Hoj för att lära sig skruva och köra jorden runt

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ts verkar inte ha något intresse för sin tråd. Det gör inget.

Här är ett klipp en tjej och en kille som kör 3000 mil på varsin 250. Hojarna kostar en bit över 20.000 spänn styck, som ts hade som maxpris.
Det ser ut att gå alldeles utmärkt. Sköna miljöer. Ingen Autobahn där.

https://youtu.be/2uFBAn6ET5Y
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett annat kul klipp. Vad ska man ha med sig? Kolla denna bekväma prylgalning. Från Australien tror jag. Har har köpt samma prylar som jag har fast olika färger på en del grejer. Biltema.se? Undrar om han orkar bära all packning från hoj till hotellrepan. Jag hade tankväska, topbox, två mjuka packväskor, tält, rycksäcksstol med regnkläder och en säck med sovsäck och liggunderlag. Skönt att slippa gå två gånger. :)

Klart att han har verktygsröret, extraljus och krashbågar på hojen.

https://youtu.be/X8oYlS3gHVw
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Boxermotor är bra om du ska tappa hojen. En kompis jag åkte till Italien med för 100 år sedan tappade sin Gs1000G med hela krauserkitet och tankväska. Inte fan fick han upp den själv, vi var tre pers som hjälptes åt att få upp den på hjulen.


https://youtu.be/zYp1zXyc0fA
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I samma rad talar han om långresor, och det är en svår kombination. Hojar har olika syften, en offroadhoj ser ut som den gör för att den ska funka "off-road". Hög, lätt, smal, brant gaffelvinkel, måttligt effektuttag, alltså såna egenskaper som man inte vill ha på långresa. Varför 300mm fjädringsväg på Autobahn?

Jag förespråkar klassiska XT600 (men det gäller säkert även även DR650 eller en transalp, motsv) och den sadeln är knappast smal. Svampigare limpa att sitta på får man leta efter. "Offroad" som betäckning på en sån är att ta det lite väl långt men inga problem att fräsa grusvägar och lite knöligare stigar. Visst, man kan inte ligga i 200 på Autobahn men överallt annars är den faktiskt smutt. Skulle nog även våga säga att gaffelvinkeln är flackare än på de flesta landsvägsanpassade hojar. Men som sagt allt är ju ett val. Själv skulle jag hellre kunna hålla ett moderat, avslappnat tempo konstant än att till fördel höghastighetsdunka motorväg hamna i panik när man med en tung, styv landsvägssläde med slicks av nyfikenhet virrat in på en anslutningsväg förbi något pass som av bristande underhåll och väder förvandlats till Mordors gata.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fasen nu fick jag nostalgifeeling. Finns ju stora tankar å allt till dom där..

XT600E.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Sonen med 6 dagars norgepackning..

67619300_10220248325708118_5873067782404308992_o.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det snackas om 250:ior. Nån som har erfarenheter av CRF250L och WR250R? Har lite funderingar om nån av dom skulle vara nåt istället för den större och tyngre KLR650C som jag har nu. Vore intressant att testa nån för att känna hur dom känns om dom är jämfört mot 650:in, KLR:en är ju ingen effekt maskin och dessutom ganska tung så det vore intressant att vet hur 250:eek:rna känns om den lättare vikten kompencerar mindre effekt och vrid? KLR:en är väl en bättre maskin att mata mil efter grusväg än 250:iorna men misstänker att jag skulle trivas med en lättare maskin efter de små dålig vägar jag åker eller tänkt åka på, blev ju inte så mycket åka för mig sommaren som var utan en krasch.

Det går väl att långköra med nästan vad som helst det gäller väl bara att välja rätt vägar, finns ju såna som ger sig ut på långresor med både moped och traktor.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Wr250r fungerar alldeles utmärkt. Mindre vibrationer än större stånkor. Topphastighet räcker inte för motorvägsfart, toppar ca 120 i neddrevat och fullastat skick en bra dag får man ha med i planeringen och välja mindre vägar. Bra fjädring och bromsar på.
Kle500 är annars mitt val för veckoturer och övrig långkörning.
kjell.e




Skickat från min S41 via Tapatalk
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag tänkte skaffa mig en Yamaha ttr600 till våren, finns inte så många med elstart men det går att bygga om. Den väger också relativt lite jämfört med japanare i samma klass och har 1000mils service-intervall.

Ska sälja KTMen ch bygga en dakar-historia
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag tänkte skaffa mig en Yamaha ttr600 till våren, finns inte så många med elstart men det går att bygga om. Den väger också relativt lite jämfört med japanare i samma klass och har 1000mils service-intervall.

Ska sälja KTMen ch bygga en dakar-historia

Vad ska du med elstart till? Seriös fråga, jag upplevde aldrig att det var något problem att kicka igång min xt600. Eller har TTR markant högre komp måntro?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tänkte skaffa mig en Yamaha ttr600 till våren, finns inte så många med elstart men det går att bygga om. Den väger också relativt lite jämfört med japanare i samma klass och har 1000mils service-intervall.

Ska sälja KTMen ch bygga en dakar-historia

Låter onekligen som en mysig idé.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag tänkte skaffa mig en Yamaha ttr600 till våren, finns inte så många med elstart men det går att bygga om. Den väger också relativt lite jämfört med japanare i samma klass och har 1000mils service-intervall.

Ska sälja KTMen ch bygga en dakar-historia

Kalas på långa grusbusturer, men synnerligen obekväm på asfalten :). Säger jag som avverkat 2000 mil på min dito :hihi...
Och såklart inget effektmonster, men står i gengäld pall för det mesta.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kalas på långa grusbusturer, men synnerligen obekväm på asfalten :). Säger jag som avverkat 2000 mil på min dito :hihi...
Och såklart inget effektmonster, men står i gengäld pall för det mesta.

Jag vill ha något som känns att köra så jag inte kan avverka så jävla många mil per år. Också något lättservat, SOHC är mer lättservade än DOHC. Går säkert att få ur lite mer kräm ur den utan att tumma på service-intervallen...
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag har inte dissat tråden, jag läser allt men inte varit så delaktig mest lyssnat och tagit till mig.

När jag får tillfälle tänker jag prova en liten 250 typ crfl/klx, kul och se om effekten räcker till får vi se, nya modeller som inte behöver några större mek-ingrepp antar jag.

Xtn håller jag också koll på och ska läsa mer om! Kanske tyngden och storleken hämmar något, vore kul att prova en sån också!

:)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Effekt och hoj är va det är. Kul med effekt men det som behövs är intresse och att man helt enkelt bara åker.

http://www.vladde.nl/europa/start.html

Pledians vet vad det hela handlar om.

Kul läsning. Fan va han fulcampade. :tummenupp Jag sov bara på campingar plus några få hotellnätter. Man blir sugen på att åka.
Någon gång runt -82 köpte en jobbarkompis en CX500 Euro Sport som han ville att jag skulle köra in åt honom. Jag gick med på det motvilligt men jäklar vilken skön hoj det var. Progressiv Pro-Link och stadig som berget. Med den tidens mått. Det blev några vändor på bulten då. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top