Denna detaljen älskar/hatar jag med min bil.

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Renault 16 TS -1974
+ Komforten! Följsam fjädring och höga mjuka stolar gjorde att man satt som på moln.
- Rostade bort inför mina ögon.
- Törstig för sin storlek.
- Primitiv motor och växellåda.

Volvo 744 1.8i -1988
+ Var man riktigt riktigt riktigt snäll med gasen gick den snålt för att vara en Volvo.
+ Inga större problem att äga. Blev istället inlöst efter påkörning.
- Väghållning.
- Törst.
- Tråkig.
- Ful.
- Volvo.

Datsun Bluebird -1982
+ Typiskt japansk. Det mesta bara fungerar hela tiden, och när det inte fungerar är det lätt/billigt att fixa.
- Typiskt japansk. Det var bara en bil helt enkelt, den tog mej från punkt A till punkt B och inspirerade inte till något annat heller.

Volvo 745 turbo -1990
+ Lätt att lasta.
- Nästan allt. Rostade. Törstig som fan. Trött. Ingen väghållning alls. Läckte in vatten genom takluckan så innertaket började mögla. Dessutom är det en Volvo!

SAAB 9000 -1992
+ Snål för att vara en så stor bil.
- Typ allt. Jävla skitbil! Enormt mycket barnsjukdomar trots att modellen hade funnits på marknaden i 4 år. Rostade som fan, man kunde se hur bilen blev mindre från dag till dag. Strulande ABS. Generator som fungerar när den vill. "Smart" AC som aldrig fungerade. Uuuuselt billjud som inte kunde uppgraderas. Elfel hur mycket som helst, många andra saker var det också. Jävla SAAB!

Mitsubishi Lancer -1996
+ Nästan allt.
+ Snål.
+ Pålitlig.
- Rostade en del.
- Jag lyckades aldrig laga ett irriterande givarfel.

Suzuki Baleno -2000
+ Nästan allt.
+ Snål.
+ Pålitlig.
- Inget? Det var en trevlig bil, men den började bli lite sliten på slutet.

Renault Grand Scenic -2010
+ Stor. Lastar mycket.
+ Lättkörd och trivsam.
- Törstig för att ha så liten motor.
- Onödigt lågt växlad.
- Irriterande små elfel, t.ex. att temperaturinställningen kan ändras spontant.

Vill inte vara den som är den men 740 fanns aldrig med 1,8 l motor och 9000 kom -84
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vill inte vara den som är den men 740 fanns aldrig med 1,8 l motor och 9000 kom -84

1.8L , lika ös o ha en gräsklippar motor då:hihi

Dock har Volvo haft mindre motorer till vissa markader i Europa så omöjligt är det inte.

Honda har ju 400cc Transalpar , Usa har ju 700cc hojar - finns marknader med skattemässiga motorer på plats istället
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vill inte vara den som är den men 740 fanns aldrig med 1,8 l motor och 9000 kom -84
Säker på Volvomotorn? Jag är 95% säker på att det var ett märke på baksidan där det stod 1.8i.

Min 9000 vad CD versionen, den kom senare.

1.8L , lika ös o ha en gräsklippar motor då:hihi

Dock har Volvo haft mindre motorer till vissa markader i Europa så omöjligt är det inte.

Honda har ju 400cc Transalpar , Usa har ju 700cc hojar - finns marknader med skattemässiga motorer på plats istället
Ingen Volvo jag kört har haft något som ens kan liknas vid "pigg" motor. Inte ens de turbomatade. Volvos motorer har bara olika grader av trötthet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Säker på Volvomotorn? Jag är 95% säker på att det var ett märke på baksidan där det stod 1.8i.

Min 9000 vad CD versionen, den kom senare.

Ingen Volvo jag kört har haft något som ens kan liknas vid "pigg" motor. Inte ens de turbomatade. Volvos motorer har bara olika grader av trötthet.

