Linda Skugge(!) skriver krönika om Novemberkåsan(!!)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är man, finns på SportHoj men är inte kränkt! Inte av en krönika som inte var lika nedvärderande som den 2007 och inte heller av att krönikörskan har ett annat kön än mitt.

Varför måste det generaliseras? Jag tillhör en minoritet här på SportHoj som kör SportHoj. Dessutom kör jag engelskt, som Steffe har lärt mig kommer att ge problem i framtiden, och kör bandagar och jag kan vara en av de som skrämt dig. Inte med mening, det försöker jag undvika.
Jag har träffat otrevliga människor av båda könen på bandagar men försöker se de som är trevliga istället! :)




Och om denne har ett manligt kön så visar bara denne att hon har rätt! :7peta
Varfär sänka sig istället för att stå över? :va

Vi får väl be Jörgen skriva så kan hon inte dra det kortet med hedern i behåll.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var väl kul att en medieprofil (om än tabloid-) skriver om novemberkåsan?

Fatta hur många googlingar sporten plötsligt fick och hur många som kanske blev lite intresserade?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo, jag kan nog villigt erkänna att jag känner mig både kränkt och sekundärkränkt.

En erkänd och kontroversiell kulturprofil, författare, kolumnist, feminist och som någon annan valt att kalla henne - manshatare - ger sig ut i skogen för att bevaka Novemberkåsan...

Det kan bara ha ett enda syfte och det är så genomskinligt att det inte ens blir roligt. Att förlöjliga det kanske mest mansdominerade och fysiska sportevenemang som någonsin funnits. Att förlöjliga dess fans. Att förlöjliga människor som dricker sig fulla på Norrlands Guld i skogsmiljö istället för Chardonnay i barmiljö. Att förlöjliga människor med mindre utbildning och tveksam särskrivning. Att förlöjliga småstäder som saknar restaurangutbud. Och naturligtvis att höja upp sig själv, sin miljö och sina egna normer till skyarna med bästa "jag är bättre än du" attityd och genom att påstå att man aldrig varit så rädd i hela sitt liv...

Notrightrider nailade hela skiten redan i första inlägget:

Du har en poäng här....
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jo, jag kan nog villigt erkänna att jag känner mig både kränkt och sekundärkränkt.

En erkänd och kontroversiell kulturprofil, författare, kolumnist, feminist och som någon annan valt att kalla henne - manshatare - ger sig ut i skogen för att bevaka Novemberkåsan...

Det kan bara ha ett enda syfte och det är så genomskinligt att det inte ens blir roligt. Att förlöjliga det kanske mest mansdominerade och fysiska sportevenemang som någonsin funnits. Att förlöjliga dess fans. Att förlöjliga människor som dricker sig fulla på Norrlands Guld i skogsmiljö istället för Chardonnay i barmiljö. Att förlöjliga människor med mindre utbildning och tveksam särskrivning. Att förlöjliga småstäder som saknar restaurangutbud. Och naturligtvis att höja upp sig själv, sin miljö och sina egna normer till skyarna med bästa "jag är bättre än du" attityd och genom att påstå att man aldrig varit så rädd i hela sitt liv...

Notrightrider nailade hela skiten redan i första inlägget:

Försökte själv få fram exakt det du skrev men eftersom man har tummen mitt i handen när det kommer till att formulera sig så blev det inte av.

Känner precis som dig.

:Bugar :Bugar :Bugar
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det här är en tråd som nog helst skulle sjunka undan, och det här:




1) varför förutsätter du att kåserier bara läses av inbitna män?

2) varför läser du in att hon vill enduroförare ska sluta köra

3) ja varför sporthojs män inte vågar se positivt på det som är utanför sin egna trygghetszon det tror jag är för ni blivit rädda för kvinnor som ni verkar tro är ute efter att ta ifrån er era leksaker (vilket vi generellt inte alls är).

4) om texten varit skriven av en man, hade du reagerat likadant? Jag tror inte det. Det du uttrycker är helt enkelt främlingsfientlighet mot andra människor utanför din egna cirkel.


...är en post som jag i normala fall skulle låtit fara förbi utan att kommentera.
För min egen skull, för postarens skull, för forumets skull.


Men, nu inträffar något underligt. Tack vare de senaste årens aggressivt framflyttade positioner från de som säger sig slåss för "jämlikhet mellan könen" så kan jag inte längre behandla dig som en jämlike. Tyvärr.

Hade du varit en kille kunde jag låtit posten där du citerar mig klinga bort utan svar, men nu är du tjej, och då blir det annorlunda. Tyvärr.

Plötsligt riskerar jag att bli anklagad för att använda härskarteknik mot en kvinna genom att inte gå i svaromål.

