REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2019
    Hoj
    Kawasaki zx10r

Zx10r, 5an&6an hoppar ur växel.

Jag hämta hem en zx10r från 2004 idag. Enligt förra ägaren så hade en tidigare intressent provkört hojen och missat en växling. Så nu hoppar 5an och 6an ur och hamnar i friläge, men lägger man i växeln igen så stannar den i tydligen. Någon som har några tankar? Har ingen större mek-kunskap men hoppas kunna lösa de med en haynes och lie hjälp ifrån er.

Medlem Danne Ss avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Hoj
    Nada
    Jag förmodar att växlarna hoppar ur vid gaspådrag?
    Men spontant så tänker jag mig att möjligen har växelgaffeln fått sig en smäll och blivit deformerad.

Men vill ingalunda framstå som nån mekexpert, detta är bara en gissning från min sida.
    Women dont really wanna hear mens opinion, they just wanna hear their own said in a deeper voice

Medlem
    Reg.datum
    nov 2019
    Hoj
    Kawasaki zx10r
    Enligt tidigare ägaren så händer de direkt när man lägger i växeln.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Om du har otur är de drivklackar på dreven som blivit snedslitna. Drivklackarna är de utstick på dreven axiellt som hugger tag i nästa drev på samma växelaxel. Om de är så illa måste motorn rivas och minst två drev bytas eller slipas om i klackarna. Men de kan va enklare fel kolla om växelpedalens alla leder om de är glapp eller lösa skruvar som gör att pedalen eller någon annat tar i ramen eller motorblock vid växling. De kan även va fel på växeltrummans växel hållare/indikator eller vad de nu heter sitter på många motorer innanför lammellsidans motorkåpa så den är rel lätt att skruva sig in till. Men jag har inte kollat på den här motorn om den siter så enkelt till men de är den man kollar efter man besiktat de utvändiga växellänkaget.
    Du har väl fått den svinbilligt får vi hoppas?
    BOOST III

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    6
    Om du inte är något mekanikerämne och får panik över att behöva öppna motorn underifrån - köp en beggad motor från 10k och uppåt. Att lämna in den på verkstad och få växeldrev, gafflar och trumma bytta kostar från 20k och uppåt. Det är verkstadstiden som kostar mest.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1200 -96gsf1200 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

6. 2019-12-01, 11:03

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Haynes i all ära, men du är inte först med att riva lådan på en ZX10R, så du hittar garanterat guider på nätet som är mer rakt på. När jag skulle öppna lådan på en hoj för en massa år sen så började jag läsa Haynes, och då skulle man börja med ventilkåpan och jobba sig nedåt, eeeeeeeeller så vänder man på motorn och öppnar locket till lådan...
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    nov 2019
    Hoj
    Kawasaki zx10r
    Ja okej, me då har jag lite att kolla på när hojen väl kommer in i verkstan. Jodå jag fick den till ett hyffsat pris.

Jag har köpt den i syftet att få skruva själv så lämna in den är sista sista utvägen.

Ifall någon har andra idéer så bara fortsätt skriv

Medlem
    Reg.datum
    nov 2019
    Hoj
    Kawasaki zx10r
    Vintern har gått och jag har inte kommit mycket längre.. Däremot har jag provkört hojen. Inte maxat maskinen men hyffsat gaspådrag varje fall.

När jag lägger i femman så stannar den kvar i ca 3-5sekunder innan den hoppar i friläge. Motorn tappar driv och de börjar skramla och låta som kuggar som hoppar. Detta i jämn hastighet i 100kmh ungefär.
    Sexan funkar som den ska. Både vid jämn gas samt gaspådrag.

Där sitter även en healtech quickshifter som inte är aktiv ifall de kan spela någon roll.

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    6
    Se till att quickshiftern inte begränsar slaglängden på växelspaken. Förmodligen kommer inte kulissrullen i rätt läge av någon anledning.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1200 -96gsf1200 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Hoj
    Honda cbr600rr
    En quickshifter som inte är aktiv? någon som quickshiftat och trott den varit aktiv
    Nej men jag tror att du får öppna lådan för att se vad det är som har gått fel till, speciellt om den funkar bra på övriga växlar.