Nåja T5'or går åminstone att göra pigga. Med 2.5 kg iaf.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Subaru Impreza 2.0R
+ Fyrhjulsdriften, helt underbar när det var snö
+ Grym väghållning, låg tyngdpunkt
- Drack mer än en finsk alkis

Honda Civic 1.8 VTEC
+ Billig att köra och äga
- Sjukt jävla tråkig att köra, men relativt rolig att tanka
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Är väldigt nöjd med min ett par år gamla firmabil WW Caddy maxi.

Får plats med relativt mkt. Större pryttlar tar jag med maskinen. Går tyst, sitter bra gör jag men däremot inte väldans mycket stolsinställningar. Känns ordentlig och lagom liten och smidig.

Saknar 4x4 däremot när det är lerigt som satan eller snö. Fanns som tillval men vi tog ut bilen precis innan dom tröck in AdBlue i dom så kunde inte få med allt. (fick välja en bil som redan stod i affär) Helljusen är sådär så kör oftast bara med halv, haha..

Juste, bedrövlig belysning bak men det ska fixas på nästa service med en ljusramp. Lider inte direkt av det men det är en quality of life-pryl.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jadu, har gått igenom ett gäng gamla as, men kan dra till med ett urplock.

Volvo 740 vinterpulka.
+Älskade den bränsledrivna värmaren med ur, bara den var värd mångdubbelt vad jag betalade för den bilen.
+Också så var den helt jävla odödlig, oljan fryser i tråget - inget problem. Polaren krockar den i precis allt han ser (eller inte ser? :va) - syns inte ens. Varvstopp och dumpa koppling varje start - meh.

- Långsam och luktar illa.
- 4 liter milen ur en 2.3'a med 115hk....? :glömdet

Golf 3 VR6

+ Ljudet ur 2.8l sexan med remuspipa. :drool Hyfsad värme också.

- Allt annat, precis ALLT. Men framför allt att de lyckats få en så stor motor i en så liten bil att vara sååå trött, det orealistiskt understyriga chassit, och kvaliteten, eller snarare avsaknaden av sådan, ALLT var fan sönder på den.

Bmw E36 coupé 325.

+ sportlädersäten, bland de skönaste jag suttit i.
+ Skoj bil att köra, inte jättemycket effekt, men skitfin effektkurva, låg vikt, underbart chassie med lamelldiff, bilen reagerade exakt som förväntat på all input från mig som förare.
+ Slitstark, visst någon oljeläcka fixade jag, och någon kabel skavdes igenom och måste bytas, men bilen hade gått 33k mil, ingen servicehistorik, och åminstone de sista 5k milen gick på varvstoppet med bredställ, i det närmaste konstant. Orkade det inte gumma så var det kopplingsdump som gällde, och bilfan bara tog det.

- Praktisk kan man väl inte kalla den.
- Hatet är på riktigt. Lite roligt en stund men i längden tradigt. Oberoende var när och hur man kommer åkande i den så kan man känna hatet vibrera i luften. Folk viftar med knytnävar, spottar, och mängden böter för skitsaker blev fort hög. Fortkörningsböter varannan dag, 5kmh här, sju där. Hade en gång en volvo och denna båda paekerade på gräset utanför lägenheten, inte lagligt möjligen, men ur vägen och snyggt när det är ont om platser i staden. De var parkerade exakt lika efter varandra på samma ställe vid samma tidpunkt, ser ur köksfönstret hur lapplisa promenerar rakt förbi volvon, skriver ut en parkeringsbot till bmw'n och lallar iväg....

Ford F150 '90.

+ Asskön att gunga runt i, soffa a la vardagsrum, automat, v8 muller.
+ Praktisk arbetshäst, drog släp som ett lokomotiv, och enkel och billig att underhålla.
+ Alla älskar en, som kontrast mot bmw'n, alla ler åt en, gubbar som kärringar som barn, det var i princip omöjligt att få en fortkörningsbot i den möta polisen i 80 på en 50 väg, ingenting, möter dem med bredsidan före påväg ur en rondell med rök vällande från bakhjulen och windsor åttan smattrande mot varvstoppet ur hooker-blåset - De vinkar glatt bara. :) Kunde parkera precis var man ville också, ingen fara.

