Hoj för att lära sig skruva och köra jorden runt

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett favoritklipp. Kan ses även om man inte ska till Sydamerika. Han har aldrig kört offroad hoj tidigare, aldrig bytt däck. Packade alldeles för mycket och för tungt så han plockade bort en hel del. Åkte själv utom en bit i början.
Den sprillans nya KLRen strulade en del.

https://youtu.be/KuzOuBPuZVc
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Budgeten faller på hondan där annars är den rätt så fräck! WR:en trodde jag gjorde sig som mest som enduro och serviceintervall på 40h?

Vill ha en liten och smidig tänkte jag :) därav cc begränsningen.

Vet inte serviceintervaller på WR250R. Bara att de är betydligt längre än WR250F som är enduroversionen. WR250R är väldigt populär bland de mer erfarna äventyrarna som ofta insett att lätta cyklar är det som gäller.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lite ot men ändå jorden runt.
Kolla SVT play, Jorden runt på 1000 dagar. En ung svensk tjej som cyklar ensam.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När dottern tog A-kort köpte vi en Honda NTV 650.
Det är samma motor som i någon version av Transalp.
Visserligen vattenkyld men lättmekad och tålig.
Kardan för enkelt underhåll.
Jag som är 195cm o dryga 90kg körde en sväng ner i Tyskland o runt lite med den för att testa, den gick helt OK med mig och lite packning.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tanken är på 10 liter. Med en större tank så kan man ha större tankväska. Begränsad räckvidd om man inte släpar på en femlitersdunk.
Inga passagerarfotpinnar, då är inte bakramen dimensionerad för packning och dåliga vägar. Är det dessutom en aluminiumram så är det inte säkert att alla bysmeder kan svetsa och förstärka.

Annars är DRZan en bra hoj. Jag gillar kick så slipper man kånka på startkablar.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Beta Alp 200? Luftkyld 200cc Suzukimotor. Låg effekt. Borde hålla bra. Och mer lätthanterlig hoj är nog svårt att hitta.
Måste dock importeras från Tyskland.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag förstår inte riktigt folk som rekommenderar 1-cyl offroadhojar för långresa. Stora enstånkor har trots allt hård motorgång med vibrationer, smalt varvtalsregister, smala obekväma sadlar, höga med luftmotstånd och upprätt körställning, brant gaffelvinkel, dåliga packmöjligheter. Visst finns det hårdingar som kör långresor på sådana, men det är nog mer strapats än nöje.
Serva kan man nog göra själv med de flesta hojar, men lättskruvad...
Om förgasarna börjar krångla eller cdi:n lägger av, då är ingen hoj enkel. Inget man fixar efter vägkanten så att säga. Men för dig skulle nog en Kawa ER5 eller en Honda cb500 vara de som bäst förenar dina krav.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det går alldeles utmärkt att åka på långresor en encylindrig offroanhoj runt 600 kubik. Jag åkte visserligen bara en 45-milatripp en dag i februari med min dr600 varav de sista 10 milen i 120. Utan packning. Kunde ha kört längre trots avsaknad av kåpor och handskydd. Men min TDM körde jag flera dagsetapper på 80 mil. Visserligen har den en kåpa men jag kör med originalglas och utan den extra vindavvisaren som annars verkar vara obligatorisk. Kanske klarar jag mig då jag bara är 189 cm. Den prisade sadeln är det som sätter gränserna. Ironbutt? Nope. Lite berodde det på att jag packat på sadeln bakom mig som utrymmet att flytta runt var väldigt begränsat vissa dagar.

Nu har jag nämnt dessa tyskar som körde xt500 jorden runt eller kortare resor som till nordkap t ex. stora hemmabyggda packväskor och pakethållare i plattjärn. Det går att åka grusväg med Guldvinge eller en R1a. Ja VS här på SH åkte moppe från Umeå till Italien. Kollade någon tjejen som cyklade jorden runt?

