Yz 210

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Såg du sista bilden på pipor och ljuddämpare utanför verkstan? Kör jag till de gubbarna så knyter jag nog hellre upp hängmattan och lägger mig med en öl och pekar istället. En dagslön där är 60-80 kr.

Men ja, det kan hända att det blir en roadtrip, dom kunde ju få bygga till min WR också. Vi får se, pipa blir ju liksom nästan det sista på projektet.

Ja för dom pengarna som du nämnde kan du göra ett knippe till mej med med lite olika varianter på headders ,diffuser o baffel.. det är ju kaffepengar:fyllisar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hoppet om provstart den här vintern gick bildligt i väggen igår kväll.

Eller i praktiken genom väggen, mellan kylvätska och avgasporten. Svetsar inte alu själv så det finns ingen chans att få cylindern klart innan avresa. Jag fyller väskan med en 17 år nyare stötdämpare till min WR istället.
 

Bifogat

  • hepp.jpg
    hepp.jpg
    1.6 MB · Visningar: 89

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hoppet om provstart den här vintern gick bildligt i väggen igår kväll.

Eller i praktiken genom väggen, mellan kylvätska och avgasporten. Svetsar inte alu själv så det finns ingen chans att få cylindern klart innan avresa. Jag fyller väskan med en 17 år nyare stötdämpare till min WR istället.

Typiskt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Då finns inte en janne att få till vingportar på den cyl.

Jag kan ju inte ladda upp bilder av nagon obegriplig anledning det har funkat perfekt i alla år tills för någon vecja sedan.

Jag tog en yz 80 cyl o grävde fram vingportar till ca 2mm från kolvbulten.

Sedan gnagde jag in 2 extra insugskanaler ca 10mm breda o 13mm höga in bredvid insuget ock släppte ut dessa under sek transfer utan att göra hål i trans väggen.

Ovan dessa gnagde jag in 2 boyesen kanaler in i sek trans och vidgade o lutade ut boostarna utåt i överkant. Se mordern roost cylinder dock gjordes detta typ 10 år före roost. Lite åt rsa .

Dessa förändringar o annan kammare räknad i bimotion gjorde att både 125 o 250 hade ett helsike att hänga på denna lilla 82cc yamahan med original pipa. boyesen reed och en minarelli am6 moped tändning.

Har ingen aning om hp men den gick enormt bra.. har cylindern kvar o det var från denna jag tänkte lagga upp bilder men det funkar inte hur jag än gör.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då finns inte en janne att få till vingportar på den cyl.

Jag kan ju inte ladda upp bilder av nagon obegriplig anledning det har funkat perfekt i alla år tills för någon vecja sedan.

Jag tog en yz 80 cyl o grävde fram vingportar till ca 2mm från kolvbulten.

Sedan gnagde jag in 2 extra insugskanaler ca 10mm breda o 13mm höga in bredvid insuget ock släppte ut dessa under sek transfer utan att göra hål i trans väggen.

Ovan dessa gnagde jag in 2 boyesen kanaler in i sek trans och vidgade o lutade ut boostarna utåt i överkant. Se mordern roost cylinder dock gjordes detta typ 10 år före roost. Lite åt rsa .

Dessa förändringar o annan kammare räknad i bimotion gjorde att både 125 o 250 hade ett helsike att hänga på denna lilla 82cc yamahan med original pipa. boyesen reed och en minarelli am6 moped tändning.

Har ingen aning om hp men den gick enormt bra.. har cylindern kvar o det var från denna jag tänkte lagga upp bilder men det funkar inte hur jag än gör.

Jag hade lite funderingar på vingportar och nu när cylindern blir liggande ytterligare ett år i Sverige så kanske jag tittar på det en gång till, power valven som sitter i vägen är jag mest bekymrad över i det fallet. Om jag svetsar igen lite av kylkanalerna så lång ner tror jag är ett mindre bekymmer.

Det är ju en klassisk YPVS, du vet ju hur dom ser ut. Finns ju nyare som öppnar för vingportar som kanske skulle passa. Tror min WR ska ha sån, men den är inte öppnad ännu.

