Ska man köpa motorcykel nu eller senare?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Tja, jag ska ta A1 kort nu när mc säsongen börjar. Grejen är att jag verkligen har hittat bra deals på hojar eftersom att det är vinter nu.

Tycker ni att jag borde köpa hojen nu för lite billigare sen ha den kvar i ungefär 4 månader, eller att jag borde bara skita i att skaffa hoj nu och göra det i mars/april?

Tack för alla svar :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur ska du förvara hojen ?
Kan du ställa den innanför familjens bil i ert garage så är det väl inget som hindrar att du köper den nu.
Den står säkert och före köpet är det bara att ställa av hojen och efter köpet så tar du hem den på tex ett släp. Genom att hojen är avställd när du köper den behöver du inte betala försäkring under vintern.
Och när det är dags börja öva, försäkrar du den, minst trafikförsäkring.
Och när den är försäkrad så ställer du på hojen.
Observera ordningen, först försäkra, sedan ställa på hojen.
Annars kan det bli dryga utgifter till trafikförsäkringenföreningen. För en hoj som är påställd men inte försäkrad.
Har du ingen bra plats säker plats förvara hojen på
så tillkommer kostnad för försäkring, kanske måste du ställa in hojen hos någon MC-firma över vintern, vinterförvaring kostar.
 
Last edited:

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hur ska du förvara hojen ?
Kan du ställa den innanför familjens bil i ert garage så är det väl inget som hindrar att du köper den nu.
Den står säkert och före köpet är det bara att ställa av hojen och efter köpet så tar du hem den på tex ett släp.
Och när det är dags börja öva, försäkrar du den, minst trafikförsäkring.
Och när den är försäkrad så ställer du på hojen.
Observera ordningen, först försäkra, sedan ställa på hojen.
Annars kan det bli dryga utgifter till trafikförsäkringenföreningen. För en hoj som är påställd men inte försäkrad.
Har du ingen bra plats säker plats förvara hojen på
så tillkommer kostnad för försäkring, kanske måste du ställa in hojen hos någon MC-firma över vintern, vinterförvaring kostar.

Aa jag kommer kunna lägga den inomhus för vintern, kommer jag då behöva köpa ett batteri laddare för den också?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Aa jag kommer kunna lägga den inomhus för vintern, kommer jag då behöva köpa ett batteri laddare för den också?

Bra ide med batteriladdare. tex
https://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-6-12-V/p/36-4019

Har själv alltid mina hojar på "underhållsladdning" när de står i garaget. Året runt.
Batteriet i GSX1300R är nu 12 år för den inregistrerades hösten 2007.

Alternativet är att ta ur batteriet, koppla batteriet till en underhållsladdare, (dvs en laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är laddat) Låta batteriet laddas fullt något dygn.
Och sedan linda in batteriet i Gladpack och lägga batteriet i frysen till våren.
På våren tar man ut batteriet, låter det stå ett dygn, för bli varmt.
Tar först sedan av Gladpacken (så man slipper att all fukt lägger sig på batteriet när det "tinar").
Kopplar batteriet till "underhållsladdaren" och sätter det efter några timmars laddning , varmt och laddat i hojen.

Vilka hojar funderar du på ?
Fabrikat ? Modell ?
 
Last edited:

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Bra ide med batteriladdare. tex
https://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-6-12-V/p/36-4019

Har själv alltid mina hojar på "underhållsladdning" i garaget.
Alternativet är att ta ur batteriet, koppla batteriet till en underhållsladdare, (dvs en laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är laddat) Låta batteriet laddas fullt något dygn.
Och sedan linda in batteriet i Gladpack och lägga batteriet i frysen till våren.
På våren tar man ut batteriet, låter det stå ett dygn, för bli varmt.
Tar först sedan av Gladpacken (så man slipper att all fukt lägger sig på batteriet).
Kopplar batteriet till "underhållsladdaren" och sätter det efter några timmars laddning , varmt och laddat i hojen.

Vilka hojar funderar du på ?
Fabrikat ? Modell ?

Den hojen jag kommer skaffa snart (om jag skaffar den) kommer vara en Yamaha WR125X från 2011, en riktigt fin 125a. Kommer det batteriet du länka funka för den?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den hojen jag kommer skaffa snart (om jag skaffar den) kommer vara en Yamaha WR125X från 2011, en riktigt fin 125a. Kommer den batteriladdaren du länka funka för den?

Jag varför inte ?
De som är missnöjda är de som tror man kan rädda ett urladdat batteri.
Min erfarenhet är att det kan man inte.
Blybatterier förstörs genom att genom att det bildas blysulfat på både
anod = + pol
och
katod = - minuspol när batteriet laddas ur
och blysulfat leder inte ström.
Så det är mycket svårt återställa ett urladdat batteri.
Det är därför jag alltid har mina hojbatterier på underhållsladdning.
Eller i frysen under vintern.

Enligt den här manualen
https://www.manualslib.com/manual/611329/Yamaha-Wr125r.html?page=63#manual
https://www.manualslib.com/manual/611329/Yamaha-Wr125r.html?page=64#manual
så kan batteriet vara av den typen som man ska tillsätta batterivatten till vid behov.
Det är viktigt att sådan här batterier förvaras stående.
Så så lite batterisyra som möjligt läcker ut. Och när batteriet laddas och batterivattnet sönderdelas så kommer alltid små syradroppar med gaserna som avges. Och syradropparna sätter sig på utsidan av batteriet. Osynligt.
Och kommer kläderna i kontakt med batteriet när man hanterar batteriet så är min tråkiga erfarenhet att det blir hål i kläderna.
Så var försiktig. Och tvätta händerna noga med tvål och vatten efter du hanterat batteriet.
Så du slipper brännsår från batterisyran.
 
