Råkat börjat fylla på med delsyntet - hjälp!?

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Köpte en Castrol Power 1 olja av en bekant som har bildelsföretag och kollade bara att det var 10w-40. Började fylla på ikväll men reagerade på att oljan var rödare än jag normalt minns. Kollar på förpackningen - delsyntet!?

Castrol Power 1, delsyntetisk, har egenskaperna JASO MA-2 API SN.

Den rekommenderade för Ducati Hypermotard 1100s är Shell Advance 4T Ultra, en helsyntetisk olja, med samma egenskaper - JASO MA-2 API SN.

Min fråga är, kan man köra på denna delsyntetiska olja, eller i näst bästa fall toppa upp med helsyntetisk med samma egenskaper eller måste jag tömma ut de 0,7 literna, slänga det nya oljefiltret och skölja ur delsynteten med helsyntet innan jag fyller på ny?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Oljan kan du byta om du är osäker , men inte fan behöver du slänga filtret. Har den dessutom torrkoppling så behöver du inte alls oroa dig.
 
Last edited:

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Har torrkoppling så ingen risk för slir. Det är surt att ha slängt bort 500 spänn på olja bara.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kör på delsynteten till nästa byte då,det kommer att funka lika bra som oljan du hade innan...
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Det är ju det jag funderar på om det verkligen gör, är dåligt påläst men även om det är samma egenskaper i oljorna så är det väl mer tillsatser i en helsyntet som den motorn kanske kräver?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad står det i instruktionsboken?
Byt efter halva tiden/sträckan mot normalt då annars. Eller tappa ur om du vill och byt, känns det bättre för sinnet så kör på det du.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara byta efter halva av din vanliga tid/mil för helsyntetolja.
Själv byter jag efter någonstans mellan 200 och 300mil när jag är hemma med hojen.
Och efter varje banhelg.
Efter tittat på hur snabbt Oljans Viskositet sjunker i en MC-motor, se Figure II längst ner på sidan.
1500miles är ca 240 mil.

http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Lite som varför tvätta hojen. Den tål väl smuts ?

Eller varför smörja kedjan ? Kedjan är ju smord på fabrik ?
https://www.sporthoj.com/forum/show...ain-lube-a-scam-Does-your-bike-really-need-it

Gillar bara att pyssla om mina hojar. Och med SBK Racing 10W-50 från SWEDOL i 20liter dunk så blir priset ca 77kr/liter ganska OK,
https://www.swedol.se/sbk-racing-10w-50pg-1004818.html?tax_display=2
på OKQ8 mack 189kr/liter men då får man en snygg (och tydligen dyr) flaska i priset.
 
Last edited:

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Då blir det att byta efter 600 mil om det är halva tiden. Men du menar att en halvsyntet åldras dubbelt så fort som en helsyntet och därför bör bytas snabbare eller att oljor över lag bör bytas snabbare när man kör hoj?

Läste hela artikeln snabbt (kanske för snabbt) och en halvsyntets bilolja fungerar i stort lika bra som en helsyntets för motorcyklar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då blir det att byta efter 600 mil om det är halva tiden. Men du menar att en halvsyntet åldras dubbelt så fort som en helsyntet och därför bör bytas snabbare eller att oljor över lag bör bytas snabbare när man kör hoj?

Läste hela artikeln snabbt (kanske för snabbt) och en halvsyntets bilolja fungerar i stort lika bra som en helsyntets för motorcyklar?

Inte läst artikeln, men bilar har mycket större oljevolym och klarar längre intervall delvis tack vare det.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Ja spontant borde oljevolymen i en bil göra att oljan behåller sina egenskaper längre.

Är väldigt förvirrad förnringde Claessons i Bromölla och fick höra att man körde Castrol Power 1 10w40 men denna finns i princip bara i halvsyntet, någonstans finns det säkert en helsyntet. Sedan finns en Castrol Power 1 RACING 10w40 men den nämndes inte.

Varför gör man ens en halvsyntetisk från Castrols sida med samma tilläggsegenskaper som deras helsyntetiska??
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
I dag kan en mineralolja va lika bra eller bättre än en helsyntet därför kan de ha samma pris. Rent livslängdsmässigt brukar syntetolja hålla längre innan den smörjer för dåligt. En syntetolja som körs över sin livslängd på syntetinnehållet övergår tillslut till en mineralolja.
Ovan nämnda mineral kan kortsiktigt ha bättre skydd än syntet vers så vid tälvling kan de va fördel kör mineralen. Men utan att läst på om just de oljorna mot varandra så skulle jag välja syntet vers om jag körde över 500 mil mellan byten.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Varför gör man ens en halvsyntetisk från Castrols sida med samma tilläggsegenskaper som deras helsyntetiska??

Castrol finns inte längre mer än till namn.

