Linda Skugge(!) skriver krönika om Novemberkåsan(!!)

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med anledning helgens Novemberkåsa så skriver Linda Skugge en liten betraktelse över en tidigare Kåsautflykt.

Nej, vänta er inget överraskande.
Det är samma utanförbetraktande som man kan vänta sig, och från en upplevt eleverad position dessutom.

Men, hon hade läst på innan och tog sig tydligen ut i skogen. Alltid något.

Slutklämmen tho'...

Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Rädd för att krossas av en motorcykel. Rädd för det totala mörkret.


https://bloggar.aftonbladet.se/samtidigtmedlindaskugge/2019/11/lar-dig-saga-stopp-pa-novemberkasan/
 

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Nu läser jag ju inte aftonbladet eller övriga gammelmedia/slaskpress av princip, finns betydligt seriösare och objektiv journalistik ett knapptryck bort, men jag skulle nog som svensk kvinna vara mer rädd för att vistas i valfri förort, förlåt, utanförskapsområde, förlåt! Socioekonomiskt utsatt område än på vilket jävla motor event som helst.
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
enligt skugge så borde det väl vara sveriges största party 50000 asfulla MÄN i skogen och ändå så lite bråk!!!! sensmoralen av det måste väl vara att motorsporten förenar och glädjer dom som är publik där. till skillnad mot andra sporter där det är bråk å stök både före under och efter evenemanget
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hmm...chefsfeministen herself skriver en artikel om något hon aldrig kommer att förstå i en vänsterorienterad sensationsblaska...Då kan vi alltså bara vänta på nästa artikel eller rent av boken Kukstim innehållande slutsatser som beskyller endurointresserade män för alla Sveriges samhällsproblem...?

Bra gjort av kärringen att överhuvudtaget ta sig ut från redaktionen och den skyddade miljön innanför tullarna. Bra gjort att observera att det finns delar av Sverige som faktiskt har exakt noll gourmetrestauranger på tio pizzerior. Men som hennes namn antyder, syftet känns minst sagt lite shady...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag ger Linda Skugge betyget GULD för hennes försök att ge sig in på för henne okänd mark och försöka förstå områden där hon vanligtvis inte vistas. De flesta av hennes gelikar gör det inte. Och kanske inte heller de flesta överhuvudtaget. Hur många av oss har FÖRSÖKT förstå hennes passioner/nöjen, vad det nu är? Opera, finteater, ????

Dessutom tror jag det var en korrekt beskrivning av verkligheten; kan tänka mig att Kåsans sajt var tunn för den okunnige, att Kåsaradion spelade Kenneth and the Knutters på repeat, och att det var rätt många aspackade människor ute i skogen (det var det sist jag var på Svenska Rallyt också). Tror hon beskrev verkligheten ganska korrekt, och relativt värderingsfritt. Ganska bra helt enkelt...:)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Varför var hon där, och varför måste hon skriva om det, och vilken är målgruppen?
Svar: Den så kallade kulturvärlden handlar till största delen om att sticka ut. Man kan ju också tycka att hennes okunskap skulle få henne att avstå från att skriva något, men det hindrar tydligen inte henne från att sätta åsikter på pränt men det funkar nog för målgruppen, dvs kulturkollegor.
Lite patetiskt effektsökeri kan man tycka.

Edit:
Inser nu att jag gått i fällan och gjort precis det som avsågs. Jag har reagerat på en B-artikel vilket ju var hela syftet.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen så ser jag inget direkt konstigt med det hon skrev. Gillar henne inte, men det där var hyfsat neutralt ändå.

Motorsporten i Sverige är jävligt svår att komma in i om man inte redan är frälst.
Och att reagera med "Vad fan har hon där att göra?!" istället för med "Fan va bra! Nu visar vi hur kul det är med motorsport!" känns lite bakvänt.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag ger Linda Skugge betyget GULD för hennes försök att ge sig in på för henne okänd mark och försöka förstå områden där hon vanligtvis inte vistas. De flesta av hennes gelikar gör det inte. Och kanske inte heller de flesta överhuvudtaget. Hur många av oss har FÖRSÖKT förstå hennes passioner/nöjen, vad det nu är? Opera, finteater, ????

Dessutom tror jag det var en korrekt beskrivning av verkligheten; kan tänka mig att Kåsans sajt var tunn för den okunnige, att Kåsaradion spelade Kenneth and the Knutters på repeat, och att det var rätt många aspackade människor ute i skogen (det var det sist jag var på Svenska Rallyt också). Tror hon beskrev verkligheten ganska korrekt, och relativt värderingsfritt. Ganska bra helt enkelt...:)

Jag var på opera i helgen bland 500 salongsberusade kulturprofiler. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.:crash
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Oroa er inte. Nästa gång får vi kanske följa Tony Rickardsson från modeveckan i Paris.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Trött på all anpassning till all rädsla i samhället.
Va fan har hur mycket skog som helst i sverige, måste hon fika i enduro spåret :)
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Återigen blir man inte förvånad över kränkta män på sporthoj.