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it sven666s avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    ITALIA
    växelgaffeln är ett väldigt vanligt fel på dessa, låter klockrent som det på din beskrivning.

har du oflyt är dreven skadade också.. hursom behöver du plocka isär växellådan.. din lokala hojmek borde lösa det på en dag om du inte vill själv.
    IIIIIIYYYAAAAAARRRGGHHHHHH!!!!!!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Den senaste ZX-10R har kassettväxellåda.
    Dvs det är förhållandevis enkelt att utan riva motorn dra ut växellådan för lite service.
    Har det alltid varit kasettväxellåda på ZX-10R eller vilka årgångar har kasettväxellåda ?
    Från 2011 kassettväxellåda ? eller fanns kassettväxellådan redan på tidigare modeller ?
    Senast redigerat av Comeback den 2020-03-25 klockan 21:23.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

Medlem
    Reg.datum
    nov 2019
    Hoj
    Kawasaki zx10r
    Tyvärr är de inte kassetlåda på denna så de blir ett stort ingrepp. Så jag får nog leva med att hoppa över femman i sommar.

Vad tror ni, går de att besiktiga hojen i detta skicket?

Old Fart Mingvess avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Hoj
    Letar men har haft -13 KTM EXC300, -04 KTM 66 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
    Jag skulle säga gör det nu istället för att stå inför ett generalras eller ett driftstopp i sommar. Personligen skulle jag inte köra sådär.

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    6
    Du får göra som jag, axa på 1'an upp till 135 km/h och sen lägga i 6'an.

"JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    Triumph
    Bytte växellåda på en triumph för några år sen med en kompis. Ingen av oss hade gjort det tidigare, eller ens delat en motor underifrån. Tog oss en helg, och vi tog god till på oss.

Läs på innan i verkstadsmanualen så du har koll på vilka verktyg, packningar, lim m.m. som behövs så du har allt hemma.
    Motorn måste ur så du behöver ha hem ny olja och glykol.
    Numrera bultarna på bilderna i verkstadsmanualen och stick sedan fast bultarna genom en kartong med samma numrering.
    Ta MÅNGA bilder när du demonterar allt. Att få ihop växellådan var enklare än att komma ihåg hur alla kablar hade legat.
    Lyfta ur i motorn är lättare om man är två, men sök på forumet så finner du tips på hur du ska gå tillväga med det.

Som sagt, kunde två långsamma amatörer fixa det på en helg hinner du säkert få ihop den innan säsongen drar igång på riktigt. Flera dagar kvar ju!

edit, jag visste inte säkert vad som var fel när jag började, så jag hade köpt en komplett begagnad växellåda. I mitt fall hoppade tvåans växel ur vid gaspådrag. Syntes tydligt hur bägge tvåas drev var slitna.

¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Låter tyvärr som att en växelgaffel gått av.
    Efter det nöts klackarna på dreven ner ganska fort..

Medlem
    Reg.datum
    nov 2019
    Hoj
    Kawasaki zx10r
    Har beställt hem en komplett låda från ebay nu. Letar febrilt efter en guide att kunna komma åt lådan underifrån istället för att behöva dela hela motorn. Ingen som råkar sitta på något sådant? eller har en stund över och bättre google kunskaper än mig

"JesperN" Getens avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Hoj
    Triumph
    Är det inte kasettlåda är jag rätt säker på att du måste dela motorn.
    Men bara nedre blockhalvan, så toppen, vevaxel och allt där i mellan låter du sitta kvar.
    Om inte kawan nu ser helt annorlunda ut mot de få hojar jag pillat med...

¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inte kassettlåda på den modellen, tyvärr

Manual:
    https://www.google.se/url?sa=t&sourc...q_S8UU6uuiY0Ei

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ute och rastade RDn ikväll, så jävla roligt att ligga och dra mellan 7000-10.000rpm, man känner sig 25år yngre direkt checkster

Vill du annonsera ovan? Klicka här