- Att pendla 5 mil om dagen plus nästan lika mycket till i annan körning med en bil som vill ha 2 liter 98 oktan per mil kräver en betydligt högre lön än jag hade på den tiden. :gråta
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
- Hatet är på riktigt. Lite roligt en stund men i längden tradigt. Oberoende var när och hur man kommer åkande i den så kan man känna hatet vibrera i luften. Folk viftar med knytnävar, spottar, och mängden böter för skitsaker blev fort hög. Fortkörningsböter varannan dag, 5kmh här, sju där.

Kan det kanske ha ett samband med:

varvstoppet med bredställ, i det närmaste konstant. Orkade det inte gumma så var det kopplingsdump som gällde, och bilfan bara tog det.

Jag hatar också fuckon som beter sig så
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_Redblock_Engine

Volvo har haft gräsklipparmotorer till vissa marknader , dessa kan ha hittat hem hit igen som ovan - 1.8l

En 740 med 1.8 är en mopedbil dock...

B19 var B21-blocket nedtaget till 1986 cc

Återfanns i snikmodeller av 240 under 70-talet.
Gjorde comeback när 360an skulle "försvenskas"

Blev sedermera B200 som lågfriktionsmotor, och gjordes även i turbovariant för den italienska marknaden(skatteregler)

Ingen 740 har haft någon 1800-motor.

Märket 1.8i på bakstammen har setts på Volvo S40/V40 men avser då Mitsubishis direktinsprutade lean-burn GDI-motor. "Lean-burn" var förövrigt ett av alla fantastiska tekniksprång som skulle frälsa mänskligheten, miljön och plånboken. :zpy:zpy:zpy


Edit:
Hösten 1974 presenterades 240 serien.

För att bakåtsträvarna inte skulle känna sig överkörda kunde man slippa nymodigheter som överliggande kamaxel och aluminiumtopp. Bilen gick att få i en ultrasnikbasik-variant med den gamla B20 motorn kvar från 140. Den motorn bodde rymligt vill jag lova...
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad satt B17-motorn i? Jag har bara sett veven användas för att få lite varvvillighet i B23.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
1.
B17 var en Renaultmotor som satt i 340 och 400-serien från typ mitten av 80 till mitten av 90
Den motorn har inget gemensamt med Skövdemotorerna.


2.
"B17" var även en halvinofficiell benämning på en skattespecial för Israel och kanske något mer land.
Vanliga rödblocket, men med kortare slaglängd. Mycket ovanlig.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kan det kanske ha ett samband med:



Jag hatar också fuckon som beter sig så

Jadu, det hade ju varit möjligt. Förutom att det inte förklarar hur de var flyförbannade även om man håller skyltad hastighet med bmw'n och alla bara är skitglada trots varvstoppsbryt på jänkipickisen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Edit:
Hösten 1974 presenterades 240 serien.

För att bakåtsträvarna inte skulle känna sig överkörda kunde man slippa nymodigheter som överliggande kamaxel och aluminiumtopp. Bilen gick att få i en ultrasnikbasik-variant med den gamla B20 motorn kvar från 140. Den motorn bodde rymligt vill jag lova...

242 L.

Klocka var förstås tillbehör, den hade även den gamla växellådan/-spaken utan backspärr. Oftast ljusgrön.:zpy
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
242 L.

Klocka var förstås tillbehör, den hade även den gamla växellådan/-spaken utan backspärr. Oftast ljusgrön.:zpy

Jag tror det var en sån, fast möjligen ännu snikigare avsedd för export min lumparkompis hade, dörrsidorna var bara grönmålad masonit

Förbannat bra bil i alla fall
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett litet axplock:

Volvo 240 -78 tror jag.
+ Gick inte att ta död på (och jag försökte)
+ Hade ägts av en snubbe som körde som ett mongo inna mig, så i byhålan jag växte upp gav alla mig företräde i alla korsningar.
+ Gick igenom besiktningen flera gånger UA trots att den borde fått körförbud och blviit tagen från parkeringen på släp.
- Rosthål
- Skramlade som fan om allt. I slutet var det så illa att jag hade öronproppar när jag körde den för det lät så jävligt.
- tröttaste jävla motorn någonsin (Tror till och med det satt en B18 i, men minns inte riktigt)

Mercedes 300D 123W
+ Rymligaste bilen jag ägt.
+ Ett jävla slagskepp av tysk pansarstål.
+ Diesel, så jag kunde snylta diesel i gårdspumpen.
+ I händelse av krock så var det den andra bilen som förlorade.
- Trött motor.
- Vakumstyrningen var felkopplad och läckte, så den gick inte helt hundra.