Vet ni, jag fick ju precis samma kalla mottagande när jag, överviktig ensamstående tvåbarnsmorsa tog mitt hoj kort och inte många mc säljare (både butiker o privat) ens såg mig som kund, ingen ville ens försöka sälja en hoj till mig. Mina första bandagar var jag så jävla rädd för er, män i skinnställ för jag hade ju läst på, här på forumet bland annat och det skrämde skiten ur mig. Sen visade det sig att ni är världens gulligaste och mest omtänksamma och kanske minst farliga männen i landet. Men er självbild och er attityd är många gånger (på nätet) helt bakvänd. Sen att många verkar väldigt blyga så när man först möter er så är det tystnad och utstirrning, ja då tar det ett bra tag innan man som kvinna förstår och känner sig välkommen.

Det är väl helt underbart att motorsport kommer i media även när det skrivs av en kvinna, som i er beskrivning, inte fattar nått och inte har där o göra!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, men ängslan, ångest, rädsla, bacillskräck, sjukdomsvåndor - det är ju sådant hon byggt sin karriär på.
Alltså sådant som är helt irrelevant för de flesta män.

Jag häpnar över att hon ens gav sig ut i skogen - och ändå mer ut i endurospåret.
...och, om hon verkligen var livrädd för att bli påkörd av en motorcykel, så måste hon ju stått mitt ute i surhålet och pekat ut körbara spår? Eller...?

Nej, det jag reflekterar över är det bärande i betraktelsen:
Att man skall ta enduroförarnas prestationer som något avskräckande, tjänande som exempel för att ge upp mycket tidigare.

Märkligt resonemang.

Något jag ser mer och mer av, i en värld som borde vara upplyst - och det från så många olika håll, är inskränkthet och allt snävare världsbilder.

Passarspetsen sätts i det egna jaget, och den andra skänkeln ställs in på det man själv klarar av, förstår sig på och kan föreställa sig. En cirkel ritas, och allt utanför strecket döms ut som farligt, konstigt eller skadligt.

Varför har vi blivit en hoper negativister som inte vågar titta mot horisonten och upptäcka något nytt?
Visst, alla passar inte för allt, men varför kan man inte respektera andras intressen?
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Alltså sådant som är helt irrelevant för de flesta män....
Nej, det jag reflekterar över är det bärande i betraktelsen:
Att man skall ta enduroförarnas prestationer som något avskräckande, tjänande som exempel för att ge upp mycket tidigare.

Märkligt resonemang.

Något jag ser mer och mer av, i en värld som borde vara upplyst - och det från så många olika håll, är inskränkthet och allt snävare världsbilder....

Varför har vi blivit en hoper negativister som inte vågar titta mot horisonten och upptäcka något nytt?
Visst, alla passar inte för allt, men varför kan man inte respektera andras intressen?

1) varför förutsätter du att kåserier bara läses av inbitna män?

2) varför läser du in att hon vill enduroförare ska sluta köra

3) ja varför sporthojs män inte vågar se positivt på det som är utanför sin egna trygghetszon det tror jag är för ni blivit rädda för kvinnor som ni verkar tro är ute efter att ta ifrån er era leksaker (vilket vi generellt inte alls är).

4) om texten varit skriven av en man, hade du reagerat likadant? Jag tror inte det. Det du uttrycker är helt enkelt främlingsfientlighet mot andra människor utanför din egna cirkel.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tycker artikeln var relativt ofarlig, fattar dock inte heller slutklämmen.

Mörkrädd och rädd för att bli påkörd? Är det en generell rädsla eller specifik just där och då på kåsan? Ähh skitsamma.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker artikeln var relativt ofarlig, fattar dock inte heller slutklämmen.

Mörkrädd och rädd för att bli påkörd? Är det en generell rädsla eller specifik just där och då på kåsan? Ähh skitsamma.

Som någon som aldrig varit på enduro så kan det ju vara fullt normalt att vara orolig för det när folk kör som kompletta dårar i omständigheter där man knappt kan gå. Är man inte van så kan det nog tyckas möjligt att det kan komma nån såndär dödsmaskin farande när som helst.

Sedan är hennes levebröd att folk läser vad hon skriver så hon behöver sätta någon knorr på det.

Gyllene tillfälle att få någon att prata sig varm om vad de troende motorentusiasterna tycker är de bästa delarna med intresset.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Som någon som aldrig varit på enduro så kan det ju vara fullt normalt att vara orolig för det när folk kör som kompletta dårar i omständigheter där man knappt kan gå. Är man inte van så kan det nog tyckas möjligt att det kan komma nån såndär dödsmaskin farande när som helst.

Sedan är hennes levebröd att folk läser vad hon skriver så hon behöver sätta någon knorr på det.

Gyllene tillfälle att få någon att prata sig varm om vad de troende motorentusiasterna tycker är de bästa delarna med intresset.

Bra reflektioner!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Skrev inte Linda Skugge en upprörande krönika om Novemberkåsan för några år sedan eller har jag fått en söndags-deja vu? :3freak
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skrev inte Linda Skugge en upprörande krönika om Novemberkåsan för några år sedan eller har jag fått en söndags-deja vu? :3freak


Novemberkåsan är männens substitut till graviditet och förlossning och amning. Bara för att de aldrig nånsin kan mäta sig med oss kvinnor i styrka så måste de ändå försöka. Genom att bevisa att de är starka som testosteronstinna tjurar som kör ner i ett kärr med sina splitternya bågar.
Sorry, men vi är inte impade!
Vi ger liv. Vi föder upp levande barn. Ni kastar pengar i dyngan, bokstavligt talat. Till ingen nytta alls.

https://www.expressen.se/kronikorer/linda-skugge-vi-ar-inte-impade/
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top