Färjor eller bron från Sverige till Tyskland och nedåt

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
För mig tog det med moped från Helsingborg tre dagar att komma ner till alperna(småvägar inkl Tjeckien) och tre dagar upp med moped(får ju inte köra motorväg och inte över bron). Resten av dagarna(fyra dagar) mer eller mindre knuffade upp moppen i branterna.

Från Helsingborg samt Gedser tog dom betalt för cykel. Tillbaka Puttgarden kostade det som för motorcykel.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Brukar lägga upp mina kontinentaltourer så att första dagen blir GBG till typ Lübeck via bron och Rödby-Puttgarden, då behöver jag inte starta så tidigt och kan sedan dag två klämma hela Tyskland och landa nere i dom roliga bitarna.

Förstår inte dom som råddar med flyg, tåg eller andra lösningar. Sitter alla dagar i veckan hellre på hojen på autobahn än på en färja, flyg eller tåg en dag. Men vi är ju alla olika ;)

På hemvägen brukar sista dagen bli en rätt lång etapp, då kommer jag hellre hem sent än tar en extra hotellnatt på vägen.

Nu har ju jag förvisso en rätt bekväm hoj och även om inte motorväg är min favorittyp av körning så har ju även det sin tjusning när man får in flytet. Vad som funkar för mig är att inte köra för länge åt gången, typ 50min sen 5-10min paus och så på det igen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kul att läsa hur ni resonerar. Om jag åker via Göteborg så kommer jag att köra västkusten och svänga in i bl a Varberg och Halmstad. Annars åker jag nog via Oskarshamn. Kul ändå att läsa vad det kostar att skicka hojen med lastbil. Jag har övervägt det tidigare när jag trodde att det var hojväder hela vintern i södra Spanien och Portugal. Det är det inte. Inget campingväder och massor av regn. Ett annat alternativ är ju VW T5a och ta med hojen. Det blir om några år. I de planerna fanns alternativet att flyga hem ett par veckor eller ta tåget. Jag har inte åkt tåg några längre sträckor i Europa.
När jag var i Berlin i våras stod alternativen mellan Gdansk och att följa kusten till Puttgarden och sedan bron. Det blev Gdansk-Nynäshamn.

Jag gillar inte att boka/köpa biljett långt innan. Funkar det att köpa biljett på plats? Tiden kring skolavslutning lär vara poppis. Det finns ju nästan alltid plats för en motorcykel till. Bron är ju bra annars. Sen kommer Rödby...

Annars håller jag med Mr Woland, jag vill köra motorcykel och jag har dessutom inte så bråttom. En fördel med att åka själv. :)
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Det finns ingen tjusning med att plöja autobahn i en dag helt i önödan... varken för sinnet eller för däcken och annat totalt onödigt slitage.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Brukar lägga upp mina kontinentaltourer så att första dagen blir GBG till typ Lübeck via bron och Rödby-Puttgarden, då behöver jag inte starta så tidigt och kan sedan dag två klämma hela Tyskland och landa nere i dom roliga bitarna.

Förstår inte dom som råddar med flyg, tåg eller andra lösningar. Sitter alla dagar i veckan hellre på hojen på autobahn än på en färja, flyg eller tåg en dag. Men vi är ju alla olika ;)

På hemvägen brukar sista dagen bli en rätt lång etapp, då kommer jag hellre hem sent än tar en extra hotellnatt på vägen.

Nu har ju jag förvisso en rätt bekväm hoj och även om inte motorväg är min favorittyp av körning så har ju även det sin tjusning när man får in flytet. Vad som funkar för mig är att inte köra för länge åt gången, typ 50min sen 5-10min paus och så på det igen.

Det finns ju många som inte vill köra 140-160 mil på 2 dagar också, jag är en av dom och hade nog velat ha åtminstone 3 eller kanske 4 dagar för att ta mig ner.. Sen sitter man inte på tåget en dag utan man ligger en natt och man sover bort 85 mil eller ännu ännu mer om man åker till Verona... Så en dag till Hamburg sen vaknar man nere på dom kul ställena. På så vis får man 2 dagar, eller som i mitt fall 4 dagar där nere istället för att lägga dom på att tröska Autobahn.

Och ju mer jag tänker på det så blir det nog Tåg istället för flyg/frakt nästa resa. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top