Mercedes 240
+ Folk i byhålan jag växte upp i trodde jag blivit knarklangare för att ha råd med den. Det var roligt.
- Tomatlådan valde alltid fel växel.
- Gick sönder hela jävla tiden.
- Gick aldrig bra.
- Var inbrott i den hela tiden.
- Bromsarna strulade hela tiden.
- Slö som fan.

Toyota Corolla -84
+ Fick den gratis.
+ Den gick igenom besiktningen trots att man kunde se på fronten att vänster framände var 5-10 cm lägre än höger, och ett helt avrostat avgasrör.
+ Strulade aldrig.
+ Klippte ett rådjur med den utan att något alls gick sönder.
- Krocksäkerheten var sämre än på MC.
- Slö som själve fan
- Felhjulsdriven.

Volvo V90, nån tidig modell
+ fyrhjulsdrift.
+ köpte den skämsbilligt.
+ Bra lastutrymme.
+ Häftigaste motorn för modellen.
- Trött motor.
- tålde inte att bli torpederad i sidan av en hantverkare så den blev inlöst.

Volvo V90, tidig snikmodell
+ Lastutrymme
- Tråkig
- Trött
- Felhjulsdriven
- Tråkig
- Något skit var trasigt hela jävla tiden.
- Tråkig
- Så slö att man blev arg när man försökte gasa.

Subaru Outback 3.6R 2010
+ Fyrhjulsdrift
+Nästan tillräckligt med motor
+ Ganska okej komfort.
+ Problemfri
+ Lastutrymme
+ Bra ljudsystem
- Fronten gillade inte kronhjort. Alls.
- Plötslig oljetörst. Oljenivån kunde vara konstant i några tusen mil, och plötsligt behövde man pytsa i en liter eller två för att sedan inte dra någon olja alls i ett par tusen mil igen.
- Dyyyr försäkring! Min GSXR1000 är billigare.
- GPSen. Oh my gods vilken efterbliven GPS.
- Rent fantastiskt törstig första milen på vintern.

Subaru BRZ
+ Rolig att köra.
+ Drar inte mycket soppa
+ Bakhjulsdriven.
- Komfort?
- För trött motor.
- Lastutrymme
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Man får inte glömma att Volvo 240 egentligen var en riktig miljöbil. Den var så tråkig att köra att ingen jävel åkte en meter med den i onödan! Det var ett tekniskt under att man kunde få en rak 4a gå så okultiverat och osnyggt. Kolvarna stod still och hela motorblocket hoppade upp och ner istället. Registret är på sådant vis att den egentligen inte trivs vid nåt varvtal!
Växellådan får en samtida Ferguson att rodna..
Bästa finessen torde vara att "klimatanläggningen" kunde med lätthet manövreras med hockeyhandskar på. Om man nu förstod vilken spak som gjorde vad..!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Man får inte glömma att Volvo 240 egentligen var en riktig miljöbil. Den var så tråkig att köra att ingen jävel åkte en meter med den i onödan! Det var ett tekniskt under att man kunde få en rak 4a gå så okultiverat och osnyggt. Kolvarna stod still och hela motorblocket hoppade upp och ner istället. Registret är på sådant vis att den egentligen inte trivs vid nåt varvtal!
Växellådan får en samtida Ferguson att rodna..
Bästa finessen torde vara att "klimatanläggningen" kunde med lätthet manövreras med hockeyhandskar på. Om man nu förstod vilken spak som gjorde vad..!

Låter som du kört Volvo 240 med B230F. I dom sitter en m kamaxel. Den vaknar vid 2200rpm och dör av vid 2500rpm. Även kallad husvagnskamen. Byter man kam till tex en a eller en vx så får man en helt annan motor karaktär
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top