CBR 900RR Högt vevtryck

Klingelingen

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Norrköping
Hoj
CBR900RR Turbo, s1000rr, Blackbird
Hej. Jag har förvärvat en välkänd turbo blade här på forumet. https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?193070-Byggtråden-2-stegfram-1-stegbak/page56


Hojen går väldigt bra och laddar 1Bar, kompressionen är jämn på samtliga cylindrar, men den andas förbaskat mycket från 0,5Bar och uppåt, så pass mycket att det kommer oljedimma ur vevfiltret och skvätter ner lite grann på ena sidan av svingen och lite på bakdäcket. Jag har haft några hemska mardrömmar om ovala och repiga cylindrar men jag vill gärna skjuta dom problemen framför mig för alltid. Jag har försökt med större ventilationsslangar, monterat en värsting catchtank för 200:- på Ebay som jag har försökt modda flera gånger och jag har flyttat vev filtret ända bak till bakskärmen. hur får jag bort oljedimman?


Över ös mig med era tankar om problemet så vore jag väldigt tacksam!
Mvh Emil



UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5db.jpg
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Om det flämtar från vevhusventilationen orimligt mycket, så tyder det ju på "Blowby". Att det är slitet i cyl/kolv och en för stor del av kompet går ut i ventilationen.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kolvringsbyte.... kompet går förbi ringarna med lite otur bränner du kolvarna..

Renoverings dags således

Mvh
 

Klingelingen

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Norrköping
Hoj
CBR900RR Turbo, s1000rr, Blackbird
ja jag vet ju att den risken är stor.

Men grejen är också att den här hojen är så pass gammal att jag vet inte om jag tycker det är värt att riva isär motorn och fixa den, det lär ju inte bara vara att byta kolvringar och ge sig ut att köra, utan det är ju garanterat repiga cylindrar isf eftersom det är en CBR... Hoppades någon hade ett under recept på en deaerator som kunde separera oljedimman så jag kan gasa järnet tills det inte går längre isf.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja jag hade det bekymret med en rejält påställd vw diesel turbo.

Lösningen blev en 5kg brand släckare som var tömd o jag fyllde med stål ull som kondensor.

Körde ett rör ned i botten under stålullen och luftade den till luftburken fran ett påsvetsat rör i toppen.

Blåste som fasen ur den men det kom ingen olje rök.

Svetsade dit en kran i botten så jag kunde återvinna 1liter olja i veckan ur brandsläckaren. Körde i nästan 1 år så innan motorn gav upp..
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Eller köra utan olja så slipper du oxå problemet,,,,,en stund. :D :fyllisar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ibland så är dom lättaste lösningarna dom man inte tänker på. Självklart så är det ju så jag löser problemet! :Bugar

Jag undrar vilken del av motorn, vevhuset, oljetråget, kopplingskåpan som smäller loss först.
Kan du sätta en manometer på vevhusventilationen. ?
Tror det räcker med en 4 eller 5 bars manometer.
Så vi andra kan få veta vilket var det högsta trycket du sett på manometern innan motorn sprack.
 

Klingelingen

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2019
Ort
Norrköping
Hoj
CBR900RR Turbo, s1000rr, Blackbird
Jag undrar vilken del av motorn, vevhuset, oljetråget, kopplingskåpan som smäller loss först.
Kan du sätta en manometer på vevhusventilationen. ?
Tror det räcker med en 4 eller 5 bars manometer.
Så vi andra kan få veta vilket var det högsta trycket du sett på manometern innan motorn sprack.

ja.. jag är ju inte dum i huvet, jag vet ju att det kommer paja liksom
Jag kan återkomma med bilder om det blir några spännande hål
 
Last edited:

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag undrar vilken del av motorn, vevhuset, oljetråget, kopplingskåpan som smäller loss först.
Kan du sätta en manometer på vevhusventilationen. ?
Tror det räcker med en 4 eller 5 bars manometer.
Så vi andra kan få veta vilket var det högsta trycket du sett på manometern innan motorn sprack.

Varför skulle det bli tryck i vevhuset?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
ja.. jag är ju inte dum i huvet, jag vet ju att det kommer paja liksom
Jag kan återkomma med bilder om det blir några spännande hål

Seriös fråga: du kör alltså hellre tills hojen rasar fullständigt istället för att redan nu gå igenom motorn och fixa problemet innan det blivit seriöst? Ok att det är drygt och kostar flis att att riva/renovera motorn nu men det blir ju inte billigare/enklare för att du väntar?:)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Är det så farligt med hög blowby? Huvudsaken är väl att det inte ändrar sig. Kan ju bero på stort kolvringsgap vilket ju kan ha funnits från början. Man tar väl gärna till lite extra på en sådan här motor?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag förstår heller inte varför du bara vill köra den till den exploderar
det måste väl vara roligare att fixa till den, specielt om den går så bra som du säger
allt kan inte göras upp i pengar, då skulle 99% av os lägga ner direkt
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hade nog också kört vidare om motorn inte låter illa....

För som den står idag kommer den att behöva kolvar, nytt nicasil, nya vevlager och eventuellt stakar. Kör man vidare så blir det ungefär samma kostnad för renoveringen, worst case scenario så kör man en stake genom blocket och får då köpa en donatormotor för småpengar.

Men det är en smaksak hur man gör
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När jag monterade turbo på Xr650 stånkan fick jag omedelbart enormt mycket vevhus komp som sprutade ut oljedimma. De va ny kolv och cylinder inga fel där. Jag tog upp större vevhushål jag tror de blev minst 18-22mm tillslut och de blev bättre men inte bra. Vid 0,7 bar va de ok men 1-1,2 bar blåste de rätt mycket oljedimma Jag bydde en oljefälla med stort filter i toppen så oljan samlades i botten på flaskan. Den tryckte ur ca 1dl på 50 mil så de va inga problem. Man kan ju göra som värstingturbobilåkarna gör en extern oljetank/fälla med avluftning i toppen men i botten leds de tillbaka till oljetråget. Kompisaren laddar sin 1000hk BMW m5a med 2 bar och han har inga problem med oljedimma i motorrummet. Han har en catcholjetank jag tror den är gjord av en termos med stooort luftfiler i toppen och återledning i botten till oljetråg.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top