SVT tipsar om roliga vägar

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Coolt!

Undrar varför det funkade med vingliga veteranbilar förr, men inte med moderna bilar som surrar fram på tomgångsvarv duvna under fartkamerornas tunga ok
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag såg det här för kanske 6 månader sedan. Det började med en kurva i Norrland där några bilister vintertid kört av vägen i en skymd kurva när de hållit den tillåtna hastigheten på en snöig och isig vinterväg. I något fall var det en turist från utlandet.

Redan detta är ju nivån på artikeln.
SVTs medarbetare inser inte att man måste anpassa hastigheten efter väg, väglag, sikt, trafik osv
utan det är helt OK att hålla tillåten hastighet 70km/h vintertid om det är skyltat 70km/h.
Och kör man av vägen, får "sladd" som det heter i programmet, är det felskyltat eller vägen felbygd !
Tvivlar på att de som satt ihop det här programmet har körkort själva.
Antagligen har dom inte det av miljöskäl och god tillgång på kollektivtrafik i Sthlm.

Jag tackar för tipset, tex väg 930 från Dingle och nordost ca 20km, med 70 kurvor som inte går att ta i 70km/h och bara 370 bilar / 24h ska testas 2020, tvivlar med dagens väder i Gbg (låga moln dimma) att det blir tidigare !
SVT-Hålla-tillåten-hastighet-20191127.png
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Wohooo ska bli kula att testa! Hoppas den sidan ligger uppe ett bra tag.

SVT brukar hålla sina grejer uppe i åratal.

Klockren trådstart för övrigt, istället för att bara kräkas över att SVT är så urbota genuint efterblivna så gör en happy motorcyklist något positivt av det!! :krama:D:yoparty
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Då det begav sig skrev jag ihop ett litet tackbrev och e-mailade deras redaktion för den kungliga listan över sveriges MC-vägar. Jag fick inget svar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har god lust att maila SVT och erbjuda dom en åktur med min 62:a PV alt min 60:a Cadillac efter de vägarna i Norrbotten för att bevisa att man faktiskt kan överleva efter dessa livsfarliga vägar till och med en en gammal bil utan säkerhetssystem och annan skit som dessutom har trumbromsar, livsfarlig rattstång och inga säkerhetsbälten. Efter den sommar som varit borde jag nog enligt Trafikverket vara totalt stendöd minst ett par gånger om, då jag åkt 60:a Cadillac flera hundra mil på det utan bälten och annat säkerhetstjafs och dessutom på några av de vägar som SVT tagit upp.

Ska inte svära på att jag skulle klara alla kurvor efter skyltad hastighet men tror inte att det ska behöva släppas mycket på gasen under förutsättningen att det är torrt väglag. På vattenhalka med sommardäck lär det ju bli problem att hålla skyltad hastighet om nu nån skulle vara så korkad att tro att det skulle gå, även med vinterdäck lär man vara av vägen ganska fort.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag har god lust att maila SVT och erbjuda dom en åktur med min 62:a PV alt min 60:a Cadillac efter de vägarna i Norrbotten för att bevisa att man faktiskt kan överleva efter dessa livsfarliga vägar till och med en en gammal bil utan säkerhetssystem och annan skit som dessutom har trumbromsar, livsfarlig rattstång och inga säkerhetsbälten. Efter den sommar som varit borde jag nog enligt Trafikverket vara totalt stendöd minst ett par gånger om, då jag åkt 60:a Cadillac flera hundra mil på det utan bälten och annat säkerhetstjafs och dessutom på några av de vägar som SVT tagit upp.

Ska inte svära på att jag skulle klara alla kurvor efter skyltad hastighet men tror inte att det ska behöva släppas mycket på gasen under förutsättningen att det är torrt väglag. På vattenhalka med sommardäck lär det ju bli problem att hålla skyltad hastighet om nu nån skulle vara så korkad att tro att det skulle gå, även med vinterdäck lär man vara av vägen ganska fort.

Ska det bli ett seriöst test måste du hålla på att fippla med facebook och insta samtidigt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag såg det här för kanske 6 månader sedan. Det började med en kurva i Norrland där några bilister vintertid kört av vägen i en skymd kurva när de hållit den tillåtna hastigheten på en snöig och isig vinterväg. I något fall var det en turist från utlandet.

Redan detta är ju nivån på artikeln.
SVTs medarbetare inser inte att man måste anpassa hastigheten efter väg, väglag, sikt, trafik osv
utan det är helt OK att hålla tillåten hastighet 70km/h vintertid om det är skyltat 70km/h.
Och kör man av vägen, får "sladd" som det heter i programmet, är det felskyltat eller vägen felbygd !
Tvivlar på att de som satt ihop det här programmet har körkort själva.
Antagligen har dom inte det av miljöskäl och god tillgång på kollektivtrafik i Sthlm.

Jag tackar för tipset, tex väg 930 från Dingle och nordost ca 20km, med 70 kurvor som inte går att ta i 70km/h och bara 370 bilar / 24h ska testas 2020, tvivlar med dagens väder i Gbg (låga moln dimma) att det blir tidigare !
View attachment 451583

Håller med om det mesta i övrigt men i fallet i Norrland så ÄR ju vägen felbyggd. Har flera vägprojektörer som kollegor och att säkerställa ett korrekt tvärfall i kurvorna är avgörande för en bra vägutforming. Det gäller ju i högsta grad också oss mc-förare, finns inget obehagligare än en feldoserad kurva. Enligt min kollega finns tyvärr en tydlig trend från anläggningsfirmor att minska tvärfaller till osäkra nivåer eftersom de då behöver använda mindre fyllnadsmassor och därmed sparar pengar.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Skulle kört ihjäl mig Direckt! Är nog tryggast att sätta ner hastigheten till 50 eller 30.

Tänk om Svt skulle registrera alla kurvor i Norge som inte kan tas i skyltad hastighet på vintern. Snacka om långtidsprojekt :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skulle kört ihjäl mig Direckt! Är nog tryggast att sätta ner hastigheten till 50 eller 30.

Tänk om Svt skulle registrera alla kurvor i Norge som inte kan tas i skyltad hastighet på vintern. Snacka om långtidsprojekt :D

Ja. Med tanke på att majoriteten av vägarna i Norge enligt min upplevelse består av kurvor så.... Och några tunnlar såklart.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har man inte glömt alla gathörn som inte kan tas i 50km/timme. Ofta dålig sikt också. Direkt livsfarligt!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag tackar för tipset, tex väg 930 från Dingle och nordost ca 20km, med 70 kurvor som inte går att ta i 70km/h och bara 370 bilar / 24h ska testas 2020, tvivlar med dagens väder i Gbg (låga moln dimma) att det blir tidigare !
View attachment 451583

Den vägen är grym. Är uppvuxen i Lysekil och har sedan man fick bil- o motorcykelkörkort när man var 18 kört dom vägarna och upp genom Bullaren o Dalsland. Sjukt trevliga.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top