Finland - värt besväret?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Funderar på en liten vårtur där jag tar båten från S-holm till Helsingfors, kör österut mot ryska gränsen och följer den en bit norrut, för att sedan styra västerut mot östersjökusten, och sen ner till Vasa och båt hem.

Tänkte köra 800GS. Vill ha lite kurvig asfalt och lite grustouring på typ Sirac-däck. Dvs. ingen hardcoreoffroad.

Finns förutsättning för trevlig körning, eller är det en dålig idé? Min mentala bild är tallskog utan ände, och inget annat. Men det gör inget, så länge det finns kurvor. Vad säger ni? Har aldrig kört i Finland...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Verkligen värt besväret! :tummenupp

Har du dessutom en GrusoSmisk så behöver du inte välja bort grusvägarna! :D

Fortsätt kusten längs Kungsvägen till Fredrikshamn och besök rådhuset där fredsfördraget med Ryssland skrevs efter att vi förlorade den östra tredjedelen av vårt land.
Norrut mot Imatra med ett varv runt banan är ett måste. Ett litet museum finns också för den tävlingshistoriskt intresserade.
Punkaharju och Nyslott är sevärt.
https://www.google.se/search?sxsrf=...AR6BAgKEAE&biw=1280&bih=585#spf=1576043548472
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyslott
Västerut och stopp i St Michel och Mannerheims järnvägsvagn där Hitler åt när han bjudit in sig själv till Mannerheims 75-årsdag. Stabsmuseet har tyvärr inte så mycket på svenska trots att Carl Gustav Emils förstaspråk var svenska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hitler_and_Mannerheim_recording
Haapamäki har en järnvägsrestaurang som serverar dagens rätt i klassisk finsk stil! Parkera hojen och ta en sväng på bangården med museet.
Innan du lämnar Vasa måste du åka förbi slagfältet vid Oravais.
http://www.oravais1808.fi/bakgrund-2/
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har åkt en del i Finland, och kan rekommendera södra delen. Senast åkte jag sträckan Åbo mot Sankt Michel, rundade Saimen (Finlands största sjö) till Imatra, och sen tillbaka till Åbo via Helsingfors. En sträcka om ca 100 mil, som avverkades på 4-5 dagar. Just vägarna i trakten Sankt Michel och Imatra var natursköna och slingrande, med mycket sjöar. Där gör Finland själv för epitetet "tusen sjöars land". Däremot vägen tillbaka till Åbo via Helsingfors var stentrist, bara motorväg. Kanske finns roligare vägar där också.
Däremot västkusten var riktigt trist tyckte jag, har åkt upp från Åbo hela vägen runt Bottenviken. Platt landskap med en massa skog och spikraka vägar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har bara åkt högt uppe i norr. Många låååånga grusvägar längs med ryska gränsen.
Man kan mata grusmil i timtal och möter ingen. Sen blir efter en stund reflekterar man att alla skyltar är på ryska sen en stund tillbaka och att den där bilen inte såg så finsk ut. Man blir lite konfunderad och inser att man är nog inte i Finland längre. Sen är det bara vända kvickt som satan och bränna åt andra hållet innan någon upptäcker en.
Jag förklarar hellre för finska rajavartio (Gränsbevakningsväsendet) att jag kört fel än att försöka förklara samma för ryssarna.
:glömdet
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag har bara åkt högt uppe i norr. Många låååånga grusvägar längs med ryska gränsen.
Man kan mata grusmil i timtal och möter ingen. Sen blir efter en stund reflekterar man att alla skyltar är på ryska sen en stund tillbaka och att den där bilen inte såg så finsk ut. Man blir lite konfunderad och inser att man är nog inte i Finland längre. Sen är det bara vända kvickt som satan och bränna åt andra hållet innan någon upptäcker en.
Jag förklarar hellre för finska rajavartio (Gränsbevakningsväsendet) att jag kört fel än att försöka förklara samma för ryssarna.
:glömdet

