KTM flyttar produktion till kina.

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
KTM’s shifting a chunk of its production to China – and it’s building a new 2,300 square metre factory in partnership with CFMoto.

KTM's 790 Duke. Production moves to China as part of joint venture with CFMoto.
KTM is moving the production of its 790 Duke and 790 Adventure from Mattighofen in Austria to Hangzhou in China (200 km south-west of Shanghai) – as part of a new joint venture with CFMoto.

Construction of the plant began in March 2018 and the structure scheduled to be completed by June 2020 – before KTM’s production line kicks off properly in September. It’ll have a production capacity of 50,000 motorcycles per year – although there’s scope to up it to 100,000 if demand increases. And the plant will also house a dedicated testing area, in addition to a research and development department.

Advert



In addition to the 790 KTMs, the new factory will also be producing the new 890 Duke R and CFMoto’s own models (which use KTM’s LC8 engine) – helping the Mattighofen factory to focus on its flagship machines, including the 1290 Super Adventure , the 1290 GT Super Duke and the 1290 Super Duke R.

To check out CFMoto’s latest creations, click HERE. And to find out more about KTM’s full range of bikes, click HERE.


Så nu får man ju sluta racka ned på kina moppar:D
 

ROB!

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2019
Ort
Bålsta
Hoj
2012 KTM Duke 690
Hmm! Ligga lågt med att bråka om handelsavtal då dom kommer tillverka det mesta framöver.
 

ROB!

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2019
Ort
Bålsta
Hoj
2012 KTM Duke 690
Kan va så att din motor tillverkas i Österrike liksom KTM :)
Snart tillverkas d mesta i kina. Bara en tidsfråga.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan va så att din motor tillverkas i Österrike liksom KTM :)
Snart tillverkas d mesta i kina. Bara en tidsfråga.

Kortsiktigt är det nog så. Långsiktigt tror jag inte det - Kina fokuserar på STEM-utbildningar och forskning på attraktiva områden. Sverige ligger bra till för att ta ett steg mot tillverkningsnation - tillgång till råmaterial, billig arbetskraft, överflöd av icke-utbildningar.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kinas förmåga att konkurrera genom att ha låga löner lär minska över tid. Jag jobbade en kort tid i Beijing 2013 och redan då tjänade ingenjörer där lika mkt som vi gjorde i Sverige vid den tiden.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Kinas förmåga att konkurrera genom att ha låga löner lär minska över tid. Jag jobbade en kort tid i Beijing 2013 och redan då tjänade ingenjörer där lika mkt som vi gjorde i Sverige vid den tiden.
Av den anledningen så lägger allt fler sin produktion i Indien. Som T.ex Triumph.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Denna utsagan delar verkligen upp modellprogrammet i ett A- och ett B-lag.

In addition to the 790 KTMs, the new factory will also be producing the new 890 Duke R and CFMoto’s own models (which use KTM’s LC8 engine) – helping the Mattighofen factory to focus on its flagship machines, including the 1290 Super Adventure , the 1290 GT Super Duke and the 1290 Super Duke R.

Företaget är ju redan Indienägt...?
Varför hatta till det ändå mer genom att blanda in Kina? Min respekt för märket gick just från noll till super sub zero.

Är det inte redan Kinakvalité på KTM:D

Av det man hört om just 790-twinnen så kan inte ens produktion i Transnistrien göra saker och ting värre..
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
KTM tillverkar ju redan alla små maskiner i Indien o hur kvalisorten är på dessa vet många redan med div bekymmer.. finns mängder av videos från indien med grymt besvikna ägare till KTM. Ktm har lika lite ansvar inför garantier där som här.

CF moto tillverkar lika bra 4 hjulingar sim honda yamaha suzuki men mycket billigare. Så ktm gör nog en bra grej av att samarbeta med CF moto.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kortsiktigt är det nog så. Långsiktigt tror jag inte det - Kina fokuserar på STEM-utbildningar och forskning på attraktiva områden. Sverige ligger bra till för att ta ett steg mot tillverkningsnation - tillgång till råmaterial, billig arbetskraft, överflöd av icke-utbildningar.

Många är ju arbetsoförmögna, talar inte svenska tex. utan får klara sig på bidrag.
Det kommer nu barna till 1a klass i skolan, födda i Sverige som inte talar svenska.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är inte längre säker på att produktion i Kina eller sydostasien är dåligt ur kvalitetssynpunkt. I alla fall inte då de jämförs mot lågbetald amerikansk eller östeuropeisk arbetskraft. BMW såväl som Triumph har ju under ett antal år kört ganska mycket av sin produktion i Thailand.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Av den anledningen så lägger allt fler sin produktion i Indien. Som T.ex Triumph.

Triumph kör sin produktion i Thailand och Storbritannien, inte Indien. Och just Triumph är ett exempel på att det går att ha tillverkning i Asien med bibehållen kvalitet. Just Street Triple som jag kör görs i Thailand, och kvaliteten är det absolut inget som helst fel på, snarare tvärtom. Triumphs detaljfinish och kvalitet är på absoluta toppen.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
CF moto tillverkar lika bra 4 hjulingar sim honda yamaha suzuki men mycket billigare. Så ktm gör nog en bra grej av att samarbeta med CF moto.

Håller inte med fullt ut där, har själv ägt fyrhjulingar från Japanska märken och Polaris och även en CF Moto
Tycker inte CF har samma kvalite och driftsäkerhet som dom dyrare modellerna, man verkar få vad man betalar för även inom den branschen



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller inte med fullt ut där, har själv ägt fyrhjulingar från Japanska märken och Polaris och även en CF Moto
Tycker inte CF har samma kvalite och driftsäkerhet som dom dyrare modellerna, man verkar få vad man betalar för även inom den branschen



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vi har ju skog o kör mycket i skog med kärra efter honda500 4 hjuling.. och hondorna har väll inte varit felfria heller. Startmotorer o att el växlingen krånglar. Detta kan bli dyrt.. variomat ar bättre i det fallet.

Jasså cf krånglar. Forklara..
Jag funderar på en cf1000 med bandsats för att kunna ta genvägar över mossar.. skall jag undvika?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Volvo XC60 T8 tillverkas i Kina och säljs i Sverige. Så länge verksamheten styrs upp från Europa blir säkert kvalitén bra. Made in Japan var lika med skit en gång i tiden. Kineserna kanske också kan bättra sig.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Honda har ju haft sin produktion av 110cc Lead i Kina sen 2008. Jag själv har besökt både alperna och Nordkap med en kinaproducerad Honda Vision 50cc.
En kinamoppe hade jag nog inte ens tordas köra utan oro för ras till Luleå från Boden
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top