Castrol namnet ägs av nagon riskkapitalbolag och dom beställer tillverknings batchar av ex m3 olja av den som säljer billigast för stunden precis som biltema..
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Ibland finns 'samma olja' i både standard och racingutförande. Skillnaden ligger huvudsakligen i att man har tillsatt additiv som är skadliga för katalysatorn men förhindra skärningar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då blir det att byta efter 600 mil om det är halva tiden. Men du menar att en halvsyntet åldras dubbelt så fort som en helsyntet och därför bör bytas snabbare eller att oljor över lag bör bytas snabbare när man kör hoj?

Läste hela artikeln snabbt (kanske för snabbt) och en halvsyntets bilolja fungerar i stort lika bra som en helsyntets för motorcyklar?

Hur är det ?
Är det inte så att oljan ska bytas efter 1200 mil eller minst varje år ? I din Ducce ?
Där är 1200mil ett värde som skrivs för det låter bra, långa serviceintervall säljer.
Men eftersom hojar bara körs ca 250mil/år och oljan behöver bytas oftare så kommer tillägget men minst varje år.
Så har marknadsavdelningen slagit 2 flugor i en smäll.
Säljande långa oljebytesintervall och täta oljebyten så det inte blir problem under garantin.
Läste BMW S1000RR instruktioner för oljebyte på gathojen. Vid landsväg / vanlig körning 1000(?)mil.
Vid bankörning oljebyte efter 450km = 45 mil. (Rättat från 400 km det är 450km)
Varför ?
Därför att oljans livslängd bestäms inte bara av hur många mil hojen rullat utan och också efter hur hårt oljan belastats.
Lite som hur ofta behöver man tvätta en motorcykel.
40 mil fin asfaltväg en solig dag, hojen är knappt dammig.
Fränsta, Torpshammar, Saxen, Kölsjön, Gräsåsen, Hassela, ca 4 mil grusväg i regn på natten. När jag parkerat hojen hos vänner i Norrhavra några mil söderut så kan jag nästa dag se förödelsen, stora delar av hojen täckt med ett lager av 1 - 3 mm fin sand tex på fälgar och gaffelben. Bara och börja tvätta.

Den där länken visar
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
hur snabbt oljan förlorar viskositet i en Honda V65 Sabre
https://www.jpcycles.com/countersteer/reviews/retro-ride-1984-honda-vf1100s
Efter 800miles och 1500miles, dvs ca 130 mil respektive 240 mil

Mobil oil 1 , -13,4 %, -17%
Castrol Syntec, -21,9% , -25,5 %
Castrol GTX, -27,8%, -32%
Honda HP4, -30,8%, -34,4%
Spectro 4, -32%, -36,1%

Jag föredrar visa förlusten för det blir lättare jämföra , att tex de speciella MC-oljorna Honda HP4 och Spectro 4 har förlorat dubbelt så mycket viskositet ca 35% som Mobil Oil1 ca 17%
redan efter 240 mil i Professorns Honda V65 Sabre.

Och vad är normal belastning på en MC ? Såg ett antal unga män med Sporthojar på South Bend University när jag och min kollega körde till universitetsområdet för att löpträna på "motionslingorna". Killarna körde sin sporthojar utan hjälm på universitetsområdet i hastigheter som hade godkänts som gångfart i depån på en bandag.
Om detta är normal MC-användning (killarna på Universitetsområdet) så tror jag du kör din Ducce mycket hårdare och bör byta olja oftare, i varje fall en gång/år.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bara byta efter halva av din vanliga tid/mil för helsyntetolja.
Själv byter jag efter någonstans mellan 200 och 300mil när jag är hemma med hojen.
Och efter varje banhelg.
Efter tittat på hur snabbt Oljans Viskositet sjunker i en MC-motor, se Figure II längst ner på sidan.
1500miles är ca 240 mil.

http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Jag har ju otroligt svårt att tro att hojtillverkarna rekommenderar serviceintervall som inte är hälsosamma, dom har järnkoll på sina motorer och det sista dom vill är att motorer och lådor ska börja rasa, då är dom snudd på för evigt fast med en dålig kvalitet-stämpel. Gissningsvis så är ju den kvalitet oljan har efter 1200 den lägsta acceptabla, men sen ska man byta.

Inte läst artikeln, men bilar har mycket större oljevolym och klarar längre intervall delvis tack vare det.
Och halva maxvarvet och kanske 1/3 till vardags.

Hur är det ?
Är det inte så att oljan ska bytas efter 1200 mil eller minst varje år ? I din Ducce ?
Där är 1200mil ett värde som skrivs för det låter bra, långa serviceintervall säljer.
Men eftersom hojar bara körs ca 250mil/år och oljan behöver bytas oftare så kommer tillägget men minst varje år.
Så har marknadsavdelningen slagit 2 flugor i en smäll.
Säljande långa oljebytesintervall och täta oljebyten så det inte blir problem under garantin.
Man vill också ha in pengar till verkstäderna ;)
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Castrol finns inte längre mer än till namn.

Castrol namnet ägs av nagon riskkapitalbolag och dom beställer tillverknings batchar av ex m3 olja av den som säljer billigast för stunden precis som biltema..

Det där blev jag intresserad av. Var kan jag finna denna information?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top