Nu verkade ts mest intresserad av att hojen skulle vara lätthanterlig, offroad/endurostuk och palla att marscha 100 blås. Fartvinden är inte så jobbig i 100. Har man en tankväska så avlastar den lite om den är stor nog.
Många förespråkar att hoppa över motorvägarna och köra mindre vägar. Det beror på vad man vill och har för mål med resan eller några av de närmaste dagsetapperna. Ska man åka genom Kazakstan till Indien t ex så är det nog mycket grusväg. Jag tror att det blir svårt med packningen. Bakramen och bakstötdämparen kommer att ta stryk. Nackdelen med en liten offroadhoj är att man sitter långt bak på sadeln så det finns inte mycket plats för packning. Även på DRen sitter jag ganska långt bak. Har inte testat med tält och sådant.
Jag håller med BrooklynS om att en transalp eller en Kawa KLE skulle funka. Provkör!
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ett favoritklipp. Kan ses även om man inte ska till Sydamerika. Han har aldrig kört offroad hoj tidigare, aldrig bytt däck. Packade alldeles för mycket och för tungt så han plockade bort en hel del. Åkte själv utom en bit i början.
Den sprillans nya KLRen strulade en del.

https://youtu.be/KuzOuBPuZVc

Den där videon är kanon! Det är nått speciellt att följa första gången-resor. alltid kul att se hur man handskas med problem man inte riktigt vet ska lösas, och förvåningen av hur trevliga dom flesta är man stöter på.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag förstår inte riktigt folk som rekommenderar 1-cyl offroadhojar för långresa. Stora enstånkor har trots allt hård motorgång med vibrationer, smalt varvtalsregister, smala obekväma sadlar, höga med luftmotstånd och upprätt körställning, brant gaffelvinkel, dåliga packmöjligheter. Visst finns det hårdingar som kör långresor på sådana, men det är nog mer strapats än nöje.
Serva kan man nog göra själv med de flesta hojar, men lättskruvad...
Om förgasarna börjar krångla eller cdi:n lägger av, då är ingen hoj enkel. Inget man fixar efter vägkanten så att säga. Men för dig skulle nog en Kawa ER5 eller en Honda cb500 vara de som bäst förenar dina krav.

Så trots att han redan i första första raden av sin trådstart förklarar sin kärlek till offroadstuket tycker du han ska korsa jorden på en körskolehoj?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag förstår inte riktigt folk som rekommenderar 1-cyl offroadhojar för långresa. Stora enstånkor har trots allt hård motorgång med vibrationer, smalt varvtalsregister, smala obekväma sadlar, höga med luftmotstånd och upprätt körställning, brant gaffelvinkel, dåliga packmöjligheter. Visst finns det hårdingar som kör långresor på sådana, men det är nog mer strapats än nöje.
Serva kan man nog göra själv med de flesta hojar, men lättskruvad...
Om förgasarna börjar krångla eller cdi:n lägger av, då är ingen hoj enkel. Inget man fixar efter vägkanten så att säga. Men för dig skulle nog en Kawa ER5 eller en Honda cb500 vara de som bäst förenar dina krav.

Jag har kört 80-milatrippar på min 690 Enduro. Funkat fint. Under 2020 kommer det bli ytterligare 600 mil fördelat på 7-8 dagar så det e bara att tanka och åka. Med rotopax, mjuk å bred touratechsadel, vindavvisare och lite annan drevning går det hur bra som helst.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Glöm aldrig att den resa som trots allt blir av, även om det inte är långt eller länge, den resan är mera värd än den som planeras in i minsta detalj...men som aldrig blir av...!!


Lära dig skruva:
Köp något billigt. Finns gott om japanska 80-talare som man kan köpa för noll och ingenting.
Satsa på 250-400 cc, då är det något du kan köra på emellanåt också, och du slipper 4-cylindrigt.

