Funktion distans insug-förgasare?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hej!
Jag håller på att mecka iordning ett par kina-fiddys som behöver lite kärlek. På den ena hade plastdistansen mellan insug och förgasare spruckit och resulterade i tjuvluft. Jag funderar på att köpa en ny, men jag förstår inte riktigt syftet med den.
Någon här som vet vad den är till för?

Fiddyn går jättebra utan denna just nu i alla fall...

d96b1f9c67381cb42de63cd58fcca04c.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En DT125 som jag ska fixa till har också en motsvarande sån, eller ska ha tydligen och den är i aluminium. Jag har beställt reedkorg, insugsgummi och förgasare men denna ( i mitt fall ) rektangulära aluminiumram saknas och jag vet inte heller vad den är bra för, för att få förgasaren att passa mot luftburk? Avstämt insug? Den ser ut att vara typ 5-10 mm tjock.

En plastdistans kan man ju tycka skulle hjälpa till att inte koka förgasaren iaf
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En DT125 som jag ska fixa till har också en motsvarande sån, eller ska ha tydligen och den är i aluminium. Jag har beställt reedkorg, insugsgummi och förgasare men denna ( i mitt fall ) rektangulära aluminiumram saknas och jag vet inte heller vad den är bra för, för att få förgasaren att passa mot luftburk? Avstämt insug? Den ser ut att vara typ 5-10 mm tjock.

En plastdistans kan man ju tycka skulle hjälpa till att inte koka förgasaren iaf

På 2T så kan en sådan förhöjning ram ibland användas för att få bättre vridmoment. Finns till rätt många 2T att köpa som eftermarknads tillbehör.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På 2T så kan en sådan förhöjning ram ibland användas för att få bättre vridmoment. Finns till rätt många 2T att köpa som eftermarknads tillbehör.

Aha, så kan det ju vara, att det är en eftermarknadsgrej. Ska kolla lite på nätet om den finns med på original sprängskisser. Det är en -78 så det verkar ju lite för modernt nästan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Som svar på ämnet så hade jag iaf skaffat en sån plastbit till Fiddyn vad det lider, de sitter ju där på varenda en iaf:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, inte i detta fallet som sagt, men ibland är de ju flera cm långa. Nån skillnad lär det väl göra?

Har du typ en halvmeter långt insug? Om inte så är det knappast avstämd längd och därmed har gör några mm hit eller dit knappast någon skillnad.

Har aldrig sett några såna brickor som är flera cm och jag orkar inte ens räkna. när insugsventilen öppnar går en undertrycksvåg bakåt i röret med ljudets hastighet, reflekteras i mynningen och går tillbaka som en övertrycksvåg som vid avstämnings ska nå fram strax innan insugsventilen åter igen stänger.

Nu kan du räkna själv.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Isolerar mot värme och i vissa fall även mot vibrationer.
Ja lite värme lär den isolera mot, men inte särskilt mycket då insugsröret är riktigt långt.

Vibrationer tror jag inte på då den är i hårdplast och sitter med genomgående skruvar. Insugsgummin på större hojjar är ju i gummi. Då är det en annan femma.

En teori som jag har är att den skyddar mot galvanisk korrosion. Men tänker verkligen kineserna på sånt?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vad jag kan läsa mig till på andra forum är att den skyddar mot värme. Då får det bli ett inköp till sommaren. På isen i vinter lär det vara lugnt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Nej, ett ensamt rör kan aldrig bli en helmhots resonator.
vill du se Helmholts så titta på boost bottle, eller YEIS.

Även luftfilterboxar bör dimensioneras efter den principen men i praktiken verkar det mindre vanligt, åtminstone på de årsmodeller av hojar jag modifierat.

Insugsröret kan iofs bli del av Helmholtzresonator tillsammans med luftfilterboxen, om sådan finns.
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad jag kan läsa mig till på andra forum är att den skyddar mot värme. Då får det bli ett inköp till sommaren. På isen i vinter lär det vara lugnt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Du frågar här, får svar - som du avfärdar, och läser på andra forum hur det egentligen skall vara...?
Men dåså. :tummenupp
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Den används primärt för att hålla värmen från förgasaren kan även finnas alternativ där man matchar en viss förgasarstorlek till cylinder eller exempelvis rektangulärt till cirkulärt. Som påtalats tidigare så är det mycket vanligare att man ändrar längden på tratten i luftburken vid avstämning men för att det ens skall vara intressant så pratar vi högre trimningsgrad än en fiddy.


På en v8 har det dock dubbla funktioner då plenumvolymen är så otroligt låg tillsammans med starka vinklar precis under förgasaren i ett dualplane insug att en spacer faktiskt kan hjälpa till med ett stabilare flöde genom venturi med ökad fyllnadsgrad som resultat.

Värmen är inga problem under drift med hög belastning (stort gasflöde) det är när man stänger av maskinen och sedan skall försöka starta den igen eller låglast. Bränsletemperaturen är det man vill åt.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...eller så har tillverkarens ingenjörer gjort en bobo och använder det billigaste sättet att göra sig av med 100,000 för korta insugsrör.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej, ett ensamt rör kan aldrig bli en helmhots resonator.
vill du se Helmholts så titta på boost bottle, eller YEIS.

Även luftfilterboxar bör dimensioneras efter den principen men i praktiken verkar det mindre vanligt, åtminstone på de årsmodeller av hojar jag modifierat.

Insugsröret kan iofs bli del av Helmholtzresonator tillsammans med luftfilterboxen, om sådan finns.

Jag vet detta..

Rotax 800 twinn är ett utmärkt exempel.. har för mig att jag läste att rotax ökade fyllnadsgraden med 11% när filter boxen blev avstämd.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
...eller så har tillverkarens ingenjörer gjort en bobo och använder det billigaste sättet att göra sig av med 100,000 för korta insugsrör.
På kinesiska kopior kopieras det för kopierandets skull och materialtyp och tjocklekar ändras ofta till det billigaste alternativet utan att fundera över hur det påverkar funktionen.

Jag litar med andra ord inte på "ingenjören" som skapat denna plastdistans på min häck.

/ingenjören

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top