Video "Africa Twin...? Det DÄR är ingen Africa Twin. Inte längre."

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tyska myndigheters sätt att hantera ombyggda motorcyklar skiljer sig från Sveriges.

Trafikkontroll i Bayern:




Att köra omkring med ombyggd hoj där ändringarna inte står inskrivna i registreringshandlingarna kostar skjortan.

I detta fallet tas hojen i beslag för obestämd tid.

Bärgning kostar € 400.-
Speciell besiktningsman skall gå igenom hela hojen för att slå fast vilka ändringar som är genomförda och varifrån de olika delarna kommer.
Kostnad räknas löpande per timme, men 300- 600 € är det spann som polisen indikerar.
Vidare tillkommer böter, och prick i körkortet.

Minst 1000€ skall föraren punga ut med till att börja med, plus ordna något sätt att ta sig hem på.
Han har packning på hojen, det ser ut som tält sovsäck och annat för någon eller några övernattningar.
Kanske en MC-träff som går om intet..?

På mig känns det som polismannen bara bestämt sig för att här är det stopp redan från start, och en dåligt klamrad bromsledning blir den formella anledningen att ta hojen i beslag.
Jag är övertygad att just den polisen hade kunnat hitta någon annan anledning att ordna en "stillegung" på, men hur som helst: i Tyskland har han rätten på sin sida.

...och i Sverige, faktiskt. Om våra myndigheter valde att tolka lagen på samma sätt.

Vill vi ha det så i Sverige?
Kan vi påverka utvecklingen här?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Man ruttnar på paragrafryttare likt denna snut. Den hojen såg riktigt fin ut, för fin för att spottas på det sättet det gjordes tyvärr.

Stör mig kanske mest på att han såg så jävla nöjd ut med sitt beslag, åk och gör nytta på riktigt istället där problemen finns istället för att leka översittare på en stackars hojåkare.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fy fan, det där är ingen utveckling man vill ha hit.
Ok, för att det ibland har varit stora jaga-de-där-livsfarliga-miniblinkers-tillslagen mot hojar, men jag tycker ändå polisen här är väldigt snälla överlag. Är man bara trevlig mot dem så slutar det med ett "Jag skriver inte på det där just nu, men du får ta och åka hem och fixa det snarast".
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Hör mer om detta varenda gång jag googlar... Vågar man ens köra en HD med annat än orginalblås genom det landet?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har för mig att Eu har rest krav på sverige att sverige skall annama och införa samma krav o restriktioner om inte detta görs vill jag minnas att EU hotade med stora böter typ 250milioner om året.

Sverige har ju sänkt kraven på att avgasrening o dyligt skall fungera..


Sedan tycker inte jag som är gammal att detta skiljer sig åt med vad sveriges trafikpoliser sysslade med innan dessa rationaliserades bort från våra vägar för 10-15 år sedan.

Har själv fått ombesiktning på en opel manta gsi på grund av att plexiglas skyddet framför vingen på bagage luckan saknades. Plexiglaset skulle skydda så att om någon for över taket inte fastnade med en hand mellan vinge o bagage lucka.

Har fått krav på reg besiktning på diverse turbo bilar bla en volvo 245 med twin turbo anläggning.

Har väntat på våg bilar när trafikpolis tycker man har överlass på lastbil o släp med grus.

Så är man över 50 har man upplevt detta som ni förfasas över.:tummenupp
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man ruttnar på paragrafryttare likt denna snut. Den hojen såg riktigt fin ut, för fin för att spottas på det sättet det gjordes tyvärr.

Stör mig kanske mest på att han såg så jävla nöjd ut med sitt beslag, åk och gör nytta på riktigt istället där problemen finns istället för att leka översittare på en stackars hojåkare.

Redan idag är MC-körning förbjuden vissa tider på dygnet i stora delar av Tyskland. Varför? :mad:

Det är inte "paragrafrytteri", det är en högst konkret lagstiftning och utveckling mot betydligt hårdare regleringar vad gäller "ombyggnationer"; miljö- och bullerkrav med mera.

Ju fler som jönsar på med luft&buller, icke godkända slipon och annat skit desto snabbare får vi motsvarande lagstiftning i Sverige. Och får Harry Haffa och NVV dessutom upp ögonen för att vi har ett otal "ombyggda" hojar utan besiktningskrav men med felvända framdäck, förstörda bromsar och vansinniga köregenskaper så kommer den sagan att vara all fortare än vad någon hinner säga "caféscramblerbobber". :mattias
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Redan idag är MC-körning förbjuden vissa tider på dygnet i stora delar av Tyskland. Varför? :mad:
*klipp*

Nej, inte stora delar av Tyskland.
Vissa delar.

