Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Yz 210

  1. #1
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532

    Yz 210

    Har inga sena bilder på ursprungsobjektet men som de första två bilderna såg dom nog ut en gång i tiden.

    Köpte en gång en rasad YZ125, 96 som dök upp för en tusing eller så. Hade ingen plan och motorn visade sig vara bortom all räddning. Men för en crossnörd är 96 lite rolig då det dels var den första blåa Yamahan, om än inte helblå. Det var dessutom för första gången på väldigt länge som Yamaha hade gjort en vinnande 125a.

    Det rationella skulle väl varit att slakta den men jag skulle samtidigt vilja ha en crosshoj i Filippinerna där jag brukar vara på vintern.

    Eftersom crosshojar är dyrare i Filippinerna så fick chassit helt enkelt åka till Filippinerna. Motorer är svårare att få igenom tullen så det var aldrig aktuellt, men det finns lite offroadhojar som KMX och DT där så jag räknade helt enkelt med att jag nog hittar en duglig motor.

    Nästa steg gick via min WR200 som jag har stående där, en hoj som är försedd med första generationens upside down gaffel, som är bland det sämsta cross/endurogaffel som funnits sedan mitten av 80-talet.
    Som den hoarder jag är så hade jag ju en gaffel från en 2008 CRF450 att uppdatera 200an med.

    Denna överblivna WR200-gaffel bytte jag sedan jämnt mot en motor från en DT200, från mitten av 80-talet. Den motorn var iofs ingen vacker syn som ni ska få se.

    Men jag har ingen svets ståend i Phil så därpå blev det blev hos den lokala svetsfirman för att svetsa nya motorfästen samt svarva ett par distanser mellan sving och motor. Kostade kanske en hundring trots att det tog sin tid för gubbarna. Vanligt folk har inte mycket till lön där.

    Så här långt är det alltså gammalt skrot som knappt kostat någonting alls.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Yamaha DT200R 85  2.jpg
Visningar:	39
Storlek:	56,4 KB
Id:	451641   Klicka på bilden för en större version

Namn:	YZ125_96.JPG
Visningar:	38
Storlek:	284,7 KB
Id:	451643  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0429.JPG
Visningar:	41
Storlek:	1,45 MB
Id:	451646   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0428.JPG
Visningar:	44
Storlek:	1 010,9 KB
Id:	451647  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0427.JPG
Visningar:	51
Storlek:	1,40 MB
Id:	451648   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0426.JPG
Visningar:	45
Storlek:	1,44 MB
Id:	451649  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	51445091_1344993482322724_8283620595350896640_o.jpg
Visningar:	58
Storlek:	170,7 KB
Id:	451645  
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  2. #2
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20191130_104211.jpg
Visningar:	26
Storlek:	1,42 MB
Id:	451652   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20191130_104227.jpg
Visningar:	28
Storlek:	1,15 MB
Id:	451651  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	69311513_1497686860386718_3430142379313594368_n.jpg
Visningar:	24
Storlek:	131,0 KB
Id:	451653   Klicka på bilden för en större version

Namn:	69074803_1497686957053375_2819811265805811712_n.jpg
Visningar:	24
Storlek:	161,6 KB
Id:	451654  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20191130_104147.jpg
Visningar:	21
Storlek:	1,10 MB
Id:	451655  
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  3. #3
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    and though the night is young...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20191202_152047.jpg
Visningar:	22
Storlek:	1,67 MB
Id:	451656   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20191202_152110.jpg
Visningar:	21
Storlek:	1,88 MB
Id:	451657  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	welded.jpg
Visningar:	19
Storlek:	341,2 KB
Id:	451658  
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  4. #4
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    Och så varför det blir en YZ210 och inte en YZ200.

    Strokerveven från YFS200 Blaster ska(?) passa i DT-motorn.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20191201_235204.jpg
Visningar:	26
Storlek:	1,76 MB
Id:	451659  
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    Yamha XT500 -78, DKW NZ350 -39, Yamaha WR450 -06
    Inlägg
    12
    Jag ser inte bilderna! Gör någon annan det?

  6. #6
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    Citat Ursprungligen postat av Hegge_ Visa inlägg
    Jag ser inte bilderna! Gör någon annan det?
    Jag ser dom själv i alla fall, sitter du med mobiltelefonen? Jag har märkt att jag ofta inte ser bilder med mobilen, men vet inte varför.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 566
    Nu börjar du ju härja som mej.

    jag samlar delar till en 300 baserat på yz250 88-98 motorn med Tändning från 2004 eller uppåt.

    Mvh

  8. #8
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Nu börjar du ju härja som mej.

    jag samlar delar till en 300 baserat på yz250 88-98 motorn med Tändning från 2004 eller uppåt.

