Det här med spikningar...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Alltså en sak jag aldrig har förstått är varför man kan köra en KTM med 13,5:1 komp i Östeuropa trots 82-oktanig bensin men hemma i Sverige kan vi inte stoppa i högkompskolvar i våra gamla japanare utan att behöva åka land och rike runt för att hitta tappar som säljer 98. Kan någon förklara varför nya hojar med högt komp klarar sig utan spikningar körandes på mellanmjölk medan gamla hojar med högkompskolv måste ha soppa från gräddhyllan?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En ren spekulation men knacksensor som retarderar tändningen, vilket inte finns på äldre hojar?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det beror på flera saker bl.a. att det sker en snabbare förbränning i moderna förbränningsrum, vassare kammar, kortare slag och smartare bränsle- och tändsystem.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hej det finns en massa saker som spelar in men nyare hojar har insprutning och knacksensor och ECU:n kan justera tändningen för att förhindra spikningar.

Förbrännings utrymmena på nyare motorer är dessutom i flesta fall betydligt mycket bättre vilket också hjälper till.

Man har ju som störst problem med spikningar runt maxvrid moment, alltså mellan registret typ där också tändningen brukar stå som högst ...generellt, detta kan man justera vid mappning på nyare hojar och där med köra med högre kompression.

Detta är iallafall mina 2 cent , sedan finns det säkert massor av olika andra faktorer som kan spela in.
//Mvh Björn :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men det går la att eftermontera smart elektronik som kan få min gamla japanare både stark, obehindrad och begåvad?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du har en Japanare med insprut kan man mappa om den snällare i tändkurvan så spikar de inte så lätt. Mer soppa där de spikar lätt är ju också bra motmedel.Powercommander funkar bra till det. Till förgasarhojar finns de inte mycket att göra förutom att statiskt sänka tändningen i hela hela registret med offset tändkil eller flytta picuppspolen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att det går att köra en KTM på 82 oktan, beror på att elektroniken drar ner effekten så att den inte knackar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har verkligen moderna hojar knacksensor i allmänhet? Måste vara ett relativt nytt påfund (senaste fem åren bland utvalda modeller), rätta mig om jag har fel?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top