Power commander eller fuel controller för fetare blandning?

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Har köpt helsystem till min 690 Duke. Hojen är från 2018 och har därmed 'låst' ECU.
Jag vill inte riskera att få skadligt tunn soppablandning. Jag vill såklart inte få sämre prestanda än original, men samtidigt jagar jag absolut inte effekt. Att hojen ska må bra är mitt mål. Har nu tre alternativ. Har fått olika info från olika handlare så jag lyfter frågan här.

Alternativ 1: Akra Evo mapp från handlare. Billigaste alternativet som enligt en handlare ska ge något fetare blandning. En annan handlare påstod att hojen skulle visa diverse felkoder om mappen läses in utan övriga ändringar som Evo-kittet medför.

Alternativ 2: Fuel controller. Manuellt och på känsla lura ECUn att feta på blandningen. Aktuella controllern har massor av nöjda kunder och är tillverkad av en kille som verkar ha gedigen erfarenhet.

Alternativ 3: Power commander och bänkning. Det överlägset dyraste alternativet. Borde också vara det bästa för att hojen ska gå optimalt.

Någon som har erfarenhet av ett eller flera av ovanstående alternativ? I teorin verkar fuel controller vara precis det jag letar efter och det jag är mest nyfiken på.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Har motorn lambdasond, och jag kan inte tro att en modern motor saknar det, så justerar den så att blandningen blir rätt oavsett vad du skruvar fast för avgasarör.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har motorn lambdasond, och jag kan inte tro att en modern motor saknar det, så justerar den så att blandningen blir rätt oavsett vad du skruvar fast för avgasarör.

Frågan är vad TS tycker är rätt ? Och vad KTM har optimerat ?

Air/Fuel ca 16:1 för låg bränsleförbrukning

Air/Fuel ca 14.7:1 för låg utsläpp av kolväten, kväveoxider och kolmonooxid

Air/Fuel ca 13:1 för hög motoreffekt och ett bra samband mellan gashand och vridmoment oavsett varvtal ?
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej

Pc och bänk blir bäst för dig finns ju en duktig mappare i Upplands Väsby som jag rekar. Rent generellt skulle jag råda dig att sälja hojen innan ev problem kommer :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har motorn lambdasond, och jag kan inte tro att en modern motor saknar det, så justerar den så att blandningen blir rätt oavsett vad du skruvar fast för avgasarör.

Har KTM closed loop bränslestyrning i hela registret i sina nyare modeller (tidigare har det inte varit så och generellt är det mycket få tillverkare som använder det, förutom BMW som har haft det flera av sina modeller)? Om nej, så kommer blandningen bara att justeras på dellast och inte fullgas där det är som mest kritiskt.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Har KTM closed loop bränslestyrning i hela registret i sina nyare modeller (tidigare har det inte varit så och generellt är det mycket få tillverkare som använder det, förutom BMW som har haft det flera av sina modeller)? Om nej, så kommer blandningen bara att justeras på dellast och inte fullgas där det är som mest kritiskt.

KTM kör fortfarande med en closed och en open loop. På min 690 åtminstone. Fuel controllern jag är intresserad av har en statisk hårdvara som lurar closed och en justerbar som lurar open. Många har bra erfarenheter och jag letade väl mest om nån här har använt liknande system och kunde dela erfarenheter.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top