Rätt montering av regskylt Yamaha R1 -98

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag har återställt min gamla R1 till originalskick och monterade precis ny stänkskärm (okapad) och original blinkers. Det enda som är kvar att montera är regskylten. Möjligtvis att jag skaffar hållaren för reflexen nederst på stänkskärmen också. Originalljuddämparen väntar jag nog med ett tag till dock, väldigt tung.

Hursomhelst, jag undrar alltså hur regskylten satt fast när man köpte en R1 1998? Någon som vet eller har tips? :)

Bifogar bild på min hoj, min stänkskärm och en bild här från forumet.
 

Bifogat

  • IMG_3030 copy.jpg
    IMG_3030 copy.jpg
    636.8 KB · Visningar: 96
  • IMG_3033 copy.jpg
    IMG_3033 copy.jpg
    569.5 KB · Visningar: 77
  • c21.JPG
    c21.JPG
    96.5 KB · Visningar: 70
Last edited:

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Kul att fler gillar hojen! Själv har jag alltid tyckt att just den första rödvita är så jäkla snygg. Chassit är ljusår ifrån min Triumph Daytona 675 från 2006 men R1an har sin charm. Den börjar ju bli lite eftertraktad nu verkar det som.

Kanske är en fånig fråga om hur regskylten ska sitta men när jag ändå håller på och grejar så tänkte jag kolla iaf. Annars får jag väl sätta dit den så bra jag kan :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Regskylten monteras ju i regel av handlaren som levererar hojen så exakt fastsättning kan variera. En del handlare gillar hållare med sin logga på medan andra skruvar skylten direkt i skärmen. Jag har också fått skylten i handen ett par ggr.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Aha, då vet jag. Aldrig köpt varken ny hoj eller bil. Kanske bara är att försöka få fast den så snyggt som möjligt alltså. Vill inte borra hål fel i stänkskärmen bara, verkar inte som Yamaha nytillverkar alla delar till hojen längre så den var svår att få tag på. Men borrar jag längst ut i ovalerna eller i hålen mot mitten så känns det ju okej.

Kan ju alltid fråga en handlare hur dom skulle gjort alltså men det börjar väl kännas lite fånigt kanske haha :tungan
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Vill inte borra hål fel i stänkskärmen bara, verkar inte som Yamaha nytillverkar alla delar till hojen längre så den var svår att få tag på...
Jag tejpar fast mina skyltar (gillar inte att borra i nya saker).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade försökt göra hål i skylten så skruvarna passat in för hål i ovalerna och skruvskallarna inte "förstör" bokstäverna så bokstäverna ändrar utseende.
Om det ska vara proffsigt.

Men jag hade nog bara borrat två hål lite över mitten på skylten utåtsidorna som gått in i bakskärmen.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Var tvungen att kolla hur det var gjort på min och det ser ut som skylten sitter direkt på bakskärmen e,v med plastdistanserna som brukade följa med skylten eller direkt i de slitsade hålen.. Fast då var skyltarna mycket tjockare och helt i plast...

Enl reservdelslistan finns det ett fäste men det tror jag inte satt på min...

View attachment 451700
View attachment 451702
 

Bifogat

  • rps20191204_214442.jpg
    rps20191204_214442.jpg
    465.1 KB · Visningar: 57
  • Screenshot_20191204-215658_Gallery.jpg
    Screenshot_20191204-215658_Gallery.jpg
    515.4 KB · Visningar: 41
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är reflexen nr 34 och ska enligt reservdelslistan sitta längst ner under skylten ?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jupp, fast på den tiden var ju bakskärmen tvungen att gå längre ner så det var en separat läpp (22) och det var i den reflexen satt, tog man bort läppen fanns inget hål för reflex utan man fick skapa fritt, löste det med att borra ett hål ovanför skylten.
Det var ok för besiktning men den skulle nog varit nedanför och det fanns ju plats där med..

https://www.yamahapart.com/oemparts/a/yam/50043f76f8700209bc78e196/fender
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Skruva dit en skylt var generellt beroende på handlaren.(var man borrade hål i skylten) Men....

Skylten kom från bilregistret. Med skylten medföljde en liten ask i gult eller blått som innehöll 2st plattskruvar(för plattmejsel), två muttrar, två större brickor, två stycken vita distanser i plast samt två stycken vita ploppar för att dölja skruvskallarna.

Dom två distanserna använde man för att få avstånd mellan skylt och bakskärm. På R1 behövdes den inte användas.

På min 98 sitter en skylt daterad från jaunuari 1998. Den är monterad enligt ovan och har säkert suttit där sen den var ny. Reflexen sitter på min under skylten
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Tack så hemskt mycket för alla svar! Ozzian och VS, skitbra! Nu har jag ju svart på vitt hur det är på en R1 original :yoparty

Kommer också ihåg att man fick en liten ask med skruvar och plastdistanser men tror inte man får det längre. Jag tror jag har just dom skruvarna och distanserna sen tidigare skylt.

Känns alltså som det är dom runda markerade hålen (längst in mot mitten) som gäller. Får se om skylten hakar i ovankant på ovalerna för att få höjden rätt.

Jag har också kikat på reservdelslistan. Kollar man på partssweden.se finns det en grymt snygg längre läpp om man vill ha ;)
 

Bifogat

  • IMG_3033 copy.jpg
    IMG_3033 copy.jpg
    569.5 KB · Visningar: 32
  • 4XV300-8200.png
    4XV300-8200.png
    43.9 KB · Visningar: 35
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top