Det, det har man fått lära sig det senaste, är en kränkning i stil med att ta en vilt främmande, förbipasserande brud på brösten.
Å det vill man ju inte.


Dit har de senaste åren av kvinnokamp 2.0 fört oss - att jag tvingas särbehandla en tjej, för att hon är tjej. Tyvärr.
Det gör mig rasande inombords.

Jag har förvisso aldrig kallat mig "feminist."
Det begreppet gick från att vara tainted till att bli stained long time ago.

Skall man sätta någon etikett på mig så är det egalitär. Det finns implikationer och komplikationer med den rubriken också, men dom är lättare att leva med.

Jag är kvinnans jämlike. Vi har samma värde, vi båda (har historiskt) behövs lika mycket för säkra artens fortlevnad.

Men, jag är miljöskadad. Jag lever sedan snart 40 år med mer än en fot i hästvärlden, och där är fan inget pjosk.
Inte med människor i vart fall. Det överanalyseras sällan, man agerar.
Japp - det finns diagnoser så det räcker och blir över. Om någon nu orkar bry sig. Ungefär lika hög andel whackos här som i MC-kretsar, alltså påfallande mycket högre än i samhället i stort.

Det sägs ofta att män måste bejaka sin feminina sida, att bli lite mjukare - mer inkännande. Detta skulle lösa många problem.
Okay fine. Törs man be om att kvinnor plockar fram mer av sin maskulina sida...?
Tar lite mer plats, kräver sin rätt, känner sitt värde, inte accepterar att jobba för skitpengar i vården - bara för att dom är kvinnor?

Och, hade vi stått inför samma demografiska dödsdom som nu om vi under det goda sextiotalet faktiskt ordnat med en ekonomisk överbryggning att kompensera det karriärsbortfall kvinnan drabbas av genom graviditet och barnledighet...?

I det samhälle vi under efterkrigstiden byggt upp åt oss själva har barnafödandet tillåtits bli en "kvinnofälla".
Hur sjukt är inte det? Det enda i sammanhanget som är sjukare är att vansinnet tillåts pågå decennie efter decennie, och att ingen förmår tolka nativitetstal som stadigt ligger under 2,0 som tecken på någonting aaaallllssss...

Visst, verkligt jämställda par gör dispositioner och transfereringar i sina försäkringar och sitt sparande, men dom är inte många.

Så, där har du mig. En egalitär jävel. Nu skall vi plocka isär det du citerade från mig:



1) varför förutsätter du att kåserier bara läses av inbitna män?

Det gör jag inte. Jag läste Skugge på den tiden hon var relevant och hade något att komma med.
Hon var kul, och ofta off the chart i sin vilja att sparka in dörrar.
Med tiden stod dock dörrarna allt mer på glänt, och sparkarna blev lamare.
Skugge blev förutsägbar och då försvann charmen.


2) varför läser du in att hon vill enduroförare ska sluta köra

Det gör jag inte heller, egentligen. "Säga stopp!" är hennes raljerande över Anders Erikssons mycket enkla mantra att finna motivation i något till och med han själv har svårt att se meningen i då och då.
Man måste spegla detta mycket enkla skrik i hjälmen mot de motivationskurser för 5-siffriga belopp "normala människor" flyr till för att finna mening med livet.

Det underliga i den världen Skugge bebor är att upprepade mindfulnesskurser är norm, och en tur i endurospåret med lite primalskrik då och då är bisarrt. Det är för enkelt - till och med för enkla män som dricker öl och hystar in ett bindestreck här och var.
Utgående från sin egna sfär kan det bara inte vara så simpelt att bli lycklig. Det är det som lyser igenom för mig.

3) ja varför sporthojs män inte vågar se positivt på det som är utanför sin egna trygghetszon det tror jag är för ni blivit rädda för kvinnor som ni verkar tro är ute efter att ta ifrån er era leksaker (vilket vi generellt inte alls är).

Läs den ursprungliga krönikan, den från mer än 10år tillbaks. Där finns inte mycket förståelse för det vi håller på med.
Texten väckte mycket negativ respons, och hon blev inbjuden att se kåsan IRL. Det jag länkade till verkar vara lärdomarna.

Min trygghetszon...? Ha! En motorcyklists största skräck måste väl ändå vara att fastna i en "trygghetszon"...?

4) om texten varit skriven av en man, hade du reagerat likadant? Jag tror inte det. Det du uttrycker är helt enkelt främlingsfientlighet mot andra människor utanför din egna cirkel.

Skitsnack!



Det blev långt och jävligt det här, personligt dessutom. Ber om ursäkt för det.

Men, när en kvinna klistrar floskler på mig: en man som ser kvinnan som jämställd, så blir det svar på tal.
Det här handlar inte om manligt och kvinnligt.

