Förgasarna xj 400

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Har inte möjlighet att lägg upp nån bild tyvärr, men jag har en liten nyuppstartad Instagram om projektet som går att följa där jag postar bilder:)
Classicadventuretouring
Jag kommer köra hojen genom Europa i sommar:)
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag ska göra ett försök i kväll att ladda upp, det fungerar dåligt från telefonen
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag har original Yamaha manualen så undrar du något mer är det bara att hojjta till :)

20191205_180248.jpg
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Glada nyheter, SS Bikeparts i göteborg verkar ha ett set förgasare till xj 500 från 81. Så det blir att beställa dom snarast:)
Lite surt eftersom jag har en tight budget för hojen, men sånt är ju livet:kär
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Glada nyheter, SS Bikeparts i göteborg verkar ha ett set förgasare till xj 500 från 81. Så det blir att beställa dom snarast:)
Lite surt eftersom jag har en tight budget för hojen, men sånt är ju livet:kär
Kommer dessa passa rakt av? Risken är väl att det är större avstånd mellan insugen på en 500 än på din 400. Blir hur som helst intressant att läsa fortsättningen.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag vet inte faktiskt, men vi får se. Det är ju också så att bara en av förgasarna i racket jag har är dålig, så i värsta fall borde jag kunna byta ut det ena till den andra:)
Jag beträder typ helt ny mark nu så jag lär mig säkert något bra på vägen^^
Jag hoppas att den passar men annars blir det helt enkelt att försöka få den att göra det:Bugar
Som jag skrev tidigare så uppdaterar jag instagramsidan lite då o då och kommer fortsätta med det iaf tills efter resan i somma:)
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Uppdatering.
Jag fick dom nya förgasarna idag. Och dom ser ut att passa rakt på utan några modifieringar:)
Min slutsats är att xj 400 o 500 är exakt samma motor med 500 har något utökade cylindrar. Kan det stämma? Och det är därför förgasarna passar.
Hur som helst, nu kan jag komma igång med projektet igen och det känns roligt. Jag betalade 1300kr för förgasarna men eftersom jag pajade dom andra själv av ren dårskap så kommer jag inte räkna in den summan i projektet.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Uppdatering.
Förgasarna sitter på och är rengjorda. Ikväll lyckades jag dra igång hojen. Första rundan behövdes lite startgas men sen startar den rätt lätt:) den verkar bete sig likadant som sist dock. Den varvar mycket på tomgång när den är varm. Den lägger sig stabilt på 4000 varv och när man gasar så sjunker varvtalet för långsamt tillbaka om ni fattar vad jag menar. Har läst lite om läckage runt insugen osv men det verkar inte vara det. Beror detta på igensatta lågfartsnålar?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Uppdatering.
Förgasarna sitter på och är rengjorda. Ikväll lyckades jag dra igång hojen. Första rundan behövdes lite startgas men sen startar den rätt lätt:) den verkar bete sig likadant som sist dock. Den varvar mycket på tomgång när den är varm. Den lägger sig stabilt på 4000 varv och när man gasar så sjunker varvtalet för långsamt tillbaka om ni fattar vad jag menar. Har läst lite om läckage runt insugen osv men det verkar inte vara det. Beror detta på igensatta lågfartsnålar?

Det där låter som gravt osynkade förgasare. Börja där, med att synkronisera förgasarbryggan - så att du får någon slags nollpunkt att utgå från. Går hojen ens på alla cylindrar? Temperaturen på avgaskrökarna berättar.

Annars, logiskt sett så grundar sig problemen med motorgången på något annat än just förgasarna - eftersom du får samma problem med två helt olika förgasarbryggor. Läckage runt insugen är vanligt på 80-talare som stått och torkat ihop.
Många rekommenderar startgastricket, men det är inte alltid man får någon klockren indikation på det viset - speciellt inte på hojar på som faktiskt inte tänder på alla burkar.
Prova att lyssna med stetoskop runt insugsgummina med motorn igång. Det kan ge klarare besked.

Nästa fråga: provar du motorgången med alla fyra trattarna till luftburken korrekt monterade?
Det är ett grisjobb att få på alla 4 som dom skall sitta - redan på en ny och samarbetsvillig hoj.
36 år senare, varav hälften stillastående kan det kännas som att kränga betongrör över fyrkantiga stoser.

Lätt att skippa det när man inte vet om man behöver plocka ner hela skiten igen, men att köra motorn utan korrekt motstånd på insugssidan och samtidigt försöka leta efter ett annat fel kopplat till motorgången är som att spela mörkerdart. Med båda händerna bundna bakom ryggen.
Kolla även att det sitter ett oskadat filterelement i luftburken.
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja det är ett riktigt härke att få på gummina, men dom sitter där dom ska med slangklämmor runt. Men ska jag vara ärlig så har jag testkört utan luftfiltret monterat.
Det låter dock lite märkligt tycker jag att båda förgasarna skulle vara i lika mycket osynk så att den går likadant med båda:va på samma sätt som att lågfartsmunstyckena skulle vara lika igensatta. Nu är jag inte hemma på ett par veckor, men jag ska definitivt sätta dit filtret o kolla hur den går på cylindrarna. Körde inte den länge igår för jag vet inte skicket på oljan, men spontant tror jag inte alla cylindrarna gick felfritt
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja det är ett riktigt härke att få på gummina, men dom sitter där dom ska med slangklämmor runt. Men ska jag vara ärlig så har jag testkört utan luftfiltret monterat.
Det låter dock lite märkligt tycker jag att båda förgasarna skulle vara i lika mycket osynk så att den går likadant med båda:va på samma sätt som att lågfartsmunstyckena skulle vara lika igensatta. Nu är jag inte hemma på ett par veckor, men jag ska definitivt sätta dit filtret o kolla hur den går på cylindrarna. Körde inte den länge igår för jag vet inte skicket på oljan, men spontant tror jag inte alla cylindrarna gick felfritt

Vacuumförgasare är ju notoriskt känsliga, så det hade nästan varit mer anmärkningsvärt om hojen gick perfekt utan luftfilter.

Ett bra första steg är nog att montera filtret och återkomma med resultatet.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Lyckosamt nog så verkar jag komma hem till helgen så jag får testa. Jag tvivlar på att det är vad som krävs, men jag hoppas såklart att det endast är filtret:Bugar:hihi
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nej, men det känns inte som första åtgärden riktigt.

Svårstartad hoj brukar vara typiskt när ventilspelet inte är rätt, så kanske ändå något att ha med sig när du fortsätter felsökandet. Om inte annat så kolla för att veta. Är det fel slipper du leta dig blå på förgasarjusteringar när felet egentligen ligger någon annan stans.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag förstår, jag är såklart tacksam för alla tips. Dock är inte hojen svårstartad. Jag tror dt är något förgasarrelaterat som orsakar detta. Jagska kolla i helgen och återkomma med uppdatering:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top