Både avgasport och överströmmare kommer nog vara motorns största flaskhalsar, insuget borde jag få upp tillräcklig area på tillsammans med boysenportarna.

Angående bilder så har du kanske för hög upplösning på dom? Jag brukar få minska ner mina bilder i alla fall.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har fått ramen lackad i alla fall, blev tre veckors leveranstid inkluderat Jul och nyårshelger. Och priset blev väl knappt 600 kr för arbete och färg.
Sen provmonterat och gjort en lista på detaljer som behövs nästa år.

Fick slipa lite och slå en liten buckla i ramen för att få plats med bakdämparen från en RMZ på min WR sen satt gasbehållaren ändå för högt upp så det finns inte utrymme för stingern. Nästa år får det alltså bli en ny pipa som går under gasbehållaren istället.

Även motorn provmonterad och det visade sig att jag inte hade alla lager vilket jag trott/hoppats. De två lagren till balansaxeln saknades samt ett nållager till växellådan hade fel dimension. Jag hade ju köpt lagersats till en YFS200, för någonting till DT200 hittade jag inte.

Bild på min väska som passerade säkerhetskontrollen för inrikes i Manila. Det var alltså incheckningsbagage, men säkerhetskontrollen var direkt i entren före väsklämningen. Jag var helt säker på att det skulle komma ytterligare en säkerhetskontroll men nej, det var den enda kontrollen.

Nu blir det 11 månaders uppehåll med det här projektet. Men moddlaren
var ju nyfiken på motocrossen i Filippinerna så jag kanske lägger in lite bilder och erfarenheter från det här istället för att göra en helt ny tråd.
 

Bifogat

  • IMG_20191218_081515.jpg
    IMG_20191218_081515.jpg
    1.8 MB · Visningar: 77
  • IMG_20200106_122620.jpg
    IMG_20200106_122620.jpg
    1 MB · Visningar: 63
  • IMG_20200119_160726.jpg
    IMG_20200119_160726.jpg
    1.1 MB · Visningar: 72

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kom en pandemi imellan och nu en separation från frun så jag ordnade så att chassit blev sålt.
Den nya ägaren ska tydligen sätta in en motor från en kmx125, dom kör egen tävlingsklass för kmx125 och det är tydligen bara motorn som måste vara kmx125.
Förhoppningsvis skickar han bilder på hojen sen. Jag har lovat honom finare beg plast till hojen om han färdigställer den.

Priset, 45000 PHP, ungefär 8500 SEK. Det får man knappt för en komplett körbar hoj i Sverige. I Sverige skulle man väl fått en tusing eller två för chassit, trots "nylackad" ram och servade dämpare.

DT200-motorn planerar jag att ta till Sverige. Förra året hittade jag växellåda från en RD(mer tätstegad) som jag skickade dit, men den lådan får väl komma tillbaka till Sverige också.
 

Bifogat

  • received_4683876095051289.jpeg
    received_4683876095051289.jpeg
    300.5 KB · Visningar: 22

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är den körbar och stackaren väntar bara på att jag ska skicka plasten åt honom.
Han skickade två filmsnuttar när han kör också men en original KMX125 är som att titta på färg som torkar. Så jag ids inte ladda upp dom.
 

Bifogat

  • 221006.jpg
    221006.jpg
    651 KB · Visningar: 36

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Han fick plasten i vintras men jag har ingen mer bild från honom.

Jag fick frågan om veven från dt200 passar i blocket på rd/dt125 så jag tog fram blocken och kollade. Det svarta är dt200, det olackade är 125.

Svaret är nej, vevhuset är större på 200-blocket. Och det finns inte gods för att fräsa upp 125-blocket heller.

Däremot passar cylindern från dt200 på 125-blocket.
 

Bifogat

  • 1000008798.jpg
    6.6 MB · Visningar: 9
  • 1000008799.jpg
    4.2 MB · Visningar: 10
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top