Video Scramble 1981

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Högsta ligorna finns alltid dokumenterade på korsen och tvären, men lingonserien?




Ja, eller Cranberryserien i detta fallet. En vanlig gärdsgårdstävling i England för snart 40 år sedan.

Hojarna, dekalerna, kläderna, transportfordonen - det mesta känns igen från här hemma.

Men, dra ut en en RM ur skuffen på en Vauxhall Chevette (Opel Kadett City) har väl ingen gjort här hemma...?

Inte heller det var helt ovanligt - jag har kört till tävlingar med hojen inlastad i Amazoncombi, i tvåtakts SAAB(!) och med halva hojen hängandes utanför luckan i morsans AUDI 100. Allt går.

Jag förvånas över hur illa fjädringarna i filmen fungerar, somliga hojar verkligen bockar fram.
Var saluhojarna verkligen så dåliga, eller är det bara oförmåga att ställa in fjädringen?

Maicon går tämligen oberörd över ojämnheterna. "Oberörd" som i "inte fjädrar alls".
Den tidens Maicos behövde köras typ dubbelt så fort för att fjädringen skulle börja arbeta.

Oh well. Lite speciellt med killen vid staketet med uppenbart handledsbrott, och snabbt klipp till någons morsa som hävdar att det aldrig är några skador.

Ja, förutom lite frakturer då och då. Kanske något nyckelben. Någon fotled ibland.
Men inga skador. Inte egentligen.

Någon som känner igen sig i filmen?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nostalgi tripp :tummenupp

Har kört dom flesta av hojarna på filmen o ja stötdämperiet var inte mycket bättre än vad en cykel pump är på den tiden..

Kolla us supercross fran 80talet o titta på fabriks hojar/förare vilka enorma genomslag o kickbaks dom får i tävlingarna.

Och samma här åka bil med släpkärra och byta om bredvid bilen i blåst och regn men kul motor sport förbrödrar o skapar gemenskap o vänskap..

idrott vetefan om det finns något positivt med samma med häst sport där finns avund skitsnack rena sabotage..
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Filmen påminner om svunna tider... Kom å tänka på när jag köpte en Husqvarna WR 250 på den tiden å lasta den i bakluckan på en vanlig Amazon.. Otänkbart idag...
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag körde hem en Suzuki 125 GT i min mammas Toyota Corolla
Vi hade lagt ner hojen å tömt ur all olja (trodde vi). Sen börja vi lassa hojen.
Sist tog vi bort styret.
Som tur är hade jag lagt en presenning på golvet i bilen.
Resan var från Jönköping till Stockholm.
Hojen hade med borttaget styre kommit ännu längre ner å oljan sippra så sakta ut.
Fick stanna på varenda mack å torka bort oljan som rann ut.
Och alla rutor på bilen var nervevade för det stank förbränd tvåtaktsolja
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top