Det handlar om att någon anser sig ha rätten att döma andra, att se sig som förmer, att ha fler och bättre svar än andra - och att man kan få betalt och leva på det.

Om du vill göra det till en könsfråga så varsågod.
Det säger mer om dig än om mig.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Nämen käre tid... Flera som kände sig kränkta av min tidigare kommentar.

Jag ber så väldigt och ärligt om ursäkt, jag menade verkligen inte alls så som ni uppfattade mig. Jag var bara frågande kring varför någon ens blev upprörd över det senaste kåseriet från Linda Skugge.

Så förlåt mig. Jag säger som i mitt första inlägg i tråden, jag är ju på hoj communitys sida, jag tycker de män jag träffat här är de trevligaste, mest hjälpsamma och minst skrämmande i samhället, men det är förstås ingen vetenskap bakom det, det är min egna åsikt.

//Milla
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag ger Linda Skugge betyget GULD för hennes försök att ge sig in på för henne okänd mark och försöka förstå områden där hon vanligtvis inte vistas. De flesta av hennes gelikar gör det inte. Och kanske inte heller de flesta överhuvudtaget. Hur många av oss har FÖRSÖKT förstå hennes passioner/nöjen, vad det nu är? Opera, finteater, ????

Dessutom tror jag det var en korrekt beskrivning av verkligheten; kan tänka mig att Kåsans sajt var tunn för den okunnige, att Kåsaradion spelade Kenneth and the Knutters på repeat, och att det var rätt många aspackade människor ute i skogen (det var det sist jag var på Svenska Rallyt också). Tror hon beskrev verkligheten ganska korrekt, och relativt värderingsfritt. Ganska bra helt enkelt...:)

Kunde inte skrivit det bättre själv...:krama
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nämen käre tid... Flera som kände sig kränkta av min tidigare kommentar.

Nu tror jag att du blandar äpplen och päron...?

Jag tror inte att någon är kränkt av just ditt inlägg. Däremot är flera - inklusive mig - kränkta av Fru Skugge å endurokollektivets vägnar. Alltså "sekundärkränkta" enligt Svenska Akademiens ordlista, lämpligt nog framtagen av andra självutnämnda kulturprofiler.

Det jag vänder mig emot är alltså hennes synsätt på sig själv vs hela endurokollektivet. Hur hela hennes artikel andas förakt. Dels mot enduroförare som försöker pressa sina kroppar och sina maskiner bortom alla gränser. Dels mot endurosportens fans som ser hela Kåsan som en lång fest, som dricker starka drycker i skogen och som lyssnar på melodiös rockmusik med motorcykeltema. Dels mot landsbygden som naturligtvis inte har samma restaurangutbud som den miljö hon normalt vistas i.

Jag har inga som helst problem med en kvinnlig journalist som rapporterar från Kåsan. Men när det hela går ut på att beskriva sig själv som någon slags högre stående art jämfört med de människor artikeln egentligen handlar om, då får hon inte min respekt i alla fall.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Pja, nu ska man väl inte tillskriva Skugge för stor vikt. En parantes i åsiktskorridoren, bara. Hon är väl som bäst ett skelett från rödvinsvänsterns och proggrörelsens 70-talsgarderob? Ett arv av forna tiders intolerans och illa klingande förståelse för oliktänkande. Och som fortfarande verkar lika förvånade och irriterade över varför man verkar ha så kul i grannbyn. "Varför vill ingen leka i vår by?" undrar de. Här - i de jämställdas himmelrike, där alla djur är lika men vissa djur är mer lika än andra - och där man upphöjt medelmåttan till dygd, och därför föraktar neandertalsapor som ständigt för sin kamp med att försöka forcera just medelmåttans murar.

Doing the omoralisk schlagerfestival, sjöng de visst. Och där kan jag väl försynt lalla med. Sedan tar det tokstopp. För jag är en stolt jävla neandertalsapa. Som envisas med att tro att människan är fri att försöka forma sin egen roll, sitt eget tänkande och sitt eget sätt att förhålla sig till allfartsvägarnas likriktning...

Tu-de-li-du!
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag kan konstatera, till min synnerligen stora förtjusning, att det fortsatt och likväl finns sunda och måttliga personer kvar på forumet. Det vill säga de som inte har som rutin att ständigt deklarera en självförhärligande, upphöjd synopsis med enkom mål att avfärda allt (och alla) än den egna bilden. Ulvhamne någon?

I dessa lättkränkta relativiseringstider är jag genuint glad och tacksam för Alatalo.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det här är en tråd som nog helst skulle sjunka undan, och det här:
---
Det blev långt och jävligt det här, personligt dessutom. Ber om ursäkt för det.