Last edited:

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Har du hittat en fin hoj du vill ha så köp direkt. Att sitta och torrbryta och drömma under vintern gör gott för välbefinnandet. Att klicka hem lite fina tillbehör är också kul :tungan
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kan man koppla ur batteriet hela vintern på alla hojar eller kommer det upp en massa felkoder då?
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Kan man koppla ur batteriet hela vintern på alla hojar eller kommer det upp en massa felkoder då?

Det är inte något problem att ha hojen stående utan batteri över vintern, oavsett hoj.

Det som kan hända är att ev. inbyggd klocka nollställs, men det skall inte dyka upp några felkoder bara för att hojen har varit strömlös över vintern.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Utbudet så här års är relativt litet men priserna är ofta bra och extra förhandlingsbara. Hittar du rätt objekt så är det läge att slå till.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Utbudet så här års är relativt litet men priserna är ofta bra och extra förhandlingsbara. Hittar du rätt objekt så är det läge att slå till.

Håller med - jag fick direkt utan att jag själv bad om det jättefint pris på min nya hoj i oktober förra året. Plus 20% rabatt på tillbehör, plus gratis vinterförvaring. Hade jag väntat till våren hade allt gått på cirka 20000 kr till.

Plus som redan nämnts - torrbryta under vintern är fint för själen. :) Och du slipper köphetsen till våren när du bara vill ut och köra istället för att sitta framför datorn och jaga hoj tillsammans med alla andra desperados.

Har du hittat en bra deal och rätt hoj och kan förvara den - slå till!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Finns egentligen inget problem med att låta en hoj stå utomhus över vintern med inkopplat batteri heller. Har funkat hur bra som helst för mig de senaste 12 åren, med ett antal hojar. Utan underhållsladdning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns egentligen inget problem med att låta en hoj stå utomhus över vintern med inkopplat batteri heller. Har funkat hur bra som helst för mig de senaste 12 åren, med ett antal hojar. Utan underhållsladdning.

Allt beror ju på hur mycket ström hojen drar när den bara står.
Min Suzuki SV650S (förgasare) drog 0,0mA spänningen gick aldrig under 12,9Volt under vintern 2009-2010 stående inomhus ca +10C så inget behov av underhållsladdning trodde jag. Inte startade den våren 2010. Motorn gick runt men inget mer. Efter laddning av batteriet startade. Lärde mig senare att i billiga batterier (Biltemas underhållsfria) har man högre koncentration av svavelsyran i batterivätskan vilket höjer batterispänning. Och man kan alltså inte efter en spänningsmätning avgöra om batteriet behöver laddas.

Triump Sprint RS drar 2,8 mA från batteriet. Dvs efter 1 Ah/0,0028A=357h=14 dagar har batteriet laddats ur 1Ah. Efter 3 månader har det laddats ur 6 Ah och jag vågar påstå att då är de flesta MC-batterier hjälplöst förlorade pga sulfatering. Om batteriet inte underhålladdats eller kopplats bort.

BMW R1250GS 2017(?) har fått påmonterat ett (eller är det två?) USB uttag av ägaren.
Efter 1 månad i garaget startar den inte. Utan det blir att ladda batteriet.
Nu har ägaren alltid en Ctek Zafir 45 batteriladdare med underhållsfunktion kopplad till hojen när den står i garaget. Av någon anledning.

Så hur länge ett hojbatteri klarar sig utan laddning varierar.
Längst klarar sig batteriet på hojar som inte drar ström stillastående och står kallt.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
BMW R1250GS 2017(?) har fått påmonterat ett (eller är det två?) USB uttag av ägaren.
Efter 1 månad i garaget startar den inte. Utan det blir att ladda batteriet.
Nu har ägaren alltid en Ctek Zafir 45 batteriladdare med underhållsfunktion kopplad till hojen när den står i garaget. Av någon anledning.
Fast det där säger ju inte så mycket, om man gör fel från början, tex som här när någon kopplar in USB-uttag fel, det är ju som att lämna lyset på och säga att batteriet är trasigt eller att hojen är dålig. ALLT utom larm ska ju brytas av tändlåset.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast det där säger ju inte så mycket, om man gör fel från början, tex som här när någon kopplar in USB-uttag fel, det är ju som att lämna lyset på och säga att batteriet är trasigt eller att hojen är dålig. ALLT utom larm ska ju brytas av tändlåset.

Tror dom flesta avstår från att gå in och pilla i BMWs Canbus system utan kopplar extra tillbehör direkt till batteriet. Vi hade diskuterat om han skulle sätta en vanlig brytare mellan batteri och USB uttag men nått hade gått snett.

Vad det gäller att allt utom LARM ska brytas av tändningslåset så drar ju LARM så mycket ström (har i varje fall gjort det, jag tror jag sett 50mA #) så lämna en hoj med LARM aktivt i garaget utan underhållsladdning 1 månad, ja då är det kört.

Vad det gäller att allt bryts så är det en sak som gjorde det mig riktigt förbannad över att när jag gjorde kundbesök så kunde jag inte lämna mobilen på laddning i hyrbilen samtidigt.
För 12 Volt uttaget var inte aktivt utan tändningsnyckeln i .......jag kan bli sur för mindre....:mad:

# Hittade den här texten 5mA för Larm så det har väl blivit bättre.
https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...rcycle-alarms-more-hassle-than-they-are-worth
Men det är lite mer än vad jag mätt på USB uttag omkring 3mA tomgångsström.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top