Zx10r, 5an&6an hoppar ur växel.

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Jag hämta hem en zx10r från 2004 idag. Enligt förra ägaren så hade en tidigare intressent provkört hojen och missat en växling. Så nu hoppar 5an och 6an ur och hamnar i friläge, men lägger man i växeln igen så stannar den i tydligen. Någon som har några tankar? Har ingen större mek-kunskap men hoppas kunna lösa de med en haynes och lie hjälp ifrån er.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag förmodar att växlarna hoppar ur vid gaspådrag?
Men spontant så tänker jag mig att möjligen har växelgaffeln fått sig en smäll och blivit deformerad.

Men vill ingalunda framstå som nån mekexpert, detta är bara en gissning från min sida.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du har otur är de drivklackar på dreven som blivit snedslitna. Drivklackarna är de utstick på dreven axiellt som hugger tag i nästa drev på samma växelaxel. Om de är så illa måste motorn rivas och minst två drev bytas eller slipas om i klackarna. Men de kan va enklare fel kolla om växelpedalens alla leder om de är glapp eller lösa skruvar som gör att pedalen eller någon annat tar i ramen eller motorblock vid växling. De kan även va fel på växeltrummans växel hållare/indikator eller vad de nu heter sitter på många motorer innanför lammellsidans motorkåpa så den är rel lätt att skruva sig in till. Men jag har inte kollat på den här motorn om den siter så enkelt till men de är den man kollar efter man besiktat de utvändiga växellänkaget.
Du har väl fått den svinbilligt får vi hoppas?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du inte är något mekanikerämne och får panik över att behöva öppna motorn underifrån - köp en beggad motor från 10k och uppåt. Att lämna in den på verkstad och få växeldrev, gafflar och trumma bytta kostar från 20k och uppåt. Det är verkstadstiden som kostar mest.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Haynes i all ära, men du är inte först med att riva lådan på en ZX10R, så du hittar garanterat guider på nätet som är mer rakt på. När jag skulle öppna lådan på en hoj för en massa år sen så började jag läsa Haynes, och då skulle man börja med ventilkåpan och jobba sig nedåt, eeeeeeeeller så vänder man på motorn och öppnar locket till lådan...
 

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Ja okej, me då har jag lite att kolla på när hojen väl kommer in i verkstan. Jodå jag fick den till ett hyffsat pris.

Jag har köpt den i syftet att få skruva själv så lämna in den är sista sista utvägen.

Ifall någon har andra idéer så bara fortsätt skriv:tummenupp
 

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Vintern har gått och jag har inte kommit mycket längre.. Däremot har jag provkört hojen. Inte maxat maskinen men hyffsat gaspådrag varje fall.

När jag lägger i femman så stannar den kvar i ca 3-5sekunder innan den hoppar i friläge. Motorn tappar driv och de börjar skramla och låta som kuggar som hoppar. Detta i jämn hastighet i 100kmh ungefär.
Sexan funkar som den ska. Både vid jämn gas samt gaspådrag.

Där sitter även en healtech quickshifter som inte är aktiv ifall de kan spela någon roll.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Se till att quickshiftern inte begränsar slaglängden på växelspaken. Förmodligen kommer inte kulissrullen i rätt läge av någon anledning.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
En quickshifter som inte är aktiv? någon som quickshiftat och trott den varit aktiv :gnissla
Nej men jag tror att du får öppna lådan för att se vad det är som har gått fel till, speciellt om den funkar bra på övriga växlar.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
växelgaffeln är ett väldigt vanligt fel på dessa, låter klockrent som det på din beskrivning.

har du oflyt är dreven skadade också.. hursom behöver du plocka isär växellådan.. din lokala hojmek borde lösa det på en dag om du inte vill själv. :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den senaste ZX-10R har kassettväxellåda.
Dvs det är förhållandevis enkelt att utan riva motorn dra ut växellådan för lite service.
Har det alltid varit kasettväxellåda på ZX-10R eller vilka årgångar har kasettväxellåda ?
Från 2011 kassettväxellåda ? eller fanns kassettväxellådan redan på tidigare modeller ?
 
Last edited:

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Tyvärr är de inte kassetlåda på denna så de blir ett stort ingrepp. Så jag får nog leva med att hoppa över femman i sommar.

Vad tror ni, går de att besiktiga hojen i detta skicket?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag skulle säga gör det nu istället för att stå inför ett generalras eller ett driftstopp i sommar. Personligen skulle jag inte köra sådär.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Bytte växellåda på en triumph för några år sen med en kompis. Ingen av oss hade gjort det tidigare, eller ens delat en motor underifrån. Tog oss en helg, och vi tog god till på oss.

Läs på innan i verkstadsmanualen så du har koll på vilka verktyg, packningar, lim m.m. som behövs så du har allt hemma.
Motorn måste ur så du behöver ha hem ny olja och glykol.
Numrera bultarna på bilderna i verkstadsmanualen och stick sedan fast bultarna genom en kartong med samma numrering.
Ta MÅNGA bilder när du demonterar allt. Att få ihop växellådan var enklare än att komma ihåg hur alla kablar hade legat. :huvet
Lyfta ur i motorn är lättare om man är två, men sök på forumet så finner du tips på hur du ska gå tillväga med det.

Som sagt, kunde två långsamma amatörer fixa det på en helg hinner du säkert få ihop den innan säsongen drar igång på riktigt. Flera dagar kvar ju! :tummenupp

edit, jag visste inte säkert vad som var fel när jag började, så jag hade köpt en komplett begagnad växellåda. I mitt fall hoppade tvåans växel ur vid gaspådrag. Syntes tydligt hur bägge tvåas drev var slitna.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Låter tyvärr som att en växelgaffel gått av.
Efter det nöts klackarna på dreven ner ganska fort..
 

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Har beställt hem en komplett låda från ebay nu. Letar febrilt efter en guide att kunna komma åt lådan underifrån istället för att behöva dela hela motorn. Ingen som råkar sitta på något sådant? eller har en stund över och bättre google kunskaper än mig :3freak
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är det inte kasettlåda är jag rätt säker på att du måste dela motorn.
Men bara nedre blockhalvan, så toppen, vevaxel och allt där i mellan låter du sitta kvar.
Om inte kawan nu ser helt annorlunda ut mot de få hojar jag pillat med...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top