Honda CT125. ‘Hunter Cub’ or ‘Trail 125’

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Diggar Honda CT125. En offroadvänlig version av nya super cub. Lätt, billig och tar sig fram även utanför vägen. Tippar på sjukt låg soppaförbrukning. Inbillar mig att den kombinerar moppefucko, äventyrslust och känslan av att mc är helt ofarlig att framföra i shorts.

Hoppas den blir såld i Europa.

honda-ct125.jpg


https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...9/november/honda-ct125-heading-for-production
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Problemet blir priset. När såna här hojar säljs i Indonesiska länder kostar de under 10000, i GB blir det säkert under 20000. Här i Sverige lär den kosta 30-40000, och då uteblir försäljningssuccén garanterat.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jupp, trevligt med skivbromsar även på en 100-110 kg mc.


Jag tänkte mer på hur otroligt lik originalet den var.

Ole Kristian dök upp på Primus med en CT 90 Trail för 3-4 år sedan:

RIMG0005_zpsz36plvna.jpg


Original. Odubbade originaldäck.
"Man trenger ikke mye mer spenning, egentlig.. "

Jämför utstrålning mellan originalet och remaken: jäkligt true, faktiskt!

Meeen, det där med "ofarlig" och "shorts" kan få sig en törn med det upplagda avgasröret...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag tänkte mer på hur otroligt lik originalet den var.

Ole Kristian dök upp på Primus med en CT 90 Trail för 3-4 år sedan:

RIMG0005_zpsz36plvna.jpg


Original. Odubbade originaldäck.
"Man trenger ikke mye mer spenning, egentlig.. "

Jämför utstrålning mellan originalet och remaken: jäkligt true, faktiskt!

Meeen, det där med "ofarlig" och "shorts" kan få sig en törn med det upplagda avgasröret...

Yep, yep, yep å yep.

Säkert en av de bättre vintermotorcyklarna om man ska köra dubbfritt. Låg sitthöjd och vikt gjorde i alla fall under på moppetiden :tummenupp
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Problemet blir priset. När såna här hojar säljs i Indonesiska länder kostar de under 10000, i GB blir det säkert under 20000. Här i Sverige lär den kosta 30-40000, och då uteblir försäljningssuccén garanterat.

Hoppas den blir billigare än Super Cub som kostar cirka 40k. Tycker knappt man får en begagnad MC i bra skick för under 30k, så att betala 30k för en ny hade känts som en kupp. Har iof aldrig sett på Scooter-priser annat än på de två cubarna, så jag vet egentligen inte vad jag pratar om :glömdet

edit: Klassas ens CT125 som Scooter....?
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Hoppas den blir billigare än Super Cub som kostar cirka 40k. Tycker knappt man får en begagnad MC i bra skick för under 30k, så att betala 30k för en ny hade känts som en kupp. Har iof aldrig sett på Scooter-priser annat än på de två cubarna, så jag vet egentligen inte vad jag pratar om :glömdet

edit: Klassas ens CT125 som Scooter....?

Dels är det en 125a, och dela är det ju lite "skojfordon" över den. Knappast nån racer, och definitivt ingen tourer. Nåt man pendlar med till plugget eller har vid sommarstugan, och då är det inget folk är beredda att lägga en förmögenhet på. Ungefär som Honda Dax eller liknande.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Dels är det en 125a, och dela är det ju lite "skojfordon" över den. Knappast nån racer, och definitivt ingen tourer. Nåt man pendlar med till plugget eller har vid sommarstugan, och då är det inget folk är beredda att lägga en förmögenhet på. Ungefär som Honda Dax eller liknande.

Verkar även vara ett utmärkt redskap för att resa jorden runt. Drar lite bensin och kan lagas av vilken bonde som helst med en skruvmejsel å en hammare :yoparty

C90adventures på youtube var en trevlig kanal. Ser ut att vara ett härligt äventyr:
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Verkar även vara ett utmärkt redskap för att resa jorden runt. Drar lite bensin och kan lagas av vilken bonde som helst med en skruvmejsel å en hammare :yoparty

C90adventures på youtube var en trevlig kanal. Ser ut att vara ett härligt äventyr:


Ha!

Jag kan inte längre höra Pet Shop Boys på radion utan att tänka...



...C90! :Rockbanan
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
ct90.png
En kamrat till mig har en sån CT90 som syns i reklamen, med gevärshölster och allt men dock ingen bössa. Körde runt med den på finska landsbygden en dag för fem år sen, det var en fin dag.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Fan, nu får man ju idéer igen att hoppa av hamsterhjulet....

Så skönt att slippa "Scrambler" också! Trial, bra där Honda
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Problemet blir priset. När såna här hojar säljs i Indonesiska länder kostar de under 10000, i GB blir det säkert under 20000. Här i Sverige lär den kosta 30-40000, och då uteblir försäljningssuccén garanterat.

Man borde åka dit och hämta en..! Nä, nu fick jag idéer igen:hihi
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sporthoj äventyr på gång? Tänk ett gäng med sporthoj.com-tröjor som kör trail cubs från Indonesien till Sverige :D

Ok, vilken väg tar vi?
Rakt norrut och vänster vid Ulanbator eller snedda mot Samarkand?
Det går säkert att korsa Indien om man hellre vill men då ska man genom/runda både Myanmar och Kashmir. Lite oberäkneligt område och rätt backigt. Kina är väl inte heller helt smidigt men det borde gå.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ok, vilken väg tar vi?
Rakt norrut och vänster vid Ulanbator eller snedda mot Samarkand?
Det går säkert att korsa Indien om man hellre vill men då ska man genom/runda både Myanmar och Kashmir. Lite oberäkneligt område och rätt backigt. Kina är väl inte heller helt smidigt men det borde gå.

Vi ser närmare på vägval om cirka 15 år när mina barn har växt upp. Ska vi ta en planläggningsdag Måndag 23e December, år 2034? :) :glömdet
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top