Så det är inte stängsel och bemannade gränskontroller längs hela gränsen mot Ryssland?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så det är inte stängsel och bemannade gränskontroller längs hela gränsen mot Ryssland?
Nä, det är mera som gränsen mellan Sverige-Norge. Djuren skall ju kunna röra sig fritt. Kanhända att några biter i söder har lite stängsel men inte mera.
Men det är förbjudet enligt lag, i båda länderna, att passera gränsen utanför de officiella gränsövergångarna.
Sen finns en gränszon där man inte får uppehålla sig och som patrulleras av båda länders gränsbevakning.
(fun fact: Finska gränsbekningsväsendet är en militär gren och inte en del av polisen som här i Sverige)

Sen sitter det en sådan där förbudsskylt med en massa text när man kommer till gränszonen.
Ok om man stannar till och läser den, men bränner man på den där perfekta grusvägen som man bara upplever fåtal gånger i livet, så kanske man inte orkar läsa varenda liten skylt med en massa text på olika språk....:tungan
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vad säger - 150 mil/3dagar? Blir nog i maj :).

Hittar man boende längs vägen (som i Norge), eller behöver man boka i förväg? Något särskilt som man bör tänka på när man kör hoj i Finland? Hög polistäthet/hastighetskontroller? Fotoskåp. Vägbommar (på stora grusvägar)? Kinkigt med hastighet? Annat?

Finland maj 2020.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vad säger - 150 mil/3dagar? Blir nog i maj :).

Hittar man boende längs vägen (som i Norge), eller behöver man boka i förväg? Något särskilt som man bör tänka på när man kör hoj i Finland? Hög polistäthet/hastighetskontroller? Fotoskåp. Vägbommar (på stora grusvägar)? Kinkigt med hastighet? Annat?

View attachment 451884
Jag åkt 100 mil i södra Finland i somras, jag såg ingen hastighetskontroll, och inte fler poliser än i Sverige. Däremot var fartkamerorna/fotoskåpen lite obehagliga. Många var av nån modell som såg lite "ryska" ut, anonyma plåtlådor som var rätt svåra att upptäcka. De har inte heller samma system som vi med hastighet och varningsskylt vid skåpen. Men kör du mc ska det väl inte vara nåt problem.
Jag bokade boende i förväg, men tyckte det var gott om hotell. Vettiga priser och rymliga rum, ibland också här lite öststatskänsla. Inget fel i det, men inte så jättecharmigt. Bra vägstandard och inga konstigheter annars, känns som Sverige för det mesta.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Öststatskänsla är charmigt. När man bara är på besök :).

Är jag och sonen som ska ta en sväng, så vi behöver inte se något fint eller besöka något trevligt - vi ska bara köra hoj :D. Så länge asfalten svänger och det finns lite grus så blir vi nöjda.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Öststatskänsla är charmigt. När man bara är på besök :).

Är jag och sonen som ska ta en sväng, så vi behöver inte se något fint eller besöka något trevligt - vi ska bara köra hoj :D. Så länge asfalten svänger och det finns lite grus så blir vi nöjda.

Körde Finland västkust i somras. Bokade boende via Booking och eller Agoda på kvällen innan , funkade mycket bra och hittade lite ovanliga övernattningar, bl a ett radhus med eget sovrum men delat kök och vardagsrum och fint uterum för 700 skr dubbelrum.
Navigerade efter TopoGps app med kartskala 1:20000 i Finland.
Markerade rastplatser hittade vi nog ingen på 100 mils körning...








Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Inte konstiga kanske, men det tog ett tag innan jag fattade kamerorna inte ser ut som i Sverige. Sen kunde de stå längre från vägen, så att man inte säg dem bakom nån trädgren.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har bara åkt högt uppe i norr. Många låååånga grusvägar längs med ryska gränsen.
Man kan mata grusmil i timtal och möter ingen. Sen blir efter en stund reflekterar man att alla skyltar är på ryska sen en stund tillbaka och att den där bilen inte såg så finsk ut. Man blir lite konfunderad och inser att man är nog inte i Finland längre. Sen är det bara vända kvickt som satan och bränna åt andra hållet innan någon upptäcker en.
Jag förklarar hellre för finska rajavartio (Gränsbevakningsväsendet) att jag kört fel än att försöka förklara samma för ryssarna.
:glömdet
Låter konstigt. Treriksröset Finland-Norge-Ryssland stod det en rysk gränsvakt och där fick man inte ens gå runt stenhögen utan att söka ryskt visum först.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Låter konstigt. Treriksröset Finland-Norge-Ryssland stod det en rysk gränsvakt och där fick man inte ens gå runt stenhögen utan att söka ryskt visum först.
Det är bara en halv gränsvakt där: https://www.google.com/maps/@69.058...no-pi-0-ya178.31735-ro-0-fo100!7i10240!8i5120
;)

