Hoj för att lära sig skruva och köra jorden runt

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
'Dual sport' och endurostukhojar har alltid tilltalat mig och jag har en vild liten dröm om att köra långa resor på en sådan. Jag gillar också att skruva även om jag tyvärr aldrig haft möjligheten att hålla i något projekt pga boende i lgh utan garage, därav är jag också inte bra på det.

Jag håller på att forska i möjligheten till mekplats och kollar ibland på blocket efter något man skulle kunna ta sig för. Eftersom jag inte varit i game:t så länge vet jag inte vilka cyklar som skulle lämpa sig till det jag efterfrågar och därav denna tråden.

<450cc
Max 20.000kr
Driftsäker utav tusan för land och rike
Tillräckligt bekväm och ok för 100km/h
Lättskruvad och möjlighet att serva själv

Vad är det jag letar efter?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kawa KLR eller Suzuki DR tycker jag att det låter som.

Precis, valfri luftkyld, lågeffekts 80-90-tals offroad måste vara det bästa och mest ekonomiska att lära sig på.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hur mycket renovering krävdes på dom, eller rättare sagt, hur mycket var original förutom rena slitdelar som filter, stift, drivlina osv?

Typ det mesta var original. Filter, stift och drivpaket byttes så klart men det mesta bara höll. De tenderar att börja läcka lite motorolja vid framdrevet efter en 10k mil så då smordes drivpaketen in automatiskt så länge man fyllde på allteftersom. Min koppling krävde 189 nm och jag borde ha bytt vajer men på den tiden fick man 7 panik-bud på raken så det glömdes bort och vänster underarm antog så småningom en form som närmast kan beskrivas som en gravid tax.

Är ju inga effektmonster och jag tror hemligheten ligger där. Polaren med 50+k hojen bänkade sin till 26 ardennerhingstar på bakbananen.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag har kört xt660n men jag är en kortis och tyckte den var något för stor!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tror den gamla XT600n är lägre. Ska du ha en problemfri resa är gammal skulle jag satsa på gammal luftkyld.

Min XT600 -98 gick två Norge-vändor i somras. Visserligen inga jorden-runt-projekt, men fungerade hur bra som helst, med dagsetapper på upp till +70 mil.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
-T ex en Honda Transalp :tummenupp
Jag säger XT600 eller en Transa.
Båda skottsäkra eller alternativt enkla att serva/fixa.
XT om du är lite mera inne på terräng Transalp om det är lite mera asfalt. Båda går att köra grus utan problem.
Skall det köras lite bekvämt så skulle jag kört en Transalp XL600V eller XL650V (Transalp). Den sistnämnda en riktigt ordentlig långfärdshoj.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
TS önska om <450cc är väl svåruppfylld med de flesta förslagen ovan.
Frågan är varför <450?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Är inte XT660 så gott som skottsäkra hojar?
Borde gå att hitta en som passar budgeten..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man skall köra långt i verkligheten så är två cylindrar väldigt trevligt. Transalp eller kawas lilla 500 är trevliga på det viset men det är klart att enkelheten med en luftkyld stånka är attraktiv plus att hojen väger kanske 30-40 kg mindre.

Utifrån önskemålet så handlar det om stigar och liknande, på allt som liknar en väg funkar långresan bättre med tyngre hojar.

En bubblare kan vara en frisk BMW R100 från sent sjuttio eller början av åttio. 20cm fjädringsväg, strax över 200kg fulltankad, smala 19”/18” däck och 67/70 alltid närvarande hästkrafter. 24 liters bensintank tar dig över 50 mil mellan tankningarna. Funkar på allt från skogsstig till 20-timmarspass på Autobahn med eller utan packning. Och medföljande verktygssats plockar du isär och ihop hela hojen med vid vägkanten. Helt enkelt en av de bästa hojar som gjorts för resor.


Buy quality, cry once
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Honda CRF250L eller Yamaha WR250R är två bra endurostyle motorcyklar som passar för jorden runt resor. 250L är bensinsnålare med sämre fjädring. 250L finns det även en färdig adventure version av, tror den heter Rally.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Budgeten faller på hondan där annars är den rätt så fräck! WR:en trodde jag gjorde sig som mest som enduro och serviceintervall på 40h?

Vill ha en liten och smidig tänkte jag :) därav cc begränsningen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Motorcykeln är bara en del.
Vart ska du åka?
En liten smidig hoj kanske inte håller för all packning. Enmans lättviktstält, lättviktssovsäck, lättaste liggunderlaget, barntandborste, ett ombyte kläder, ciggtändare osv eller en fet hotellbudget?

En jobbarkompis åkte till Australien och jobbade ett par veckor sedan köpte han en xt600 som han åkte Australien runt med. Sedan skeppade han den till USA och körde tvärs över bl a sedan skeppades den till England eller om det var Göteborg. Han hade den i några år till här i Sverige. Enda större problemet var att laddningen la av. Det var runt 1990.
Ska du serva och reparera hojen under resan så är det bra om det finns reservdelar eller att det går att beställa.
När du lastat av packningen så kommer hojen kännas liten, lätt och smidig, oavsett vilken du väljer.
Om hojvalet styrs av budgeten, hur ser då resten av budgeten ut? Går du upp 20000 så finns det bättre hojar att välja på. Du kan ju testa att bränna runt i Sverige för att testa eller kors och tvärs i Pyrenéerna.
Ska leta upp några klipp på tuben.
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top