Rea snabbare än Dovizioso på Jerez

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tester. Det är inte nödvändigtvis så att Dovi pressade sitt yttersta, utan höll på och testade något specifikt.

Sedan är det inte första gången någon i wsbk lägger varvtider som är nära eller lägre än förare i MotoGP på tester.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
* Motogp har ju kört där en massa strax innan och lagt en massa gummi = bättre grepp
* Vädret kanske var lite bättre?
* Inte alla förare som försöker lägga kvaltider på försäsongen för det meningslöst, bättre att fokusera att utveckla hojen

Kan ju tilllägga att VIÑALES satte 1:37.131 som bäst....

Men vill väl samtidigt inte förminska Rea´s insats, han är vass, inget snack om saken!
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har varit på plats på båda tester i Jerez och tidsskillnaden mellan MotoGP och SBK på racedäck är samma 2-2.5 sekunder per varv som det varit under de sista säsongerna.

SBK har tillgång till kvaldäck som kapar ungefär en sekund på denna skillnad eftersom MotoGP inte har några kvaldäck alls. Sedan blir ju resultatlistorna på dessa tester väldigt influerade av vad man faktiskt testar. Att jobba med saker som förbättrar race pace på väldigt begagnade däck imponerar sällan på media, medans de som använder en hel testdag till att kasta kvaldäck på hojen får väldigt mycket uppmärksamhet i media men kanske inte lika mycket kunskaper...?

I vilket fall som, bästa varvtid för respektive klass var väl Vinales 1.37.1 (racedäck) respektive Rea 1.38.4 (kvaldäck) och då skulle jag nog också vilja påstå att SBK hade lite bättre förhållanden utan några regnavbrott.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har det använts/funnits de senaste 15 åren?

WSBK har kört med kvaldäck, den här säsongen har de kört korta kvalrace, så då har de ett nytt däck som är nånstans mitt emellan ett rent kvaldäck och ett mjukt racedäck så vitt jag förstår.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
SBK har fortfarande tillgång till rena kvaldäck som inte fungerar till mer än ett eller två varv. Utvarv, en första "time attack", möjligtvis en andra med betydligt mer pumpningar och rörelser och sedan invarv. Ovanligt men inte osannolikt att någon kan förbättra sin varvtid på det andra varvet jämfört med första varvet.

SBK-testen som hölls direkt efter MotoGP-testen arrangeras av Kawasaki och förutom att vara en seriös test så är den ett viktigt marknadsföringsevenemang för dem. Fullt med marknadsföringsmänniskor, massor med inbjudna VIP-gäster, Supersport 300 den första dagen, två dagar SBK-test tillsammans med konkurrenterna och sedan ytterligare en dag med VIP-arrangemang.

Därför - de kvaldäck som användes både av Kawasaki och andra SBK-konkurrenter är nog de "greppigaste" Pirelli kan uppbringa. De är ju också lite småsugna på att tvåla dit Michelin...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är inget jag har bokfört och det är inte alltid lätt att hitta varvtider från likvärdiga omständigheter. Det tävlas och testas på samma banor, men allt som oftast vid olika årstider och olika väder. Min mest kvalificerade gissning skulle i så fall vara den första säsongen med MotoGP på Bridgestone (de hade verkligen inget "edge grip") eller säsongen MotoGP gick över till Michelin (innan fabrikanter, team och förare förstod vilka ändringar som var nödvändiga).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top