    Mvh
    Ja, det blir lite mer drastiska modifieringar på den här än man vanligtvis behöver göra, det är ju en 30 år gammal gatmotor som jag vill få användbar på crossbana. Så det blev lite grovavverkning i fräsen innan jag börjar slipa.

    Vad tror du om att ta bort ribban i insuget som jag gjort? Oftast när folk portar delade insug behåller dom ribban, men den stör ju flödet ganska mycket. Jag tar i alla fall bort den,det finns ju inga kolvringar som behöver styrning där.

    Insuget väl så klent dimensionerat även för den 28mm förgasare som sitter original så jag kommer försöka göra boysenportarna så stora jag vågar för att kunna tillgodogöra sig 35mm från YZ125.

    Men den är ju astmatisk hela vägen, överströmmare är ju mindre än på en 125a, och begränsat utrymme för vad man kan göra där. Och avgasporten saknar ju vingportar så målsättningen är väl inte mycket högre än att få toppeffekt som en nyare 125 cross. Har iofs inte ännu tagit löst YPVS och undersökt utrymmet för vingportar...
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  9. #9
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 737
    Om du väljer att bygga på den motorn undrar man ju hur illa däran den du kasserade var!

    Kul projekt iaf. Vansinnigt men kul.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 566
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Ja, det blir lite mer drastiska modifieringar på den här än man vanligtvis behöver göra, det är ju en 30 år gammal gatmotor som jag vill få användbar på crossbana. Så det blev lite grovavverkning i fräsen innan jag börjar slipa.

    Vad tror du om att ta bort ribban i insuget som jag gjort? Oftast när folk portar delade insug behåller dom ribban, men den stör ju flödet ganska mycket. Jag tar i alla fall bort den,det finns ju inga kolvringar som behöver styrning där.

    Insuget väl så klent dimensionerat även för den 28mm förgasare som sitter original så jag kommer försöka göra boysenportarna så stora jag vågar för att kunna tillgodogöra sig 35mm från YZ125.

    Men den är ju astmatisk hela vägen, överströmmare är ju mindre än på en 125a, och begränsat utrymme för vad man kan göra där. Och avgasporten saknar ju vingportar så målsättningen är väl inte mycket högre än att få toppeffekt som en nyare 125 cross. Har iofs inte ännu tagit löst YPVS och undersökt utrymmet för vingportar...
    Jag har kopierat honda cr250 insug med mycket gott resultat. Kolvringsgapet får en mycket snäll radie att passera.

  11. #11
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Om du väljer att bygga på den motorn undrar man ju hur illa däran den du kasserade var!

    Kul projekt iaf. Vansinnigt men kul.
    Största orsaken är att jag vågar inte chansa med filippinska tullen.
    Sen finns det dom som har satt dt och wr 200-motorer i yz125 för att få en snällare motorkarraktär och dom verkar positiva till konverteringen trots otrimmat. Så jag tänkte att det kanske kan bli en kul hoj.

    Annars är fortsättningen på den historien att jag köpte kolv, tätningar och nynikasilad cylinder för att plocka ihop den också bara för att upptäcka att även växellådan var skrot. Så då la jag delarna på hyllan i väntan på att en yz125 med rasad motor dyker upp. Beg växellådor var orimligt dyra då när jag sökte.

  12. #12
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Jag har kopierat honda cr250 insug med mycket gott resultat. Kolvringsgapet får en mycket snäll radie att passera.
    Kolvringen kommer inte gå ner så långt på den här, så det är bara styrning för själva kolven.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 566
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Kolvringen kommer inte gå ner så långt på den här, så det är bara styrning för själva kolven.
    Då är det nog inga bekymmer alls om kolven är av bra kvalité.

    Ett riktigt utformat förbränningsrum gör mycket för effekten. Troligen kan du använda yz 125 digitala 3D Tändning med förgasare. Nu vet inte jag om det är elektrisk powerjet på yz 125 o tps.

    Men när jag pillade dit yz250 2004 förgasare o tändning på yz250 1988 hände det mycket saker som var både förvånande och mycket positiva..

    Yz80 yz125 yz250 rd125 rd175 am6 derbi alla dessa plus ett gäng till har samma svänghjuls kona vilket öppnar för en mängd olika tändsystem.

  14. #14
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Då är det nog inga bekymmer alls om kolven är av bra kvalité.

    Ett riktigt utformat förbränningsrum gör mycket för effekten. Troligen kan du använda yz 125 digitala 3D Tändning med förgasare. Nu vet inte jag om det är elektrisk powerjet på yz 125 o tps.

    Men när jag pillade dit yz250 2004 förgasare o tändning på yz250 1988 hände det mycket saker som var både förvånande och mycket positiva..

