Bänkslip - Verktygsslip

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo Tormek känner jag till, bror har den där T-8:an och tycker den är kanon. Jag anser dock att det borde gå att komma undan med ett mindre hål i plånboken =)

Visst finns det billigt och billigare hos dom vanliga banditerna men man vill nog upp i Tormek-specarna (W/mm/hastighet) och då är utbudet inte lika stort, kanske. Vet även att det finns kit som fungerar på vanliga bänkslipar upp till 3600 snurr men det är jag inte intresserad av.

Det jag hittat hittills är denna som går att få loss för +/- 2000-lappen. Tog en stund så förhoppning nalkades om att det var någon form av märkesprodukt men hittade tillslut samma lika i annat namn på amazon. Däremot var inte priset bättre där mot att handla online hemma så att säga men kinabygge lär det då vara.
NTS250PRO.jpg

https://www.holzmann-maschinen.at/EN/wet-and-dry-grinder-2106

Hittade några trådar från svedala och någon borrslip ansågs inte fy skam från samma tysk.

Någon som vet ifall denna är något att ha?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag går i Tormek-tankar. Blir nog en T-8 nästa vecka. Jag har läst runt en jävla massa och det verkar vara Tormek som är the shit. Billigare system har dåliga stenar, glapp i axlar/jiggar, för klen motor och störande detaljer etc. Alla jag läst om som köpt nåt billigt har ångrat sig verkar det som. Som vanligt får man nog vad man betalar för.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag går i Tormek-tankar. Blir nog en T-8 nästa vecka. Jag har läst runt en jävla massa och det verkar vara Tormek som är the shit. Billigare system har dåliga stenar, glapp i axlar/jiggar, för klen motor och störande detaljer etc. Alla jag läst om som köpt nåt billigt har ångrat sig verkar det som. Som vanligt får man nog vad man betalar för.

Mm har surrat lite med en åf av den orientaliska kopian men fick väl inte ut så mkt mer än att han sålt ett gäng utan besvär, fungerar helt OK upprepas, digitala varvtalsvisaren hade tydligen slocknat någon gång eller flera samt OK hobbymaskin. Ställde ganska specifika frågor men fick mest generella svar så förmodligen har han inte varvat den själv, kanske.

I somras gick det att få tag på T-8 för 4640:- under rea-dag, nu har det väl smyghöjts lite lagom till jul men 5000 pengar kostar den imorgon när clasan kör 20% på det mesta i klubbrabarber.

Kluven, kina är 3000 billigare men så kommer det förmodligen gå åt någon tusenlapp innan man trimmat in den efter eget tycke och då är det ändå inte solklart Om den duger.

Fördelaktigt räknat är det då "bara" 2000:- upp till T-8:an men även den kostar tillbehör och väl i den nivån stannar det säkert inte på tusenlappen =/

Fan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mm har surrat lite med en åf av den orientaliska kopian men fick väl inte ut så mkt mer än att han sålt ett gäng utan besvär, fungerar helt OK upprepas, digitala varvtalsvisaren hade tydligen slocknat någon gång eller flera samt OK hobbymaskin. Ställde ganska specifika frågor men fick mest generella svar så förmodligen har han inte varvat den själv, kanske.

I somras gick det att få tag på T-8 för 4640:- under rea-dag, nu har det väl smyghöjts lite lagom till jul men 5000 pengar kostar den imorgon när clasan kör 20% på det mesta i klubbrabarber.

Kluven, kina är 3000 billigare men så kommer det förmodligen gå åt någon tusenlapp innan man trimmat in den efter eget tycke och då är det ändå inte solklart Om den duger.

Fördelaktigt räknat är det då "bara" 2000:- upp till T-8:an men även den kostar tillbehör och väl i den nivån stannar det säkert inte på tusenlappen =/

Fan.

Klippte du till?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nä, blev för mekigt.

Det går inte att beställa en produkt som inte finns på lager, tydligen. Enda butiken som hade en enl. hemsidan var Drottninggatan och det mäkta jag inte med i rusningstrafiken.

