Slipon och mappning

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Men visst borde en mappning alltid göras? Om det gått till som du gissar, vad teoretiskt kan konsekvensen bli för motorn? Är det för fett eller för magert som är riskerna? Eller annat också?
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Men visst borde en mappning alltid göras? Om det gått till som du gissar, vad teoretiskt kan konsekvensen bli för motorn? Är det för fett eller för magert som är riskerna? Eller annat också?

Dom flesta motorcyklar idag är ställda snålt för att möta rådande Euroklassning. Har läst en del i ämnet då jag själv håller på att byta avgassystem på min hoj. Risken med öppnare avgas är ett högre flöde av luft, vilket då leder till magrare blandning. Magrare blandning leder till högre förbränningstemperatur som i sin tur kan skada avgasventiler och hela motorn. Det är så jag har fått det förklarat från olika källor.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vilket märke är de på sliponet för de brukar stå om mappning är nödvändig för att säkra motorskador. De flesta slipon tillverkare i dag bygger systemen så man slipper mappa om men de skriver även att för att få ut max effekt krävs mappning eller att man köper en powercommander eller annan fuelcontroller. Länken nedan visar Acrasytem där de beskriver att de funkar rakt av på hojen. De som kan hända på många hojar man bara skruvar dit slipon på är att de rycker vid låg last jämn fart och de beror på för snål gång. Men i de flesta fall är de inte skadligt för motorn för de börjar rycka strax innan 14,7 afr värde som är optimalt för bra ecco och hållbarhet på motorn. Som ex min ktm börjar bråka och gå en aning påavigt typ långa ryckningar vid 50/70/80 jämn fart i högre fart går de så tungt att man inte märker det. Men den börjar rycka strax innan 14,7 afr så de är inte skadligt. Men jag har mappat om och fetare så den precis inte rycker för bästa ecco och bra effekt.
Sök uppgifter på märket och står de att de är ok att köra utan mappning så gör det de är inga bluffar de uppger och rycker den i jämn fart är de ingen fara om du står ut med det.

https://www.revzilla.com/motorcycle/akrapovic-slip-on-exhaust-honda-cbr500r-cb500f-cb500x-2016-2017
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Är lite kina-vibbar över sliponet på bilderna i annonsen jag länkat till. Blir till att slå ägaren en signal :).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kollade blocket nu och de är ett Viper slipon. De är bra hållbarhet på dem men de låter extremt högt utan insats. Jag ser att de sitter en insats i på bilden så de blir bet tystare än öppet ivf. De är tillverkade av aluminium yttre skal resten stålplåt.De är rätt tunga ändå men som sagt hållbara. De är inte modellanpassat så de finns inga bromsningar från fabrik på dem så i detta fall är de oklart om de krävs mappning eller köpa Powercommander. Jag har själv haft Viper slipon de kostade runt 2300kr för 10-15 år sedan. Med insats i kan den ev gå bra utan att gå skadligt snålt men de är bara gissningar!
Du kan söka på Viper slipon till din modell ändå för vem vet de kan finnas uppgifter på att de är ok att köra med utan mappning. De kan säljas under annat namn också men de har jag glömt :3freak
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag kollade blocket nu och de är ett Viper slipon. De är bra hållbarhet på dem men de låter extremt högt utan insats. Jag ser att de sitter en insats i på bilden så de blir bet tystare än öppet ivf. De är tillverkade av aluminium yttre skal resten stålplåt.De är rätt tunga ändå men som sagt hållbara. De är inte modellanpassat så de finns inga bromsningar från fabrik på dem så i detta fall är de oklart om de krävs mappning eller köpa Powercommander. Jag har själv haft Viper slipon de kostade runt 2300kr för 10-15 år sedan. Med insats i kan den ev gå bra utan att gå skadligt snålt men de är bara gissningar!
Du kan söka på Viper slipon till din modell ändå för vem vet de kan finnas uppgifter på att de är ok att köra med utan mappning. De kan säljas under annat namn också men de har jag glömt :3freak

Stort tack för svar. Har själv haft en CB500F tidigare, och hojen är extremt tyst med original på. Kikar för en bekants räkning, som är ny i hojsvängen, som vill att det blir rätt direkt vid köp. Och som inte vill ha potentiella problem vid besiktning. Dvs, original måste på oavsett, om köp blir aktuellt. Fast det förutsätter att hojen inte gått med slipon på utan korrekt hantering först.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
En magrare blandning på grund av ett öppnare system ger också mindre effekt. AFR 14.7:1 är visserligen ett teoretiskt värde för den optimala förbränningen innan avgaserna lämnar cylindern, men på mina hojar ligger jag på 12.8:1 och där någonstans ger det den bästa effekten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hojen är av årsmodell 2017, dvs med katalysator mellan motor och ljuddämpare.
Katalysatorn har normalt så stort motstånd så det har ingen betydelse vad som sitter efteråt.
Dvs inget skäl mappa om hojen.

Skillnad om han
monterat bort katalysatorn
(ofta svårt för helsvetsat från avgasportarna i toppen till efter katalysatorn)
eller
monterat helsystem.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top