Ska man köpa motorcykel nu eller senare?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror dom flesta avstår från att gå in och pilla i BMWs Canbus system utan kopplar extra tillbehör direkt till batteriet. Vi hade diskuterat om han skulle sätta en vanlig brytare mellan batteri och USB uttag men nått hade gått snett.

Vad det gäller att allt utom LARM ska brytas av tändningslåset så drar ju LARM så mycket ström (har i varje fall gjort det, jag tror jag sett 50mA #) så lämna en hoj med LARM aktivt i garaget utan underhållsladdning 1 månad, ja då är det kört.

Vad det gäller att allt bryts så är det en sak som gjorde det mig riktigt förbannad över att när jag gjorde kundbesök så kunde jag inte lämna mobilen på laddning i hyrbilen samtidigt.
För 12 Volt uttaget var inte aktivt utan tändningsnyckeln i .......jag kan bli sur för mindre....:mad:

# Hittade den här texten 5mA för Larm så det har väl blivit bättre.
https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...rcycle-alarms-more-hassle-than-they-are-worth
Men det är lite mer än vad jag mätt på USB uttag omkring 3mA tomgångsström.
Jag har en BMW med CANBUS, och matningen till både GPS och USB-uttag styrs av tändningen, hempulat med relän, säkringar och hela klabbet. Det är ju trots allt inte raketforskning, men visst, har du ingen susning om vad du håller på med så ska du ju hålla avbitaren borta.

Min hoj har ett litium-batteri på 48Wh och pga jobb, familj mm så blev hojen stående från slutet av september till förra veckan, och trots larm så hoppade hojen glatt igång på första försöket.

Självklart har min bil både uttag som går direkt på batteriet och som styrs av tändningen, så att man kan ladda mobilen när man går iväg, men GPS mm somnar in när man drar ur nyckeln ;)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ett gott skäl till att vänta till våren är att det är betydligt större utbud då. Inte många säljer sin hoj den här årstiden, eftersom det är få köpare. Så vänta till i vår, du kommer kunna välja och vraka bland hojarna då.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min hoj har ett litium-batteri på 48Wh och pga jobb, familj mm så blev hojen stående från slutet av september till förra veckan, och trots larm så hoppade hojen glatt igång på första försöket.

Självklart har min bil både uttag som går direkt på batteriet och som styrs av tändningen, så att man kan ladda mobilen när man går iväg, men GPS mm somnar in när man drar ur nyckeln ;)

Bara att gratulera !
Både till att den gick igång efter två månader ,Oktober, November utan underhållsladdning. #
48Wh är det med 12Volt = 4Ah ?
Och till Uttag som går direkt på batteriet. Så mobil kan laddas utan tändningsnyckel.

# Detta ger misstanken att batteriet i BMWn jag skrev om (som väl är en R1200GS 2017(?)) som var död redan efter en månad i garaget, batteriet kan vara på väg tacka för sig.
Även om 2 x 0.003A/USB-uttag x 24 x 30 blir ca 4Ah. Och det kan ju vara tillräckligt....
Startbatterier är till för att starta motorn, 10 sek x 110 A = 0,3 Ah inte för leverera ström / Ah
Och min erfarenhet är att det nog inte tar mer än 3 - 4 sekunder innan motorn är igång.
Och batteriet börjar laddas igen
 
Last edited:

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Tack för alla era svar. Ska förhoppningsvist skaffa den nu då! Sedan ska jag skaffa en batteriladdare och sen så äre bara att vänta för kortet. Man älskar ju att vänta.

Men Tack!!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top