vurpan är ett faktum men vad gör det med några blåmärken här o där.

Jag tror det är enormt viktigt att bejaka det som är kul o tid finns. Lägg ned telefoner paddor datorer tv så frigörs utan tvekan 2-4 timmar om dagen till rena nöjen.

Men folk e som zombies o vill hellre läsa om vad andra gör och drömma än att uppleva det live själv.

Men jag kan ha fel:tummenupp
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag hör till 60-plussarna numer men enligt forskning så är 70 det nya 50 så jag är väl 30 då.
Det blir ett antal bandagar vart år och en del landsväg inkl utflykter till IoM, MotoGP mm.
Den dagen jag inte kan det längre får man väl bo i garaget och pyssla med hojarna istället.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Sålänge man har syn och balanssinne går det alltid hitta en passande hoj oavsett ålder.

När man är ung o stark o vill KÖRA hoj, väljer man en Kawa. När man blivit gammal o gisten ÅKER man förslagsvis Honda eller Yamaha.

:banana
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har man bara hälsan så kan man leva ett aktivt liv lång upp i åldrarna. Träffade en 91 åring i Chamonix som var på 3 veckors skidresa med frun hemma i Skottland och åkte så sent som runt jan/feb i år med en som var 77 år gammal och som kör både bil och mc på bana. Väldigt inspirerande.

Bara se till att hålla en hyfsad grundfysik och inte skada sig så är man nog där själv också när och om man når den åldern.
 
Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Sålänge man har syn och balanssinne går det alltid hitta en passande hoj oavsett ålder.

När man är ung o stark o vill KÖRA hoj, väljer man en Kawa. När man blivit gammal o gisten ÅKER man förslagsvis Honda eller Yamaha.
Eller så kan man göra som Sammy Miller, och aldrig sluta KÖRA hoj, oavsett märke. 86, och fortfarande först i verkstaden varje morgon på sitt motorcykelmuseum. En varm rekommendation att åka dit om ni inte redan varit där.
sammy miller.jpg
Eller som här, på en lånad och nyrenoverad 900ss under IoM. Förvisso bara 75 då. En rejäl lufttur i alla fall. Han fick behålla hojen efteråt.
sammy-miller-ducati-4.jpg
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Sålänge man har syn och balanssinne går det alltid hitta en passande hoj oavsett ålder.

När man är ung o stark o vill KÖRA hoj, väljer man en Kawa. När man blivit gammal o gisten ÅKER man förslagsvis Honda eller Yamaha.

:banana

Farligt att bara åka, man måste alltid köra aktiv i dagens trafikmiljö.

Och jag är både gisten samt yamahaförare.

Skillnaden mellan nu och när man var 16 är väl att man håller sig inom hastigheter som inte renderar indraget körkort.

När jag var 16 kunde man köra hur fort som helst, bara böter.
Däremot, vårdslös körning, det var en annan femma.

Så man får sköta det snyggt både då och nu:hihi
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag ser fram emot pensionen så jag har tid att köra bana på riktigt igen. Tänker mig att återfalla i en RR-karriär i någon lagom snabb classic racing-klass.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är väldigt nöjd att pappa(68åå) numera är så stel av artrosen att han inte längre kör ifrån mig på RR cykel. Så nu får jag vara snabbast in i Eau Rogue :superviktigt
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Eller så kan man göra som Sammy Miller, och aldrig sluta KÖRA hoj, oavsett märke. 86, och fortfarande först i verkstaden varje morgon på sitt motorcykelmuseum. En varm rekommendation att åka dit om ni inte redan varit där.
View attachment 451941
Eller som här, på en lånad och nyrenoverad 900ss under IoM. Förvisso bara 75 då. En rejäl lufttur i alla fall. Han fick behålla hojen efteråt.
View attachment 451943




Jag passade på att zooma lite i ditt inlägg...


Screenshot_20191217-164827_Samsung Internet.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag är väldigt nöjd att pappa(68åå) numera är så stel av artrosen att han inte längre kör ifrån mig på RR cykel. Så nu får jag vara snabbast in i Eau Rogue :superviktigt
Här är det jag som står för artrosen, men snabbare på bana har jag alltid varit eftersom gubben mer slagits med träden. 5 varv på GGN vid 50 fyllda lär jag aldrig bräcka. Nu är det väl sisådär, men på hemmabanan (vägen mellan Edsbyn & Öjung) får jag fan hålla i hårt för att hinna med 1250 Banditen. Farbrorn fyller ju bara 70....:fyllisar

Så nog fasen körs det aktivt både här och där vid "hög" ålder, både på allmän och avlyst plats. Det är nog bara inte samma sträckor på galet få dagar som när vi var yngre. Ganska säkert går det fortare också, men det är nog mest för att hojarna är 30-50 år bättre. :hihi
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag var ju iväg på en liten 160-mila TET-tur med gubbgänget i lokala BMW MC-klubben i höstas. Jag var yngst i sällskapet med 48 år, två till var ickepensionärer (58, 63) sedan var resten 65-76 år.

Rutten gick i mestadels obebodda trakter - det var manuell linfärja över älvar, fållor för renskötsel och låååångt mellan mackarna - tur man har 30 liters tank.

silverlandet.png

Aktiv körning absolut. Vätskepauser och gubbarna höll bra hastighet trots mycket skiftande underlag från skaplig grusväg till leriga stigar med kattskallar och 60cm djupa vattenpartier.

silverlandet2.jpg

Yours truly i ett avsnitt med ganska fast underlag. Fasen vad trött jag var här efter 7 timmars koncentration som Bambi på hal is fast med 285 kilo hoj.

silverlandet3.jpg

76-åringens hoj: 15.000 mil på 6 år (2013 års modell). Ja, man har tid att besöka många ställen när man är pensionär... och man kör förstås hela vägen från Kalix och tillbaka. Hur många här har tex väjt för kameler på vägen?

silverlandet4.jpg

Man brukar ju säga att BMW GS/A är gubbhojar. Passar bra till gubbar med andra ord.

Jag hoppas också på att kunna köra 30 år till. Det är så fantastiskt att se att man kan närma sig de 80 och fortfarande köra hoj på ett sätt som många skulle avundas en trettioåring.

-------
"-Men när ni kör omkring i alla '-istanländer'; är ni inte rädda för att bli rånade?

-Haha, nä du vet ingen rånar ju gubbar i våran ålder och skulle man råka ut för nåt riktigt jävligt, tja då slutar man ju på topp hehe!"
-------

Ny målbild. Mina idoler.

:Bugar
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Bara se till att hålla en hyfsad grundfysik och inte skada sig...
Exakt, för de gener man är född med påverkar i stort sett inte vilka sjukdomar man får. De som får cancer när de är 42 och 55 har rökt och supit som fan.

;)

Man har ju missförstått det mesta som går att missförstå ifall man tror att det är åldern i sig och inte förlorade fysiska förmågor som gör att äldre människor slutar fjällvandra, spela golf, åka skridskor och köra motorcykel.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vilken underbar film! :tummenupp
Köra hoj är livet. :kär
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top