Får hoppas på mellandagsrean eller så.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har en kirunaslip 275 över om det kan duga?
Stora stenen är fin men lilla skivan rätt sliten.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Kan inte T4 vara ett alternativ då?
Om du nu sneglar på kinavarianter menar jag, så inbillar jag mig att kvaliteten borde vara bättre på T4 än kinesgrejor, eller är det diametern på stenen som avgör?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kan inte T4 vara ett alternativ då?
Om du nu sneglar på kinavarianter menar jag, så inbillar jag mig att kvaliteten borde vara bättre på T4 än kinesgrejor, eller är det diametern på stenen som avgör?

T4 är säkert ok för hemmabruk. Men för typ 2000 mer får man en T8 med större/bredare sten, en verktyg för att hålla stenen helt rund samt en jigg för stämjärn etc. De två senare ingår inte till T4 och kostar 5-600/st om man skall köpa dom i efterhand. T8 är dessutom gjord för kontinuerlig drift (10000h) medan T4 bara skall köras 30 min i taget. Kvittar iofs för hemanvändaren, men det känns spontant som att man får mer för pengarna om man köper T8
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
T4 är säkert ok för hemmabruk. Men för typ 2000 mer får man en T8 med större/bredare sten, en verktyg för att hålla stenen helt rund samt en jigg för stämjärn etc. De två senare ingår inte till T4 och kostar 5-600/st om man skall köpa dom i efterhand. T8 är dessutom gjord för kontinuerlig drift (10000h) medan T4 bara skall köras 30 min i taget. Kvittar iofs för hemanvändaren, men det känns spontant som att man får mer för pengarna om man köper T8

Jo jag vet att den är gjord för kontinuerlig drift men om du tittar på kina grejor kunde det kanske kvitta tänkte jag :crash

Jo T8 ger nog mer för pengarna, fast satan vad priserna gått upp eller så är det jag som kommer ihåg fel, tyckte inte min T4 var så dyr.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan inte T4 vara ett alternativ då?
Om du nu sneglar på kinavarianter menar jag, så inbillar jag mig att kvaliteten borde vara bättre på T4 än kinesgrejor, eller är det diametern på stenen som avgör?

Nja det är väl snarare att kina ovan specar likvärdigt som T-8.

T-4 är säkert helt ok men:

120W - Dom flesta tycker detta är för klent för andra maskiner, sen om Tormek har lyckats med magisk utväxling vet jag iofs inte.

120 varv/min - Varken T-4 eller T-8 har variabel hastighet och för just T-8 säger dom självsäkert att 90 varv/min är optimalt och den har någon mojäng som bibehåller just det trots ökad last. T-4 då med 120 snurr istället på mindre anliggningsyta? :va Låter skumt iaf.

30 min drifttid - VS för evigt, typ.

Vid samma rea kostar då T-4 3000 pengar men kommer då med noll jiggar så säg 3500:- för samma förutsättningar och då är det knappt prisvärt i jämförelse.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Räkna också på volymen på stenen. På T8 är den både bredare och större diameter. Tror det är 50% mer volym i t8 stenen. Så den kommer räcka längre.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag tror dom räknat ut exakt enl. ISOEU-0.3 som kostnadswajjs tar hänsyn till dom olika egenskaperna och att slitaget per evvroöre blir lika.

Annars är det bara att ringa Sverker.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
http://www.geoprodukter.se/Kiruna-Slipen.htm
Det är 275 basicvarianten på bänk tror jag men tillbehören finns hos luna.
http://www.geoprodukter.se/Tillbehor web.pdf

Ska kolla exakt modellbeteckning ikväll om det är någon äldre variant.

Ikväll blev visst inte samma kväll.
Det är iaf en M-S-50-250 men den är ganska exakt likadan som den nyare 275. Bifogar några bilder.
Skänkes mot avhämtning. Jag har 2 så det är trevligt om iaf en kommer till användning.
slip2.jpg
slip.jpg
slip3.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Drog ut på tiden, men nu är min T8 beställd. Bör ha den på tisdag i nästa vecka. Ska bli intressant.....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top