    Yz80 yz125 yz250 rd125 rd175 am6 derbi alla dessa plus ett gäng till har samma svänghjuls kona vilket öppnar för en mängd olika tändsystem.
    Kolven är Wössner har inte testat dom ännu men tror nog dom ska vara bra, jag är återförsäljare åt Knobby så dom tog hem både kolv, vev och lagersats.

    Det finns ingen centrifugalstyrning till YPVS så jag söker komplett elsystem från en RD eller TZR 125 med YPVS. Iofs finns det hos MC-skroten men för de pengar dom begär kan jag köpa en hel hoj.

    Får jag ihop allt den här vintern så blir det originaltändning och låst power valve. Men jag har ytterligare en utmaning att lösa och det är att hitta någon som kan svetsa avgassystem åt mig. De svetsare jag hittat än så länge svetsar bara med pinne och jag skulle inte vilja beskriva dom som skickliga heller.

    Eller iofs vet jag en som TIGar avgassystem men den är 1-2 dagars bilresa från oss och då vill jag nog ha lite mer ursäkter än bara en pipa för att åka dit. Kanske skulle låta dom svetsa ihop några dussin pipor till RD350 eller nåt...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	weldershop.jpg
Visningar:	44
Storlek:	397,7 KB
Id:	451676  
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 566
    Wössner är bra grejor stabila med mycket material där det behövs.
    Wertex har lättare kolvar med mera silikon i legeringen då sväller inte aluminiumen lika mycket.

    Jag har kört Wössner och har inte haft några problem med dom kolvar jag har använt.

    Menar du 2 dagars resa i Filippinerna eller i sverige.

    Det finns flera firmor som du hittar på fejsbook. Finns någon kille som heter/kallas luffo som svetsar pipor till yamaha dt 50-80-100-125lc kolla på Youtube om dt50lc vs xt600.

    Dom små 2T piskar på mer än duktigt..

  16. #16
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Wössner är bra grejor stabila med mycket material där det behövs.
    Wertex har lättare kolvar med mera silikon i legeringen då sväller inte aluminiumen lika mycket.

    Jag har kört Wössner och har inte haft några problem med dom kolvar jag har använt.

    Menar du 2 dagars resa i Filippinerna eller i sverige.

    Det finns flera firmor som du hittar på fejsbook. Finns någon kille som heter/kallas luffo som svetsar pipor till yamaha dt 50-80-100-125lc kolla på Youtube om dt50lc vs xt600.

    Dom små 2T piskar på mer än duktigt..
    Kisel om jag får be(på svenska), silicon passat bäst i tuttarna.

    Nej, fan i Sverige svetsar jag själv. Jag menar i Filippinerna, trafiken är inte snabb där, plus lite båtresa.
    Problemet är ju att jag helst vill ha den svetsad på plats när allt sitter där det ska.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2019-12-03 klockan 20:41.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  17. #17
    Börsmäklarn Mahhbechhs avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    I en gran.
    Hoj
    Briggs & Stratton
    Inlägg
    1 030
    Skoj grejer!
    "Som vit man är du skyldig att känna skuld."

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 566
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Kisel om jag får be(på svenska), silicon passat bäst i tuttarna.

    Nej, fan i Sverige svetsar jag själv. Jag menar i Filippinerna, trafiken är inte snabb där, plus lite båtresa.
    Problemet är ju att jag helst vill ha den svetsad på plats när allt sitter där det ska.
    Ahhh då fattar jag.. varför rullar du inte konorna själv.o näster ihop röret på hojen ordentligt och sedan kör röret till tig killen som en mini resa typ.

    Ja du har rätt om siliconet

  19. #19
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 532
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Ahhh då fattar jag.. varför rullar du inte konorna själv.o näster ihop röret på hojen ordentligt och sedan kör röret till tig killen som en mini resa typ.

    Ja du har rätt om siliconet
    Såg du sista bilden på pipor och ljuddämpare utanför verkstan? Kör jag till de gubbarna så knyter jag nog hellre upp hängmattan och lägger mig med en öl och pekar istället. En dagslön där är 60-80 kr.

    Men ja, det kan hända att det blir en roadtrip, dom kunde ju få bygga till min WR också. Vi får se, pipa blir ju liksom nästan det sista på projektet.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    Yamha XT500 -78, DKW NZ350 -39, Yamaha WR450 -06
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Jag ser dom själv i alla fall, sitter du med mobiltelefonen? Jag har märkt att jag ofta inte ser bilder med mobilen, men vet inte varför.
    Jepp, sitter med mobilen. Bytte webläsare så fick jag se bilderna. Puhh, fick juh nästan panik när jag inte inte kunde se bilderna på ett så här gött projekt!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kul läsning. Fan va han fulcampade. Jag sov bara på campingar plus några få hotellnätter. Man blir sugen på att åka. Någon gång runt -82 köpte en [...]

Björn F
Vill du annonsera ovan? Klicka här