Förgasarna xj 400

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hallå.

Känner mig återkommande här.
Tog bort förgasarna och håller på att byta nålar o packningar. Grejen är att varenda skruva har skärvat och gått sönder kan man säga så det har varit ett jävla hassel att få isär allt.
Tråkigt nog så gick en av nålarna sönder fullständigt och är pulveriserad i hålet den sitter i. Jag har testat det mesta och är inställd på att jag får köpa en ny förgasare.

Givetvis finns det inte många begagnade till just min modell, så frågan är egentligen, kan jag köpa andra förgasare med samma dimensioner eller hur fungerar det? hur specad till just min modell är dom så länge dom har samma mått?

Det är 4 st Mikuni 34mm som sitter på.

Tack för svar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
M4-skruvar finns att köpa. Renoveringssats där luftskruv med vass spets finns att köpa. Den fastoxiderade spetsen låter du oxal- eller citronsyra utspätt med vatten verka i 1/2 timme. Använd bomullstops för applicering. Slipa till ett spetsig verktyg som du använder för att pressa ut spetsen bakvägen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Annars går det givetvis att byta förgasare. Jag känner att många vill måla upp det till någon form av svartkonst, men så länge de är av rätt storlek och rätt bestyckade för hojen så är det inga problem att byta ut dem. Jag bytte t.ex. från vacuumstyrda Mikuni BS34 till nya Mikuni VM34-or på min gamla Z750. Funkar hur bra som helst.
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Tyvärr så finns det ingen bakväg att trycka ut den ur. Jag vet inte vad nålen heter, men jag vet att den är helt uppfuckad och troligtvis gängorna också. Den smulades sönder fullständigt när jag skruvade på den.
Min bedömning är att det är att byta och jag fattar det som att det skulle kunna fungera med andra förgasare ifall jag inte hittar original. Förutsatt att dimensionerna på nålar etc är rätt
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
En annan sak som slår mig; Är det bara jag som tycker att det känns lite overkill med 4st 34mm på en 400cc? :va
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Det är förmodligen xs 400 du tänker på. Den verkar va lättare att hitta delar till dessutom^^
Av någon anledning så sitter det 34mm på 400 och 750 i samma serie, men 32 mm på 650
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bike ljuger aldrig!
Nr 2 -82 säger Mikuni BS 28 x 4 på XJ400. Det står också 28 mm i texten. Det står inget om att det bara skulle vara två förgasare till de fyra cylindrarna så det är nog rätt siffror i specen.
Man mäter innerdiametern mot topplocket, inte mot luftburken.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Min gamla dröm är att ersätta 4 krånglande små förgasare med en stor. Visst kommer man tappa några hk, men hur mycket enklare skulle inte allting bli. Men då skulle man ju behöva ett grenrör som på bilar. Tyvärr saknar jag kompetensen för detta men kanske Ts klarar saken?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Enligt https://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xj400 80.htm ska det vara 2st 34mm. Detta är sannerligen ett ämne som engagerar. :D

:tummenupp:D

Jo jag såg den specen. Jag tror att det är fel. Hittar bara delar och sprängskisser på fyra förgasare. XJ400D verkar vara en modell för den japanska marknaden, i alla fall 1980, detta var en 81:a. Fyra ljuddämpare har jag bara sett på den bilden, sprängskisserna har samma hjul, 4-2 och fyra förgasare.
OT: Benelli 750 och 900 hade tre förgasare på sina sexcylindriga motorer (Honda 500-kopian). Dvs 1-2 förgasare.
Kawa 750 twin har konverterats till enkelförgasare. Finns på tuben.

Hoppas ts återkommer med en bild på sina förgasare. Då ska vi räkna. Men är det original? Spänningen tätnar. :D
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
f04a29cf4982db285ba8b257f630a460.jpg

Ser ut att vara fyra förgasare här men vi bollar över till ts :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag är helt säker på att det är 4st förgasare för jag ultraljudstvättade dom förra året på min :)

20180722_183151.jpg

20180724_170345.jpg

20180724_084845.jpg
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jäklar här har det varit livat! Roligt, jag har gått på specen online om att det sitter 34 mm och att det stått x 2 har jag tyckt varit märkligt eftersom det är 4 st. Men jag tänkte att det kanske räknades som två par eller nått.
I mitt sökande så har jag märkt att de större modellerna har haft mindre mm o tyckt det var jäkligt konstigt.
Är inte hemma på någon vecka, men när jag kommer hem får jag ju ta o mäta helt enkelt. Hoppas det är så att fler modeller har samma förgasare som min för det underlättar en hel del o förklarar varför det har varit så jäkla skralt med förgasare att köpa haha
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top