Bänkslip - Verktygsslip

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte plättlätt inte, provkör av förklarliga skäl inte på finknivar men först blev nog slö slöare, att frihanda med rotation mot kniifen var småspännande så det gav jag upp. Skyller på att stenen inte är perfekt rund, kommer inte ihåg vad skillnaden skulle vara men dom tuffa grabbarna förespråka slipning mot så att säga. Tyvärr har jag bara ett fulbryne också där det inte ens framgår kornstorlek men det ska bli bättring sen.

Tror läderhjul och slippasta är bekvämast att bryna med, får se om jag lyckas snickra till något.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Den här lilla rackarn gjorde jag igår. Bladet är 6.5 cm långt, så det var knepigt på frihand.

knif.jpg

Köpte med lite olika jiggar t maskinen så att slipa "riktiga" knivar kommer nog gå som en dans.

Låter som att du borde hona din skiva?
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Du menar "svarva" den rund? Jo, tänkte först att ett anhåll måste till då specifik avrivare eller målarskrapa av hårdmetall togs upp som exempel. Sen läste jag manualen till den större 275:an som tipsade om smärgelduk runt en pinne som man håller stumt mot baljan :tummenupp Baljan är i stål på denna så det låter som en lagom enkel lösning, faktiskt.

Vad är det för ämne du använt dig av, en fil? Stämjärn?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du menar "svarva" den rund? Jo, tänkte först att ett anhåll måste till då specifik avrivare eller målarskrapa av hårdmetall togs upp som exempel. Sen läste jag manualen till den större 275:an som tipsade om smärgelduk runt en pinne som man håller stumt mot baljan :tummenupp Baljan är i stål på denna så det låter som en lagom enkel lösning, faktiskt.

Vad är det för ämne du använt dig av, en fil? Stämjärn?

Yes, svarva kanske passa bättre.
Jag hade en bit rostfritt som skräpade, Inte optimalt men man tar vad man har. Det var bara ett test.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top