Och inte nödvändigtvis hela dygnet. Finns i grunden tre varianter:
-Lördag, söndag och helgdag
-Söndag och helgdag
-Alltid spärrat

Så att påstå att det är "stora delar av Tyskland" känns en aning alarmistiskt.
Men ja, det förekommer i vårt sydliga grannland.

Var?
En mycket tydlig karta över berörda områden finns här: http://www.mintelonline.de/Streckensperrungen/
Status per i dag 2019-12-17:
Streckensperrung.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du menar att det är deras fel att han inte brydde sig om regler och lagar där han körde? Någon form av demokrati tycker jag faktiskt kan vara praktiskt.

Den var ju besiktigad i Sverige , den såg bara risig ut - dom hade nagelfarit det fett här.
Han hade desutom klarat av tyska Polisen som anmärker på felngummi i gashandtaget
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du menar att det är deras fel att han inte brydde sig om regler och lagar där han körde? Någon form av demokrati tycker jag faktiskt kan vara praktiskt.

Jag vet inte hur mycket språkförbistring spelade in i just Diesel-Olas fall, men myntet har minst 3 sidor.

1. EU-rätt säger att ett fordon godkänt för trafik i ett av medlemsländerna skall få trafikera alla unionens länder.

2. Inte ens i Tyskland är ett fordon som rullar ut godkänd från TüV immun från en "second opinion" av polisen.

3. Olas hoj var en provokation på så många plan.
Mot konventioner, mot god smak, mot hörsel- och synnerver. Mot luktsinnet...

Stötestenen tror jag var oljeläckage. Inte okay. Men hade säkert kunnat åtgärdas.

Så:

Flygande besiktning? Okay, det kan ingen säga något om.

Föreläggande om åtgärder? Självklart.

Beslagta? Inte lika självklart. Hur skall ägaren kunna åtgärda anmärkningarna på en beslagtagen hoj?

Skrota? På pappret kanske ett resultat av att åtgärder (på den beslagtagna) inte vidtagits i tid - men helt klart ett övergrepp.
Mycket möjligt att just språkbarriären förvärrade skeendet, men ändå: ett övergrepp.
Jag vet inte hur långt man valde att driva det hela, men fallet var principiellt intressant.

Men, kan vi vara ense om att Diesel-Ola och hans höj var två unikum, och att utvecklingen i vårt grannland Tyskland och deras sätt att hantera motorcyklismen har mer bäring på oss än Diesel-Olas oturstur i Spanien?
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Visst bör man få använda fordon som är godkända i ett EU-land även i de övriga, men även här hemma finns det de som fått föreläggande om besiktning på väg hem från stationen. Det där med buller och allehanda ombyggnationer finns det ju regler för av någon slags anledning.
Jag tror att man bör respektera att det finns människor som inte har samma hobby som en själv och därför undvika att reta upp dem. Visst skulle det vara kul att köra som ett svin överallt ett tag, men i längden är det opraktiskt och riskerar att myndigheterna försöker strama upp saker på ett sätt som jag inte uppskattar.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Tyskarna är bara sura att de inte har någon eftermarknadsproduktion som uk / us / holland :p

hade de haft den inkomsten hade det varit andra pipor ;) Samma med bilarna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tyskland har väl minst lika stora problem som Sverige med "riktig" kriminalitet relaterad till massinvandring och östeuropeisk maffia...? Gängbråk, skjutningar, droguppgörelser och de rån, stölder och inbrott som följer i dess kölvatten är väl numera vardag även för dem...? Och ändå anser polisen att man ska lägga stora resurser på att stoppa en måttligt modifierad motorcykel...?

Som någon ovan skriver, den svenska polisen går väl snarare i rätt riktning gällande sådant paragrafrytteri...? För några år sedan kunde de ju lägga hela arbetsdagar på att sitta still på skolparkeringen för att vänta ut ägaren till Epa-traktorn. Det var ju inte heller ovanligt att man stötte på dem uppe i skogen på snöskoter då de var ute på det livsviktiga uppdraget att kontrollera regskyltar. Man drog sig ju inte heller för att lägga 70.000 kr / timme på att medelst helikopter jaga trimmade snöskotrar som således bröt mot helfordonsgodkännandet.

Allt detta ebbade ut ganska rejält runt 2016-2017, så att vår poliskår anser sig ha resursbrist är kanske inte bara dåligt...?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top