Nämen käre tid... Flera som kände sig kränkta av min tidigare kommentar.

Jag ber så väldigt och ärligt om ursäkt,
--
Så förlåt mig.
//Milla

Nu tror jag att du blandar äpplen och päron...?
--
Jag tror inte att någon är kränkt av just ditt inlägg.

---
I public service-anda måste dock påpekas att på ett forum finns många som är klokast.
Speciellt på ett forum, faktiskt... :)

Jag tycker inte man ska be om ursäkt när man har en åsikt! :)
Har man en annan åsikt får man bemöta den.

En kränkning är, för mig, lite mer än en hatisk krönika som ser ner på något som människor av ett annat kön uppskattar.
I det här fallet så är den senaste krönikan kanske ett försök att mildra den nedvärderande krönikan från 2007 men vad vet jag...

I det här fallet så blev det en intressant diskussion med mer :krama än :smasha

För mig är att få mothugg inte detsamma som att bli KreNGt! :tungan
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
"Först kränkt" vinner

Jag tycker inte man ska be om ursäkt när man har en åsikt! :)
Har man en annan åsikt får man bemöta den.

En del kloka saker bortklippta...

För mig är att få mothugg inte detsamma som att bli KreNGt! :tungan

Problemet är väl inte kränkningen i sig om den nu skett, utan att de flesta är så ömhudade att minsta mothugg och motstånd, och helst också välartikulerat sådant, tas till intäkt för att man/h*n blivit "kränkt".

Dessutom så ska man inte glömma bort att många verkar tro att "Först kränkt" vinner.

Verkliga kränkningar och usel behandling försvinner och dränks i bruset av alla de lättkränktas få minuter av uppmärksamhet i kränkningslampans ljus. Lite som när man tar udden av och sänker värdet på fobier genom att kalla alla åsikter som man inte gillar för någontingfobi.

Om det nu vore så att dessa fobier vore på riktigt så skulle väl homofober aldrig våga gå i närheten av homosexuella, en funkofob noggrant undvika alla rullstolsbundna, islamofober drabbas av panikattacker vid åsynen en grön halvmåne eller minaret?

F-n motsatt åsikt är inte samma sak som kränkning. Mest "irriterande" är förstås de som verkligen är och blir kränkta på riktigt och inte ens förstår det.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tycker inte man ska be om ursäkt när man har en åsikt! :)
Har man en annan åsikt får man bemöta den.

En kränkning är, för mig, lite mer än en hatisk krönika som ser ner på något som människor av ett annat kön uppskattar.
I det här fallet så är den senaste krönikan kanske ett försök att mildra den nedvärderande krönikan från 2007 men vad vet jag...

I det här fallet så blev det en intressant diskussion med mer :krama än :smasha

För mig är att få mothugg inte detsamma som att bli KreNGt! :tungan



För rekordet:

1.
Jag bad om ursäkt för att jag blev personlig och pratade om mig själv.
Jag brukar försöka undvika sådant på forum. Det är liksom bara jag som är intresserad av mig...


2.
Jag är då fan inte krängt...?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Som manlig 80-talist så tycker jag faktiskt inte att det var så farligt.
Jag förstår inte helt vad hon vill belysa, mer än att en bör inte gå ut i spåret & vråla "Stopp".

Alla arga gubbar kan lugna sig, kåsan kommer köras igen & igen.
Men kolla nästa gång i depån på hur många morsor / döttrar som bär ställ & ska ge sig ut på banan.

Klart vi ska välkomna dom, inte säga "det här är vårt, ge fan i Kenneth & Knutters" (Jag hatar K&K, vilken jävla skitmusik)

/M
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nämen käre tid... Flera som kände sig kränkta av min tidigare kommentar.

Jag ber så väldigt och ärligt om ursäkt, jag menade verkligen inte alls så som ni uppfattade mig. Jag var bara frågande kring varför någon ens blev upprörd över det senaste kåseriet från Linda Skugge.

Så förlåt mig. Jag säger som i mitt första inlägg i tråden, jag är ju på hoj communitys sida, jag tycker de män jag träffat här är de trevligaste, mest hjälpsamma och minst skrämmande i samhället, men det är förstås ingen vetenskap bakom det, det är min egna åsikt.

//Milla

Jag har inga direkta invändningar mot det du skriver, men du har på tre inlägg dragit kränkt-kortet två gånger när någon inte tycker som du och dessutom främlingsfientlig-kortet. Bara för att någon inte håller med en behöver man inte vara kränkt eller bitter.

På samma sätt skulle man kunna tänka att Skigge är både kränkt och främlingsfientlig när hon inte gillar enduro i allmänhet och kåsan i synnerhet.

Hoppas du fortsätter ha kul på hoj!

/R
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top