Ifall du scrollar runt så ser du även där att det inte är stängsel längs med landsgränserna. Endast ett öppet stråk eller no-mans-land i vilken man inte får knalla runt i.
Men visst, är du uppe i Murmansktrakterna under Ubåts-säsongen och "råkar" komma över på fel sida gränsen när du vandrar/plockar bär/jagar så lär de hitta dig ganska snabbt.
Svenska bärplockare är säkert ett fenomen där borta med :rofl
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det är bara en halv gränsvakt där: https://www.google.com/maps/@69.058...no-pi-0-ya178.31735-ro-0-fo100!7i10240!8i5120
;)

Ifall du scrollar runt så ser du även där att det inte är stängsel längs med landsgränserna. Endast ett öppet stråk eller no-mans-land i vilken man inte får knalla runt i.
Men visst, är du uppe i Murmansktrakterna under Ubåts-säsongen och "råkar" komma över på fel sida gränsen när du vandrar/plockar bär/jagar så lär de hitta dig ganska snabbt.
Svenska bärplockare är säkert ett fenomen där borta med :rofl
Kul bild. Där ser man tydligt att dom har 5 meter snöre åt varje håll för att man inte ska gå runt stenen, snacka om att bevaka gränserna.
Tittar man längs horisonten så ser man att där gränsen går över kullen så verkar man ha en till linje strax bakom. Undra vad man har den till?
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Angående fortkörning så tänk på att eventuella bötessummor är inkomstbaserade.. Och i alla fall när jag bodde där så var det ok för polisen att ta hastighet på mötande trafik (när de själva körde alltså).

Men i övrigt trevligt land att köra i. Räkna inte med att alla kan engelska, men som rikssvensk kommer du oftast undan i alla fall. :crash
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Finland verkar lugnt och fint att köra i med lite olika alternativ hur man vill åka dit och hem och det gillas, det är uppe på rese-listan nu!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tror inte att det är så enkelt att åka över till Ryssland, eller bara svänga in där.
Kontrollerna är hårda, och konsekvenserna ännu hårdare.
Visum,pass och regbeviset i original, annars är du rökt.
Däremot Finland är som tidigare talare sagt gästvänligt.
Åkte själv dit förra året, men eftersom jag bara körde 12km/h för fort så fick jag så kallad ordningsbot på 100 Euro, men hade det varit mer än 19km/h så blir det inkomstbaserat.
Det förklarade en mycket bister konstapel, och jag kände i luften att förhandlingsutrymmet var knapert.
Jag åkte dit på en mötande polisbil, så dom mäter tydligen hela tiden, och filmar.
Så jag fick ju i alla fall sitta i en bil och kika på film, något dyr biljett dock.
Fin vägstandard i övrigt, och mycket inland och skogsvägar om man vill.
Så.....kör hårt, men håll koll på mötande trafik :tummenupp
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Ta färjan över till Åbo och styr kosan norrut längs med Riksväg 8 och titta på naturvyerna!
Rakare tråkigare väg hittar du inte i norden! Är du trött på hajspiidtåuring och spännande kurvor är Riksåttan (som den heter i folkmun) världens bästa väg!:yoparty:huvet:4skrika
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Åker ni över måste ni ju bara grilla korv någonstans sen.
Det är nationalsport där. Man besöker inte finland utan att äta grillkorv.
Sininen Lenkki heter en av de vanligaste korvarna. Finns i alla affärer.
Egentligen skall man ju ha öl till, men skall man köra dagen och inte kan nöja sig med en öl så får undantag göras och ölen skippas. :tungan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top