Du behöver inte kunna skruva mer än "ytligt". Råkar du ut för motor-general-ras mitt i ingenstans, då löser du det ändå inte själv på plats så den typen av kunskaper är troligen överkurs.
Byt lite hjullager, titta på hur kopplingen fungerar, lär dig grunden i elsystemet.


Välj hoj:
Det argumenteras friskt för att man både kan, och inte kan köra långt på offroadare.
Allt beror på HUR du reser och VEM du är.

Jag ska ge dig tre olika scenarion, två av dessa har jag själv genomfört.

1: 110 mil grusväg på 24 timmar
Jag är välväxt, 190 cm, 100 kg.
Hojen? Honda XLR 125.
En encylindrig offroadare utan alla former av bekvämlighet.
Är det att betrakta som normalt att resa så? Nej knappast, det jag vill säga är bara att det mesta är möjligt.


2: 1100 mil asfalt på 144 timmar
Stockholm-Nordkap-Gibraltar-Stockholm
Hojen? BMW K1100LT.
En fyrclindrig ex-snuthoj med alla former av av bekvämlighet.
Är det att betrakta som normalt att resa så? Nej knappast, det jag vill säga är att det mesta är möjligt.

3: Turist-resa
Jag har inte rest på det sättet sedan mitten av 90-talet...så här har jag inte mycket erfarenhet.

MEN:
Motorcykeln är bara ett verktyg.
Verktyg ska fungera, det finns få saker som är så irriterande som dåliga verktyg!!

För att hitta din perfekta hoj kommer du behöva prova en del.
Det beror på var du kör och hur du kör.
Bränner du IronButt efter IronButt, eller åker du runt och luktar på blommorna?
Luktar du på blommorna fungerar en CB400 från tidigt 80-tal troligen precis lika bra som en KTM SuperEnduro med extra allt.

Vad hade jag valt?

-Så liten cykel som möjligt. Låg vikt är prio. Kunna baxa upp skrotet ur ett dike om det behövs.

-Billig. En långresa är en rejäl finansiell utmaning. Jag skulle nog vilja känna att om cykeln ger upp mitt inne i Ukraina, då ska jag bara kunna ta med nummerplåten och sälja resten till en lokal skrothandlare för priset av en bussbiljett.

-Offroad eller landsvägare?
Beror på resmålet. Bebodda trakter = landsvägare. Möjligen med lite grövre däck.
Är man lite van som förare går det utmärkt att ta sig fram även med en landsvägshoj.
Road of bones eller inre Mongoliet = Offroadare.


Så köp dig en hoj och börja res.
Planera inte sönder i minsta detalj.
Ta en helg i det egna länet.
Utöka till en vecka in grannlänen.
Steg för steg.

Den resa du minns med värme och glädje, det är den resa som genomfördes.


/B
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag kan rekommendera att köra TET i Sverige och Norge. Är väldigt roligt. Jag har kört med min BMW 650GS Dakar och den gör jobbet bra. Klart bekvämare än en endurohoj. Men den tar sig fram nästan överallt, om än kanske inte så snabbt. Ett annat tips är att vara två. Då löser man det mesta.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Så trots att han redan i första första raden av sin trådstart förklarar sin kärlek till offroadstuket tycker du han ska korsa jorden på en körskolehoj?

I samma rad talar han om långresor, och det är en svår kombination. Hojar har olika syften, en offroadhoj ser ut som den gör för att den ska funka "off-road". Hög, lätt, smal, brant gaffelvinkel, måttligt effektuttag, alltså såna egenskaper som man inte vill ha på långresa. Varför 300mm fjädringsväg på Autobahn?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det finns en brittiskt tv-serie som heter Long Way Round med Ewan McGregor and Charley Boorman, de åker på offroadhojar jorden runt (tror jag). Då har de iofs en följebil med kamerateam, men nog får de uppleva strapatser alltid...
Kolla på den om det går att ladda ned nånstans ifrån.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top